Sdružení automobilového průmyslu pozitivně hodnotí diskusi o pragmatičtějším přístupu k dekarbonizaci a oceňuje uznání potřeby řešit nesmyslné penalizování za hrozící nesplnění cílů za roky 2025 a 2026. Zároveň upozorňuje na nezbytnost systematičtějšího a delšího přechodného období pro splnění CO₂ cílů.
„Vítáme otevřený dialog a skutečnost, že Evropská komise pochopila urgentní situaci v oblasti CO₂ regulace pro rok 2025. Navržené řešení, zprůměrování cílového období na tři roky, je krokem správným směrem, avšak tříleté období pro plnění cílů je nedostatečné. Od počátku jsme prosazovali, aby byl tento horizont prodloužen na pět let, což by poskytlo průmyslu větší jistotu a stabilitu,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Systém průměrování emisí CO₂ v delším časovém horizontu byl Sdružením automobilového průmyslu i českými vládními představiteli, včetně premiéra Petra Fialy a ministra dopravy Martina Kupky, navržen již na přelomu listopadu a prosince 2024. Naše analýzy a tržní prognózy ukazují, že tři roky nejsou dostatečné, a i nadále by takto nastavené cíle CO2 vedly k pokutám v miliardách eur. Proto Česká republika od začátku prosazuje prodloužení tohoto období na pět let, což jsme za Sdružení automobilového průmyslu opakovaně zdůrazňovali i v rámci jednání tématické skupiny s výkonným místopředsedou Evropské komise pro prosperitu a průmyslovou strategii Stéphanem Séjourném.
Vítáme, že vedle emisí se strategický dialog zaměřuje i na další neméně důležité oblasti – baterie, autonomní mobilitu a podmínky pro těžkou dopravu a autobusy.
„Podpora evropského dodavatelského řetězce baterií a autonomní mobility je pozitivním signálem. Je nezbytné zajistit i odpovídající podmínky pro těžkou dopravu a autobusy. Tato odvětví čelí specifickým výzvám, které dosud nenalezly patřičné uznání v legislativních plánech EU,“ doplňuje Marco Boggian, vedoucí regulatorních záležitostí ve Sdružení automobilového průmyslu.
Značný posun vpřed cítíme i v rámci ostatních prioritních témat strategického dialogu, která mohou našemu průmyslu v tomto období plném výzev výrazně pomoci. K těm se vyjádříme po zveřejnění a důkladném prostudování oficiálního akčního plánu pro automobilový průmysl, který očekáváme již 5. března. Pevně však věříme, že bude reflektovat co nejvíce z našich priorit, které jsme aktivně komunikovali směrem k Evropské komisi.
Klíčové priority AutoSAP pro budoucnost evropského automobilového průmyslu:
1. Zjednodušení regulací a odstranění legislativních překážek – Flexibilnější mechanismy pro plnění CO₂ cílů, technologicky neutrální přístup a eliminace neefektivních sankcí.
2. Investice do inovací a technologického rozvoje – Podpora výzkumu v oblasti baterií, vodíkových technologií a autonomní mobility.
3. Podpora evropských výrobců a udržení průmyslové výroby v Evropě – Posilování konkurenceschopnosti a zajištění cenově dostupné energie pro výrobce.
4. Dostupnost surovin a zajištění strategických dodavatelských řetězců – Efektivnější přístup k surovinám pro baterie a moderní technologie.
Oceňujeme společnou snahu Evropské komise a klíčových aktérů na poli evropské politiky při hledání pragmatických řešení pro automobilový průmysl. Věříme, že akční plán pro automobilový sektor bude reflektovat naše priority a těšíme se na spolupráci s evropskými institucemi při jeho implementaci. Jsme připraveni nadále aktivně přispívat k rozvoji udržitelnosti a konkurenceschopnosti automobilového průmyslu v Evropě.
Sdružení automobilového průmyslu je dobrovolné sdružení společností zapojených do výrobního řetězce automobilového průmyslu České republiky.
Sdružuje také subjekty aktivní ve výzkumu a vývoji, testování a certifikaci, vysoké školy a další poskytovatele služeb, kteří mají zájem aktivně přispívat k rozvoji českého automobilového průmyslu. Sdružení vytváří platformu pro jejich vzájemnou komunikaci a podporu společného cíle – zabezpečení trvalé konkurenceschopnosti sektoru.
Automobilový průmysl je nejvýznamnějším odvětvím zpracovatelského průmyslu České republiky, na jejím HDP se podílí téměř 10 procenty. Přímo zaměstnává zhruba 180 tisíc pracovníků, nepřímo, tedy včetně navazujících oborů, téměř 500 tisíc.
V roce 2024 bylo v České republice vyrobeno 1 477 663 silničních vozidel všech typů, z nichž 1 452 881 představovaly osobní automobily.
Zdroj: www.autosap.cz