Spread the love

V loňském roce bylo v Česku vyrobeno 113 232 osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 13,3 % méně, podíl na celkové produkci dosáhl 7,8 %. Výroba plug-in hybridů loni klesla o 23,8 %, na 38 336 vozidel, což představuje 2,6 % celkové produkce.

Během uplynulých pěti let bylo v Česku vyrobeno 642 881 osobních elektrických vozidel s externím dobíjením, z toho 432 242 bateriových elektrických a 210 639 plug-in hybridních, vyplývá z aktualizovaných informací webu http://cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Sdružení automobilového průmyslu.

„Snížení výroby elektromobilů s externím dobíjením v České republice úzce souvisí s celkovým poklesem registrací těchto vozidel v Evropě, když v zemích Evropské unie loni meziročně poklesly registrace nových osobních bateriových elektromobilů o 5,9 %, těch plug-in hybridních pak o 6,8 % (pozn. viz zpráva).

V tuzemských závodech se v loňském roce vyráběly tři modely bateriových elektromobilů, Škoda Enyaq, Enyaq Coupé a Hyundai Kona Electric. V letošním roce se tato paleta rozšířila, když včera Škoda zahájila výrobu svého nejdostupnějšího elektromobilu Elroq. Česká výroba elektrických bateriových vozidel by se tak letos mohla zvýšit, navzdory tomu, že automotive sektor prochází turbulentním obdobím,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v Česku v loňském roce celkem 896 933 osobních vozidel, meziročně o 3,7 % více. Přibližně každé deváté vyrobené vozidlo bylo s externím dobíjením, když jejich podíl představoval 10,8 procenta. Bateriových elektrických se vyrobilo 79 932, meziročně o 7,8 % méně, jejich podíl na celkové produkci představoval 8,9 %. Plug-in hybridních pak 16 602, meziročně o 24, 9 % méně (podíl 1,9 %).

Škoda v tuzemsku vyrábí model Enyaq a Enyaq Coupé, které v nedávné době prošly modernizací a jsou dostupné od 1 015 00 Kč, resp. 1 075 000 Kč. Ve středu 22. ledna 2025 pak byla oficiálně zahájena výroba cenově nejdostupnějšího elektromobilu Škoda Elroq (od 799 000 Kč). Během uplynulých pěti let vyrobila Škoda v Česku 274 517 bateriových elektrických a 106 341 plug-in hybridních osobních vozidel.

Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech vyrobila v loňském roce v Nošovicích 330 890 osobních vozidel, meziročně o 2,8 % méně. Přibližně každé šesté vyrobené vozidlo bylo s externím dobíjením, když jejich podíl představoval 16,6 procenta. Bateriových elektrických se vyrobilo 33 300, meziročně o 24 % méně, jejich podíl na celkové produkci představoval 10,1 %. Plug-in hybridních pak 21 734, meziročně o 23 % méně (podíl 6,6 %).

Hyundai v moravskoslezském kraji vyrábí model Kona Electric, který je dostupný již od 699 990 Kč s DPH (pozn. v ceně je započítána prémie, výkupní bonus a zvýhodnění při využití financování Hyundai Finance). Hyundai dále nabízí Inster (od 549 990 Kč s DPH), Ioniq 5, Ioniq 5N, Ioniq 6, které se však v Česku nevyrábí. Během uplynulých pěti let vyrobil Hyundai v Česku 157 725 bateriových elektrických a 104 298 plug-in hybridních osobních vozidel.

Toyota Motor Manufacturing vyrobila v loňském roce 225 058 osobních vozidel, meziročně o 17 % více. V Kolíně se zatím vozidla s externím dobíjením nevyrábí.

V Česku se loni vyrobilo 245 elektrobusů, meziročně o 216 více. SOR Libchavy spol. s r.o. vyrobil 52 vozidel, meziročně o 29 více, Iveco Czech Republic pak 193 vozidel, meziročně o 187 více.

Provoz webových stránek cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací a Pražské energetiky, a. s.

Related Post