Autor komentáře Karel Beránek
Spread the love

Radost z až nečekaných registrací za rok 2024, zejména u nových osobních automobilů s meziročním nárůstem o 4,6 %, které odlišují Česko od většiny evropských zemí, kazí naprosto nevyzpytatelná očekávání toho, co může letos nastat.

Podtrženo a sečteno

Dařilo se nejen osobním vozům, ale hlavně díky dotacím také elektromobilům, stejně jako kategorii motocyklů s meziročním nárůstem o 14,13 %, které poprvé překonaly třicetitisícovou hranici a autobusům které zaznamenaly nejlepší výsledek za poslední čtyři roky a historicky roční třetí nejlepší.

U lehkých užitkových automobilů se sice nepodařilo dosáhnout loňský skokový rekord, ale i pokles o 4,47 %, stále představuje historicky druhý nejlepší roční výsledek. Jen u nákladních vozidel je propad 11,93 %, což lze přičíst určité nasycenosti vozového parku. Prodejci ale mohou být většinou spokojeni.

Osobní vozy s řadou změn

V nejsledovanější kategorii – osobních vozů – se u nás loni projevilo několik zajímavých momentů. Především došlo u mnoha značek k meziročnímu promíchání pořadí a změnám jejích tržních podílů. Značné rozkolísání zaznamenala např. vedoucí značka Škoda, která po slibném začátku roku (v lednu měla dokonce podíl na trhu 42,31 %) si přes meziročně vyšší registrace o 607 vozů, nakonec zejména díky horším výsledkům ke konci roku (za prosinec jen 26,7 %) postupně pohoršovala až na celoročních na 33,72 %, což bylo méně než v roce 2023 (35 %).

Tvrdý souboj loni pokračoval o druhou až čtvrtou pozici. Hyundai si sice udržel stříbrnou příčku a zvýšil prodeje meziročně o 241 vozů, ale tržní podíl se mu snížil z 9,06 % v roce 2023 na loňských 8,77 %. Výrazně si polepšila mohutně finišující Toyota, a to nejen prodejem o 1559 vozů vyšším, ale také podílem zvýšeným z 7,87 % (2023) na loňských 8,2 % a postupem na třetí příčku české hitparády s ne tak velkým odstupem od Hyundaie.

Naopak Volkswagen dosáhl jen na bramborovou medaili, což někteří experti přičítají ne zcela šťastné strategii koncernu a až příliš ambiciózní sázce na elektromobilitu, která stále nedosahuje předpokládaných výsledků. O 3383 osobních vozů méně, než předloni představuje pokles o -17,9 % a o 1,83 % nižší tržní podíl. Také pátá Kia nedosáhla předloňských výsledků (meziročně -681 vozů a o půl procenta nižší tržní podíl), což ale stačilo na ještě stále slušný náskok před šestou Dacií, která si naopak výrazně meziročně polepšila o 20,33 % (+1592 vozů a růst tržního podílu na 4,07 %), čímž odsunula Mercedes na sedmou příčku z předloňské šesté. Bezesporu není bez zajímavosti, že mezi prvními pěti nejprodávanějšími značkami u nás jsou tři „asijské“ a dvě „koncernové“.

Těsný souboj o osmou až dvanáctou příčku

Zatímco osmý Ford (+946 vozů) si meziročně polepšil o jedno místo, devátý Renault dokonce o tři (+1485 vozů a +37,03 %)), na desátou příčku kleslo BMW (-578) z loňské osmé, jedenáctý Peugeot (+703) bylo předloni jedenáctý a dvanácté Volvo prodalo meziročně o 2005 aut víc, poprvé nad pět tisíc (+66,39 %), z nichž bylo 971 elektromobilů.

V TOP 20 bylo loni 6 prémiových značek

K již zmíněným značkám Mercedes-Benz, BMW a Volvo se do první dvacítky propracovaly ještě Audi (14.), Tesla (15. + 129,67 %) a Lexus (20.). Z předloňské osmnácté příčky poskočilo na 13. MG, šestnáctá Suzuki mělo trochu nevyrovnaný rok a Opel na tom byl podobně, ale udržel si 17. příčku, zatímco Ssangyong, přes zvýšení prodejů o 209 vozů klesl z předloňského 13. místa na 18. Na 19. místě se umístil Citroën a TOP 20 uzavírá Lexus, který si meziročně polepšil o 52,13 % a o 4 místa.

Spíše smutek a otázky

I v tak úspěšném roce, jakým byl ten loňský se našlo pár značek, které si meziročně pohoršily. Asi nejmarkantnější je to u Seatu, jehož registrace klesly o 1237 vozů (– 43,9 %), hůře si vedl také Jeep (31. místo a –14,4 %) či Mazda (22. –364 vozů a –17,1 %). Nedařilo se celkem pochopitelně také Jaguaru (jen 88 registrovaných vozů a –22 %).

Prodejní „daňový“ boom z konce roku 2023 měl za následek loňské poklesy prodejů v kategorii luxusních vozů. Porsche (meziročně –22,24 %), Ferrari (–30 %), Maserati (–50 %), Bentley (–42,25 %), Aston Martin (–49,4 %) nebo Rolls-Royce (–58,14 %). Přesto se našla značka, která si nepohoršila, byla to Lamborghini se 71 registrovanými dravci.

Po předloňském prodejním boomu poklesl také odbyt obytných automobilů, u některých značek i o víc než polovinu, ale to se dalo čekat. Trh se zřejmě nasytil.

Rok dotací a elektromobilů

Razantní zlepšení registrací elektromobilů z předloňských 6640 (3 %) na loňských 10 933 a tržní podíl 4,72 %, lze jednoznačně připsat na vrub dotačnímu programu „záruka Elektromobilita“, pro podporu nákupu elektrických vozidel podnikateli, v jehož rámci jich bylo registrováno přibližně 6490. Největší podíl, cca třetinu, si z něj připsaly vozy Tesla. Druhou nejvíce registrovanou značkou je Škoda a třetí pro mnohé překvapivě Volvo, u kterého činí podíl čistě elektrických modelů 18,49 %.

Zajímavé je, že zatímco v únoru 2024 bylo registrováno jen 88 vozů Tesla, v červnu to bylo 953 a v září 639. Poslední dva měsíce bylo registrováno už jen 295 a 322 Tesel. Podobnou křivku zaznamenaly i tržní podíly elektromobilů, z březnových 2,04 % na červnových 6,82 %, zářiových 8,02 % s poklesem na 6,05 a 5,41 v listopadu a prosinci, kdy ještě dobíhají „dotační“ prodeje. Jak budou reagovat čeští zákazníci na nabídku elektromobilů letos, se teprve ukáže.

Lehkým užitkovým vozům dále vládne Renault

Přes určitý pokles prodejů (meziročně -324 kusů) je i nadále jedničkou mezi LUV Renault, kterého až nebezpečně začal dotahovat druhý Ford (+591 kusů) a také Toyota, která si meziročně připsala navýšení o 485 dodávek a je třetí. Na dalších místech jsou VW, Peugeot a Opel.

V součtu osobních a lehkých užitkových automobilů se na druhé místo, díky třetím místům v obou kategoriích propracovala Toyota, před Hyundai (má hodně osobních vozů), VW, Kiu a Ford, když za rok 2023 bylo za škodovkou bylo pořadí VW, Hyundai, Toyota, Kia a Mercedes.

Co nás tentokrát asi čeká

Především několik hodně „neznámých“. Více než kdykoli dříve se do automobilového trhu promítnou politické vlivy, pro které ale mnozí zákazníci asi nebudou mít pochopení, a hlavně peníze. Těmi neznámými budou případné tlaky na EU v důsledku voleb v Německu a ve Francii, opatření nového amerického prezidenta ve vztahu k Evropě, stejně jako s děním v Evropě související problematika kurzu naší měny. Ve hře jsou ještě další neznámé v oblasti vztahů s Čínou, a ani to nemusí být zdaleka vše.

Jistí je, že stále totiž platí zpřísnění emisí u nových vozů s hranicí 93,6 gramu CO2 na kilometr, jejichž neplnění bude pro mnohé automobilky od letošního roku znamenat vysoké finanční postihy. Odhady ukazují, že pokuty za nedodržení emisí mohou dosáhnout až 15 miliard Eur, a to opravdu hodně.

Někteří naši politici v čele s Petrem Fialou a Martinem Kupkou sice mluví o možnosti zmírnění emisních pravidel, ale eurokomisař pro klima Wopke Hoekstra zatím jasně oznámil, že od EU od klimatických cílů, tedy pokut neustoupí. A protože páně Hoekstra má kromě klimatu na starosti v Evropské komisi také daně, nebude s ním jednoduchá domluva. Česko je i s italskou předsedkyní vlády Georgiou Meloniovou zatím malý hráčem. A tady se hraje o velké peníze, proto je tolik neznámých.

Karel Beránek   

Related Post