Spread the love

Honda a Nissan v lednu jednaly o fúzi, hlavní motivací bylo stát se opět konkurenceschopnými hráči na trhu s elektromobily. Vedení automobilek reagovalo na růst americké Tesly vlastněné miliardářem Elonem Muskem. Americká CNN však napsala, že jednání zkrachovalo. U nás se tématu věnovaly Seznam Zprávy.

Zprávy o tom, že se fúze zadrhla, však prosakovaly už dříve. Agentura Reuters informovala o schůzce generálního ředitele společnosti Nissan Makota Učidy s jeho protějškem z Hondy Tošihirem Mibem – šéf Nissanu na ní údajně řekl, že chce dosavadní jednání o fúzi ukončit. „Do budoucna budou Nissan a Honda spolupracovat v rámci strategického partnerství zaměřeného na éru inteligentních a elektrifikovaných vozidel, s cílem vytvářet novou hodnotu a maximalizovat korporátní hodnotu obou společností,“ napsala ve čtvrtečním prohlášení společnost Nissan.

Původním plánem bylo založit jednotnou holdingovou společnost, pod níž by obě společnosti spadaly. Vedení Hondy, která je po Toyotě druhou největší japonskou automobilkou, však přišlo s požadavkem, aby se Nissan stal pouze její dceřinou společností. Pro Nissan představují neúspěšná jednání velký problém. Automobilce totiž v posledních letech významně klesají prodeje ve Spojených státech a v Číně. Na začátku listopadu loňského roku proto společnost představila restrukturalizační plán. Ten zahrnuje snížení provozních nákladů o 2,6 miliardy dolarů (63 miliard korun), včetně propouštění více než devíti tisíc zaměstnanců a snížení globální výrobní kapacity o 20 procent. I přesto bude zřejmě Nissan hledat jiného partnera.

Automobilky se potýkají s velkou regulací i vysokou konkurencí, což je nutí snižovat výrobní náklady. V Japonsku se do této situace dostal právě Nissan, v Evropě jedná o zavírání závodů Volkswagen, který zřejmě propustí tisíce zaměstnanců. Právě fúze však mohou být pro automobilky způsob, jak ušetřit při investicích do vývoje nových a čistých technologií.

„Ke spojení vede automobilky řada faktorů. Hlavním z nich je přechod na elektromobilitu, kdy automobilky musí rozsáhle investovat do vývoje nových technologií. Menší automobilky však nejsou tyto náklady schopné pokrýt, a proto se spojují s jinými, aby si náklady na vývoj rozdělily a potažmo spolupracovaly i v jiných odvětvích výroby,“ vysvětluje pro SZ Byznys expert na automotive Petr Novák. Fúze může navíc do jisté míry ochránit automobilky před pokutami za nesplnění emisních požadavků.

Zdroj: SZ Byznys

Related Post