Manažeři Svazu dovozců automobilů svolali 7. ledna novináře na bilanční tiskovou konferenci do vršovického hotelu Iris. „Registrace nových osobních aut loni celkově vzrostly o 4,6 procenta na 231 600 kusů,“ uvedli šéfové svazu s tím, že v prosinci prodeje vzrostly o 18,3 %. Plných 75 % vozidel bylo firemních.
„Na první příčce zůstala značka Škoda se 78 097 prodanými vozy, druhý Hyundai si pořídilo 20 309 zákazníků a na třetí místo poskočila poprvé v historii Toyota s 18 994 vozy, když předstihla Volkswagen. Ten skončil loni čtvrtý. Za ním následují Kia a Dacia. Nejprodávanějšími modely byly Škoda Octavia s 19 425 kusy, Škoda Karoq s 10 843 vozy a Kodiaq s 10 328 kusy,“ upřesnil čísla tajemník SDA Josef Pokorný.
„Od roku 2015 se Toyota posunula ze 17. příčky na aktuální druhé místo na českém trhu. Dnes jsme jedničkou mezi importéry a celkově druzí za dominantní domácí značkou. Rok 2024 byl pro Toyotu historicky úspěšný i přes zvyšující se konkurenční prostředí na trhu,“ uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Prodeje elektromobilů tlačily dotace
Elektromobily loni tvořily z registrací osobních aut 4,7 procenta, když zaznamenaly raketový nárůst o 64,65 procent na 10 933 kusů.
„Je zřejmé, žedost zásadní dopad měl dotační program, který byl bohužel již byl ukončen,“ připomněl Pokorný. Program od Národní rozvojové banky financoval pořízení zhruba 6400 firemních elektromobilů.
Polovinu aut tvoří vozy SUV
Přes 48 procent prodejů tvořily vozy kategorie SUV, následuje nižší střední třída s 16 procenty a střední s 11 procenty. Téměř 66 procent všech prodaných aut mělo benzinový pohon, naftové vozy zaujímaly zhruba čtvrtinový podíl.
Saitz: elektromobily letos zlevní
Podle generálního ředitele Hyundai Motor Czech Martina Saitze budou letos automobilky tlačeny k plnění zpřísněných emisních limitů zatraktivněním nabídky elektrických vozů. „Spousta automobilek bude reagovat tím, že ceny elektrických vozidel půjdou dolů a řada značek bude na trh dávat levnější elektromobily,“ řekl.
Segmentu LUV šéfuje Renault
Prodej lehkých užitkových vozů klesl meziročně o 4,5 procenta na 21 761 aut. Nejvíce opět prodal Renault, a to 3231, druhý je Ford s 3005 auty a třetí Toyota, která jich prodala 2813. Nejoblíbenějším modelem je Renault Master s 1843 prodanými vozy. V souhrnu prodejů osobních a lehkých užitkových vozů je první Škoda před Toyotou.
Nákladní vozidla v poklesu
Registrace nákladních vozů klesly o téměř 12 procent na 9172 vozidel. První je značka Mercedes-Benz se 1711 vozy, následuje Scania s 1511 a Volvo s 1465
V kategorii autobusů zaznamenali prodejci nárůst o 23 procent na 1331 kusů. Nejprodávanější byla česká značka Iveco Bus s 502 vozidly, druhý byl rovněž český SOR s 205 vozy a třetí příčku obsadila německá Setra, která prodala o jeden autobus méně.
Motorky stále rostou
Prodej nových motocyklů se zvýšil o 14 procent na 30 330 strojů. První je japonská Honda s 6686 registrovanými motocykly, následuje čínská CF Moto s 3000 stroji a třetí je japonská Yamaha s prodejem 1967 motocyklů. Na dalších místech jsou KTM, BMW a Aprilia.
Zdroj: Erich Handl, TK SDA, Vršovice