Spread the love

Konferenční místnost Agora v budově Filadelfia hostila 27. ledna výroční tiskovou konferenci českého zastoupení Škoda Auto. Šéf importu Jiří Maláček hodnotil loňské výkony značky na tuzemském trhu a naznačil jak bude značka bojovat s letošními emisními limity.

Škodovka loni v Česku registrovala celkem 78 097 aut, což pro ni znamenalo zhruba jednoprocentní růst prodejů, ale na rostoucím trhu také jednoprocentní ztrátu tržního podílu (33,7 %).

Značka loni uvedla na trh šest novinek, je opět bohatě zastoupená v tabulce TOP 10 prodejů jednotlivých typů.

„Pro minulý rok jsme si dali ambici neklesnout, 1procentní nárůst a procentní pokles tržního podílu pro nás znamená splnění stanoveného cíle,“ uvedl Jiří Maláček s tím, že český trh s novými auty stále nedosáhl předcovidové úrovně.

„Na menším hřišti než před covidem udržujeme stále stejnou síť prodejců a servisů a stále mírně rostoucí prodeje. Tato stabilita je pro nás důležitá, nemáme žádné výkyvy jako řada konkurenčních značek,“ pochlubil se Maláček.

Pokles zájmu o malá auta

Import Škodovky loni zaznamenal pokles zájmu o malá auta a nárůst zájmu o SUV. V prodejích jednitlivých modelů byla sice dosud nejúspěšnější Octavia, ale za ní už následovaly SUV vozy a kdysi populární Fabia byla až šestá.

Plných 75 procent aut si pořídily ičaři a firmy, značka dominuje segmentu firemních registrací před Volkswagenem a Toyotou.

„Sledujeme také přeměnu skladby pohonů, 91 procent českého trhu sice stále loni tvořily spalovací motory, ale ostatní pohony se začínají prosazovat,“ upřesnil manažer.

Výhledy na rok 2025

Marketing značky bude i letos stát na třech pilířích – hokeji, cyklistice a motorsportu. „Škodovka bude letos slavit 130 let v dobré kondici,“ řekl šéf importu s tím, že letos očekává stabilní trh.

Budou kvóty na elektromobily?

„My budeme držet pozici, dealerskou síť a snažit se vycházet s přitvrzenými emisními limity, aniž bychom nutili naše dealery prodávat nějakou stanovenou kvótu elektromobilů,“ řekl vedoucí importu na tiskovce.

Časopisu Automakers pak ale nicméně přiznal, že „každý model Škody má své dealerské kvóty“. Kolik procent v nich letos náleží elektroautům jako celku nechtěl Maláček prozradit. „Je to zatím naše interní číslo, ale bude vyšší než loni,“ řekl nám manažer.

Ke zvýšení podílu jejich prodeje mají podle něj pomoci nový Elroq a nové verze Enyaqu. Navíc je před uvedením na trh Škoda Epiq.

Produkty Škoda Care a růst autobazaru Škoda Plus
V roce 2024 si majitelé nových vozů Škoda nejvíce oblíbili šedou barvu karoserie, nejoblíbenějším motorem se stal zážehový agregát 1,5 TSI/110 kW a nejžádanějším výbavovým stupněm byl Top Selection. Pro prodlouženou záruku se loni rozhodlo 46 225 zákazníků, pro značkové pojištění 17 188 a pro předplacený servis 10 441 klientů.

Porfolio služeb nově rozšířily Pay to Fuel, Pay to Park, Škoda Box, Online objednání do servisu či Fleetový konfigurátor. Dařilo se i prodeji originálního příslušenství, přičemž nejfrekventovanějšími položkami byly zimní nebo letní kompletní kola, střešní nosiče a boxy, textilní a gumové koberce, ochranné prvky do zavazadelníku a tažná zařízení.

Nárůst prodejů o více než 8 % zaznamenala i síť Škoda Plus, do níž aktuálně patří 151 obchodních míst. Zákazníci si z nich odvezli více než 53 000 ojetých automobilů. I tady byl největší zájem o vozy Škoda Octavia, následovaly modelové řady Fabia a Scala. Celkem 41,1 % klientů zvolilo automobil ve věku 2 až 5 let z kategorie Vyzkoušené vozy, 35,2 % klientů sáhlo po zánovních vozidlech z kategorie Roční vozy a 23,7 % klientů si pořídilo ojetý automobil starší 5 let.

Erich Handl, TK Škoda ČR, Filadelfia

 

Related Post