Prodej ojetin v bazarech v roce 2024 ovládly naftové kombíky, přičemž nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia III. Tento model sesadil z prvního místa svého předchůdce, Octavii II, a potvrdil dlouhodobou dominanci Škodovky na českém trhu. O ojeté elektromobily není zájem.
Podle statistik společnosti Auto ESA, jednoho z největších prodejců ojetých vozů v ČR, zůstávají tradiční paliva na vrcholu zájmu, ačkoliv mírně převládá benzín s podílem 51 % oproti 48 % nafty. Elektromobily naopak zaznamenaly dramatický pokles poptávky o více než 95 %.
„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů především z Německa,“ vysvětluje Filip Kučera, marketingový ředitel Auto ESA.
Škoda na vrcholu, SUV na vzestupu
Značka Škoda si udržela dominantní podíl 31 % na trhu s ojetými vozy, následovaná značkami Volkswagen (12 %) a Ford (9,6 %). Nejprodávanější modely roku byly Škoda Octavia III (5,7 %), Octavia II (4,9 %) a Fabia I (3,6 %).
Z hlediska karoserií se zákazníci nejčastěji rozhodovali pro kombi (31 %), na druhém místě byly hatchbacky (25 %) a na třetím místě SUV (17 %). SUV zaznamenaly meziroční nárůst o 4 % na úkor hatchbacků a MPV.
Vyšší ceny a mladší vozidla
Průměrná cena ojetých vozidel v roce 2024 vzrostla na 204 500 Kč, což je o více než 13 000 Kč více než v roce 2023. Současně se snížilo průměrné stáří vozidel na 10,5 roku a průměrný nájezd na 154 000 km.
„Rok 2024 přinesl zvýšený zájem o dražší a mladší vozy. Naše prodeje vzrostly o 5 % na více než 26 000 prodaných vozidel. I zimní měsíce, které bývají obvykle slabší, byly tentokrát nadprůměrné,“ dodává Kučera.
Trendy roku 2024
Rok 2024 potvrdil stabilní zájem o větší, praktické vozy s tradičními palivy. Překvapením byl ústup elektromobilů a pokračující růst obliby vozů SUV. Škoda Octavia III, která zlevnila na průměrných 278 000 Kč, se stala symbolem českého trhu s ojetými vozy.