Do Evropy letos přichází řada značek čínských automobilů, vyznat se alespoň trochu v čínském automobilovém průmyslu a jeho nabídce není jednoduché. Přinášíme stručný přehled produkce vozidel v Říši středu.
Výroba – přes 30 milionu automobilů
Je nesporné, že Čína je dnes největším výrobcem a také největším trhem automobilů na světě. Produkce za rok 2023 byla rekordních 30,16 milionu vozů, což představuje více než třetinu světové výroby a pokud jde o prodej, své zákazníky tam našlo rovněž přes 30 milionu nových aut. Bylo to meziročně o 12 % víc a rok 2024, jehož výsledky ještě nejsou k dispozici, by měly přinést Číně opět velký odstup od zbytku světa.
Jedná se tedy o největšího, a dnes také nejsilnějšího světového hráče, na kterého už nemá ani Severní Amerika ani Evropa, oba s výrobou s výrobou zhruba poloviční, stejně jako Japonsko, které výrobu značně diverzifikovalo do zahraničí.
Značky – nepřehledné množství od více než stovky výrobců
V Číně existuje více než 100 aktivních výrobců automobilů, z nichž několik je velkých, vlastněných státem nebo municipalitami. Převážně se ale jedná o soukromé společnosti. Názvy většiny značek, kterých je opravdu nepočítaně, nám budou ještě dlouho dělat potíže. Vše komplikuje navíc skutečnost, že čínští výrobci neustále vytvářejí nové značky, z nichž mnohé zase zanikají.
Kdo je kdo? Tucet nejvýznamnějších čínských automobilových koncernů
BYD Auto: Původně výrobce akumulátorů začal vyrábět automobily v roce 2005. Průkopník plug-in hybridního pohonu je dnes největší světový producent elektricky poháněných vozidel. Vyrábí vozidla mnoha značek, mj. BYD, Denza a Yangwang a buduje vlastní továrny v Turecku a Maďarsku.1
Geely Zhejiang: Je mezinárodně známý jako vlastník značek Volvo, Lotus, Proton, Polestar nebo výrobce londýnských taxi LEVC. Vyrábí širokou škálu vlastních automobilů mnoha značek, např. Lynk & Co. a Zeekr. Úspěšně pracuje i na vývoji autonomních vozidel (mj. pro projekt Waymo)
FAW Group: Další státem vlastněný gigant je FAW, který má společné podniky se značkami Volkswagen, Toyota a Mazda. Vyrábí mj. luxusní vozidla pod značkou Hongqi (Rudý prapor). Je také jedním z největších výrobců nákladních aut mj. se značkou Foton.
SAIC Motor: Je největším státem vlastněným výrobcem automobilů v Číně. SAIC má společné podniky s koncerny Volkswagen a General Motors. Vlastní také značky jako MG, Maxus a Roewe.
Changan Automobile: Je jedním z nejstarších výrobců automobilů v Číně a vyrábí různé typy vlastních vozidel značek mj. Deepal a Avatr, ale také další vozy ve společných podnicích s Fordem a Mazdou.
Great Wall Motors: Vyrábí vozy značek jako Haval, WEY a ORA. Svými SUV a užitkovými vozy patří mezi nejvýznamnější na domácím trhu, ale intenzivně expanduje také do zahraničí.
Dongfeng Motor Corporation: Sdružuje více podniků, které vznikly ve spolupráci s jinými automobilkami, např. Nissan, Peugeot, Citroën či Honda. Používá mnoho značek, např. DMC, Voyah nebo Forthing. Pro Renault vyrábí vozy Dacia Spring.
BAIC Group: Velký, státem vlastněný koncern BAIC má společné podniky se značkami Hyundai a Mercedes-Benz. Vyrábí vozidla mj. značek Baic, Beijing, Haval, Arcfox, ale vyrábí také auta pro výrobce telefonů Xiaomi.
Chery je nejen jedním z největších výrobců aut v Číně, ale i průkopníkem exportu aut do zahraničí. Spolupracuje s Jaguar Land Rover a do Evropy přichází se značkami Omoda a Jaecoo.
Li Auto: Start-up vyrábějící jen prémiová vozidla s elektrickým pohonem s akumulátory nebo prodlužovačem dojezdu.
Nio: Přední mladý výrobce elektrických vozidel se zaměřuje na prémiové sedany a SUV. Je známý svou technologií výměny akumulátorů a intenzivně také pracuje na autonomním řízení.
Xpeng Motors: Je nový hráč na trhu elektromobilů s pokročilými asistenčními systémy. Úspěšné jsou jeho modely P7 sedan a SUV G3.
A jsou tu ještě další
Uvedené koncerny a značky představují největší čínské výrobce automobilů a elektromobilů, ale setkat se můžeme také s dalšími v Evropě i u nás nabízenými čínskými značkami, jako jsou SWM (Shineray Group), Leapmotor (spolupracuje se skupinou Stellantis), Hiphi, JAC, Jenhoo, Jiangling, JMEV Eveasy, Nextem, Seres, Eveasy, Wuling atd.
Docela specifickou situaci dotvářejí také některé i u nás prodávané elektromobily známých značek, které jsou vyráběny v Číně, jako například část nabídky Tesly (což je největší exportér aut z Číny do EU), Volva, BMW ale i Dacia Spring.
Jiným specifikem čínského automobilového průmyslu jsou netradiční partnerství – např. BAIC vyrábí auta pro známého výrobce telefonů Xiaomi a současně jsou jeho značky Arcfox a Stelato partnery dalšího producenta telefonů Huawei.
Čekají nás brzo zákaznicky atraktivní výzvy
Je jisté, že nabídka solidních, technicky, technologicky, a především cenově zajímavých automobilů „Made in China“ začne zanedlouho zaplavovat i český trh a je jen otázkou času, kdy jim zákazníci začnou dávat přednost před mnohými tradičními značkami. Čínská auta tedy nejsou hrozbou, ale realita, se kterou se bude muset Evropa díky své ambiciózní, ale ne zcela domyšlené politice smířit. Tak jako tak se v bohatém čínském automobilovém menu budeme muset asi ještě nějaký čas učit orientovat.
