Kunsthalle na pražském Klárově hostila 29. ledna bilanční tiskovou konferenci importu značek Toyota a Lexus. Toyotě se v posledních letech dařilo z první pětky českého žebříčku nejlépe, což se také odráželo na celkově radostné atmosféře celé akce.
S obchodními výsledky, dalšími aktivitami a plány do budoucna seznámili přítomné, generální ředitel importu Toyoty a Lexus, Martin Peleška, manažer značky Lexus, Jakub Květoň, produktový manažer Toyoty Václav Zikmund a Jitka Jechová, PR manažerka pro obě značky.
Nechyběla ani informace manažera PR a vztahů se zaměstnanci kolínského závodu Toyota Motor Manufacturing, Tomáše Paroubka o produkci a výhledech této automobilky, stejně jako o sportovních aktivitách nejen v motorsportu, ale také o spolupráci české Toyoty s Českým olympijským a paralympijským výborem.
Dvojka na českém trhu
S téměř 22 000 prodanými vozy pokořila Toyota rekord a postoupila z předloňského čtvrtého na loňské 2. místo v kumulovaných prodejích osobních a lehkých užitkových automobilů. Toyota se zároveň stala nejúspěšnějším importérem v České republice z pohledu samostatné značky. Přitom ještě v roce 2015 jí patřilo až 17. místo na trhu, v roce 2019 už postoupila na osmé a v letech 2021 až 2023 se vypracovala na čtvrtou příčku. Samotné meziroční zlepšení představuje +10 % a tržní podíl vzrostl na 8,6 %.
Mezi nejprodávanější modely Toyoty patřily v roce 2024 evergreeny Corolla (včetně verze Cross), Yaris (včetně verze Cross) a RAV4. Hybridy tvořili přes dvě třetiny prodejů, ale v nabídce Toyoty postupně přibývá i více variant plug-in hybridů nebo bateriových elektromobilů.
Lehké užitkové vozy, Toyota je trojkou
Značce Toyota se hodně dařilo také v kategorii LUV, kde jí loni v některým měsících patřila i první příčka domácí hitparády a celkově obsadila třetí příčku s tržním podílem 12,9 %. Patří jí také první místa v kategoriích malých LUV s podílem 29,7 % (Proace City) a Pick-upů (HILUX), kde má podíl 38 %. Mezi velkými LUV patří Toyotě druhá příčka s podílem 18,2 % (Proace).
Výrazný postup také na fleetovém trhu
S meziročním zlepšením o 19 % se Toyota posunula také na druhé místo českého trhu firemních zákazníků, před VW, Hyundai a Mercedes. Toyotě se také loni dařilo v tendrech, kde získala řadu nových partnerů. Mezi její největší firemní klienty patří aktuálně společnosti Uber, Liftago, Bolt nebo Anytime.
Toyota loni uspěla také ve třech státních tendrech vypsaných ministerstvem financí v rámci kterých dodá úřadům v příštích dvou letech celkem až 515 elektromobilů Toyota bZ4X. V součtu jde o jednu z největších zakázek, která byla dosud v Česku na elektrické vozy pro státní správu vypsána. Auta budou sloužit pro potřeby organizací a institucí spravovaných státem. Dodavatelem vozů bude společnost Auto Eder, většina vozů bude předána během roku 2025.
Lexus meziročně +53 %
Úspěch potvrdila i prémiová značka Lexus, která loni v České republice zvýšila prodeje o 53 procent na 2326 vozů, což je nejvíce za její působení na tuzemském trhu. Počet zákaznických objednávek se v minulém roce zvýšil o 34 procent na 1901 aut. Přes 95 procent prodávaných vozů mělo úsporný hybridní pohon. Lexusu tak patří šestá příčka mezi prémiovými značkami, s ne už tak velkým odstupem od loni dotacemi dopované Tesly.
Lexus nejvíc bodoval s modelem SUV NX s celkem 530 objednávkami, následně s SUV řady RX s 511 objednanými vozy a třetí nejprodávanější byla loňská novinka, kompaktní hybridní crossover LBX.
Radostné hodnocení roku 2024
„Obě naše značky Toyota a Lexus loni zažily opravdu rekordní rok. Stojí za ním celá řada faktorů, od široké nabídky modelů se všemi typy pohonů odpovídající přání zákazníků, přes konkurenceschopnou akční nabídku až po skvělou práci naší prodejní sítě,“ uvedl k loňským výsledkům generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Mezinárodní úspěchy
Společnost TCE (Toyota Central Europe) sdružující teritorium Polska, Česka, Maďarska a Slovenska je v současné době prodejní jedničkou v Evropě, a to před trhy Francie, Itálie, Velké Británie, Německa či Španělska. S ještě markantnějším odstupem je TCE jedničkou v kategorii lehkých užitkových vozů, a to před Velkou Británií, Německem, Španělskem Francií a Tureckem. Zatímco evropské prodeje většinou klesají nebo jen mírně rostou, prodeje TCE zaznamenaly meziroční nárůst o 10 %.
S rostoucími prodeji pokračuje rozvoj dealerské sítě
Toyota předpokládá, že vbrzku bude disponovat v Česku čtyřicítkou prodejních a servisních center. Rozšíří se také okruh center zamřených na užitkové automobily – Toyota Professional. Současně počítá s rozšířením prodejních míst, zaměřených na prověřené ojeté vozy a speciálně také s prodejnami Lexus Select, zaměřenými na tuto prémiovou značku.
Novinky pro rok 2025
Zřejmě největší novinkou Toyoty bude model Urban Cruiser, ale přijdou ještě další, stejně jako dva nové modely ohlašuje Lexus. Toyota avizovala také novinky na rok 2026, ale o těch je ještě předčasné mluvit. Velký důraz bude import Toyoty klást na zlepšování poprodejních služeb a péči o spokojenost svých zákazníků.
Toyota Motor Manufacturing, Kolín
Kolínská automobilka loni vyrobila 225 057 osobních automobilů, což je výrazně víc, než předpokládal plán (192 427). Vyrábí modely Aygo X a Yaris, jejichž hlavním odbytištěm jsou Francie, Itálie, Německo, Španělsko a Velká Británie. Plán výroby v Kolíně počítá pro rok 2025 s produkcí 208 833 vozidel.
V Kolíně rovněž vzniká a investicí 17 milionů Eur nový Megahub pro evropské zákazníky Toyoty a Lexusu v s kapacitou 350 000 vozidel ročně.
Výhled s opatrným optimismem i obavami
Po mimořádně úspěšném roce 2024 jsou prognózy managementu českého importu Toyoty na rok 2025 spíše opatrné. Ve hře je řada neznámých okolností, které zřejmě ovlivní nejen automobilový trh. Je třeba počítat s důsledky „regulací“ EU v podobě pravděpodobného zvýšení cen z titulu sankcí při překročení emisních limitů, s vynuceným snižováním prodejů větších automobilů a bohužel i s prosazením praktického zániku malých a levných automobilů, který regulace také zapříčiní.
Z uvedených důvodů se také dají očekávat nemalé problémy evropských výrobců a v neposlední řadě je tu už reálná hrozba ze strany čínských výrobců, kteří se letos chystají razantně vstoupit na český trh.
Proto Toyota předpokládá objemově spíše jen malý růstu prodejů nad cca 22 000 vozů a stejně by měly lehce překročit loňské výsledky, tedy +2 300 vozů i prodeje Lexusů. Toyota i Lexus v tomto ohledu predikují svoji budoucnost zatím spíše střízlivě. Dnes se s určitostí vůbec neví, co přinesou příští měsíce.
Karel Beránek , Klárov
Při příležitosti bilanční konference bylo oznámeno prodloužení spolupráce mezi Toyotou a Českým olympijským a paralympijským výborem, kde ČOV zastupovali (zleva) jeho sportovní ředitel, Martin Doktor, ČPV jeho předseda Zbyněk Sýkora a generální sekretář ČOV Petr Gracík