FOTO: Karel Beránek
Spread the love

Opravy závad samočinných převodovek se často autoservisům prodraží, někdy nejsou možné vůbec. Například automaty Ford Powershift 8F35/40/57 se dosud v Evropě neopravovaly a musely se měnit za nové. Řešení se ale našlo, možnost opravy předvedl novinářům plzeňský Ford Servis.

Seminář o opravách samočinných převodovek Fordu zprostředkoval novinářům známý Ford-man Martin Linhart.

Hledala se možnost oprav, a ta už existuje

Problém, spočíval v tom, že tato dvouspojková převodovka se vyrábí v Americe a na jejich opravy, stejně jako na zajištění náhradními díly se tak nějak nemyslelo nebo zapomnělo. Obecně se poruchy těchto převodovek v Evropě řeší poměrně velmi drahou výměnou za novou. Navíc je výměna celé převodovky pro značkové servisy svým způsobem jednodušší a vlastně výhodná.

Uvedené skutečnost ale nedala spát koumákům v plzeňském servisu Ford v čele s Radkem Němcem, kteří hledali a hlavně našli způsob, jak porouchané převodovky opravit a troufnuli si, pustit se do jejich systematických odborných oprav. Po neskutečně složitém a náročném úsilí se jim podařilo zajistit a dovézt potřebné díly z Ameriky, sehnat speciální nářadí, vyrobit si nezbytné přípravky, zvládnout pracovní postupy a dosáhnout kvality práce na takové úrovni, že mohou poskytovat i dvouletou záruku.

Poruchy způsobuje často banalita   

Snad každá samočinná převodovka je citlivá na kvalitu oleje a nezřídka na jeho výměny. Pokud majitelé spoléhají na výrobcem někdy uváděnou „doživotní“ olejová náplň, koledují si někdy o problém. Olejovou náplň je proto vhodné měnit po ujetí max. 60 000 km, což je doporučovaný interval, který se vyplatí dodržovat. Pokud např. uživatel takovéto převodovky opomene výměnu olejové náplně a má trochu smůlu, koleduje si o hodně nepříjemností.

Převodovce se totiž delší dobu používaný olej a zanedbání jeho výměny přestane líbit a začne zlobit. Úspora cca 12 tisíc Kč za výměnu oleje se rázem promění ve výdaj mnohonásobně vyšší.

Evropská exkluzivita přináší úspory zákazníkům

Ceny oprav zmíněných převodovek Ford se liší podle rozsahu poškození a zatím nejdražší přišla na 130 tisíc Kč, ale i tak ušetří zákazníkům výdaje i v řádu desítek, ale většinou i vyšších desítek tisíc korun.

Dnes má Ford Servis Plzeň v Částkově ulici za sebou už desítky úspěšných oprav zmíněných převodovek a další noví zájemci nejen z tuzemska, ale také z okolních zemí už na opravu čekají. Proto servis počítá s dalším rozšířením svých kapacit.

Karel Beránek, Plzeň

S taji jednotlivých komponentů seznámil přítomné specialista na opravy převodovek Radek Němec

 

Related Post