Autor analýzy Karel Beránek
Spread the love

V ČR bylo loni registrováno 10 933 nových osobních a 622 lehkých užitkových elektromobilů. Tyto počty představovaly v obou kategoriích celoroční tržní podíly 4,72 % mezi osobními automobily, resp. 2,86 % v kategorii LUV. Redaktor AUTOmakers Karel Beránek spočítal počty značek a modelů v obou kategoriích.

Osobní elektromobily – 50 značek a 106 modelů

V průběhu loňského roku bylo u nás registrováno nevěřitelných 106 modelů elektromobilů od 50. značek. Nedivte se, že některé značky neznáte, určitě nejste sami. Českou ligu BEV vedla jasně Tesla s 3716 kusy a podílem v této kategorii 33,99 %, která také nejvíce profitovala na dotacích. Na druhé pozici skončila Škoda s 1644 kusy a podílem 15,04 %, ale podíl BEV na celkových registracích byl u Škody jen 2,11 %. Překvapením bylo třetí místo Volva s 971 kusy a podílem 8,88 %, když se na celkových registracích Volva podílely vozy BEV z 19,32 %. Pro zajímavost uvádíme u dalších značek za lomítkem právě podíl BEV na jejich celkových prodejích.

Čtvrtá příčka patřila VW (682 kusů/4,38 %, podíl BEV v rámci značky), 5. místo obsadilo BMW (578/10,59 %), šestý Mercedes-Benz (522/6,48 %), 7. Hyundai (498/2,44 %), 8. MG (428/10,44 %), 9. Kia (275/2,56 %), 10. Toyota (186/0,98 %), 11. Ford (173/2,62 %), 12. Opel (173/5,06 %), 13. Peugeot (157/3,1 %), 14. Renault (155/2,82 %), 15. Audi (105/2,66 %), 16. Dacia (103/1,09 %), 17. Fiat (90/14,04 %), 18. Porsche (87/13,74 %), 19. Mini (78/20,97 %), 20. Citroën (64/2,24 %), 21. Ssangyong (63/1,86 %).

Od 22. místa měly registrace už co do počtu větší odstup: Lexus (26/1,12 %), 23. BYD (22 kusů), 24. Nissan (21), 25. Dongfeng (17), 26. Cupra (15), 27. Fisker (12), 28. Nio (11). 29. Rolls-Royce (9), na 30. až 33. místě se šesti vozy skončily Jeep, Mazda, smart a Subaru, 34. Zeekr (5), 35. – 36. byla Alfa Romeo a Honda (3), o 37 až 41. místo se dělí se dvěma kusy Dongfeng, Forthing, Jaguar, Polestar a Voyah. V pořadí na 42. až 50. místě, figuruje 7 značek: DS, Eveasy, Faw, GMC, Hiphi, Lotus, Lucid, Maserati a SAIC.

Lehké užitkové elektromobily – 26 značek s 35 modely

Ani v kategorii lehkých užitkových vozidel není nabídka čistě elektricky poháněných nijak chudá. O 622 u nás registrovaných užitkových elektromobilů se loni podělilo neuvěřitelných 26 značek, z nichž ale polovina současně registrovala i osobní elektromobily. Dalších 13 značek registrovalo LUV jen elektrické.

Ligu BEV zde vyhrál s velkým náskokem Ford, který registroval 183 elektricky poháněných vozů, což představuje podíl 29,42 % v kategorii BEV a 6,09 % na celkových registracích LUV značky. Druhý Mercedes-Benz dosáhl při registracích 79 kusů, podílu mezi BEV 12,7 %, což znamenalo 6,92 % u značky. Třetí Opel registroval 61 vozů s podílem 9,81 %, resp. 3,9 %. Čtvrtá Toyota (41 kusů/6,59 %/1,46 %), 5. Renault (34/5,47 %/1,05 %), 6. VW (32/5,14 %/1,27 %), 7. až 10. Fiat, Maxus, Nextem a Nissan (26).

Jedenáctý skončil Peugeot (25), 12. Citroën (14), 13. Evum Motors (13), 14. Goupil (9), 15. Renault Trucks (6), 16. až 19. Alke, Garia, Iveco a TPC po třech kusech, 20 až 21. jsou značky Cenntro a Victory (2), 22. až 26. místo obsadily značky Addax, Dongfeng Jenhoo, Rivian a Selvo, které u nás loni registrovaly po jednom kusu BEV.

Jak asi bude letos?

Letošní lednové výsledky (celkem 981 kusů, z toho bylo 326 Škodovek a jen 116 Tesel, když loni bylo pořadí většinou obráceně) ukazují, že u nás registrovalo osobní BEV zatím 27 značek a jejich tržní podíl dosáhl solidních 5,07 %. Ty mohou, ale stejně tak nemusí být příslibem. Podobně nadějných je i 92 čistě elektrických dodávek od 15. značek, které zvedly podíl až na překvapivých 6,88 %. Zda to signalizuje trvalejší jev teprve uvidíme.

Hodně bude záležet na tom, zda se vláda donutí k opětovné regulaci v podobě vyplácení další etapy štědrých dotací. Pokud ne, tak se u nás zájem o nákup elektromobilů, ať osobních nebo užitkových, ještě asi nějaký čas výrazněji nezvedne. Ukazuje se totiž, že čeští zákazníci nejsou zdaleka tak zeleně uvědomělí a poslušní, jak si EU představovala. Nabídka je přitom neskutečně bohatá.

Karel Beránek

Related Post