Spread the love

Nošovický závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) vyrobil loni dohromady 330 890 aut. Znamená to mírné meziroční snížení produkce (340 500 vozidel v roce 2023). Letos automobilka počítá s dalším poklesem výroby.

„Poptávka po elektrických vozidlech v Evropě neroste tak, jak se čekalo, což se promítlo i do našich výrobních výsledků,“ uvedl prezident HMMC Changki Lee.

Tucson, který je vlajkovou lodí nošovické automobilky a nejprodávanějším modelem značky Hyundai v Evropě, tvořil loni téměř 72 % výroby. Stoupá podíl hybridní verze modelu, každý třetí Tucson měl právě tento typ pohonu. Řada i30 se podílela na 16,5 % výroby. Oba tyto modely prošly v loňském roce faceliftem. Čistě elektrický vůz Hyundai Kona Electric obstaral 10 % výroby. Zbytek produkce připadá na sportovní model Hyundai i30 N, který od jara míří výhradně do Austrálie.

Do Evropy i dalších koutů světa

K největším odběratelům aut z Nošovic se řadí Velká Británie, Německo, Španělsko, Francie a Polsko – do těchto zemí zamířilo přes 46 % loňské produkce vozidel. Česká republika je s více než 16 000 auty na 6. místě. Kromě Evropy putují auta z Nošovic ve velkém také do zemí Středního východu, Mexika, ale také do Maroka, Kolumbie či Austrálie. K exotickým destinacím s desítkami dodaných vozů patří např. Martinik, Francouzská Guyana, Barbados nebo Curacao.

Mezi tři nejoblíbenější odstíny karoserie se řadí základní bílá (Atlas White), šedá (Ecotronic Gray) a černá (Abyss Black). Vozy s těmito barvami karoserie tvoří přibližně 45 % všech nošovických aut.

Vozy s dieselovými motory tvořily v roce 2024 přes 7 % produkce. Podíl manuálních převodovek v autech z HMMC loni poklesl na 21 % – s ohledem na dlouhodobě klesající zájem skončila loni v únoru po více než 15 letech výroba manuálních převodovek v HMMC. Většina zaměstnanců Převodovkárny našla uplatnění na jiných pozicích v automobilce. V létě bude dokončena přestavba výrobní haly v provoz společnosti Mobis zaměřený na montáž bateriových systémů pro elektromobily.

Nižší plán výroby pro letošek

V letošním roce plánuje nošovický Hyundai vyrobit přibližně 295 000 vozů, tedy méně než loni. Konkrétní výsledky budou záviset na ekonomické situaci na hlavních odbytištích v Evropě a vývoji poptávky po elektrických vozidlech. Zásadní bude také to, jak se podaří skloubit poptávku zákazníků s přísnějšími emisními limity a zda, případně kdy, dojde k úpravě legislativy týkající se těchto limitů a sankcí za jejich neplnění. S ohledem na plánované snížení výroby automobilka očekává zařazení několika nevýrobních dnů a zpomaluje rychlost linky z 66 na 60 vozidel za hodinu. Zhruba o stovku poklesne počet zaměstnanců, a to kombinací přirozené fluktuace a snížení počtu agenturních zaměstnanců. Na konci prosince 2024 v HMMC pracovalo 3 051 zaměstnanců.

Nošovická automobilka nabízí nejen v rámci Moravskoslezského kraje nadprůměrné finanční ohodnocení, průměrný měsíční výdělek na dělnických pozicích za rok 2024 dosáhl na 57 064 Kč. Za poslední dva roky se jedná o nárůst mezd o 20 %. O mzdových podmínkách pro další období prozatím není rozhodnuto, stávající kolektivní smlouva je platná do konce března 2025.

Zdroj: HMMCZ

Related Post