Mercedes-Benz Trucks se představí na veletrhu pro stavebnictví BAUMA, který proběhne od 7. do 13. dubna 2025. Značka s na veletrhu ukáže více než 40 vozidel s řadou aplikačních řešení na vlastním výstavním stánku v pavilonu B4 (stánek 141) a také u různých výrobců nástaveb.
Ať už jde o výstavbu silnic a cest, dopravu materiálu, dočasnou infrastrukturu nebo složité dopravní podmínky, jen málo odvětví čelí tak náročným provozním výzvám jako stavební doprava. Používaná vozidla musí splňovat mimořádně vysoké standardy, zejména pokud jde o robustnost, spolehlivost, účinnost a bezpečnost.
Technologie dekarbonizace dopravy orientované na budoucnost se zároveň stávají stále více středem zájmu stavební dopravy. Mercedes-Benz Trucks řeší všechny tyto výzvy pomocí inovativních řešení, což opět dokazuje přítomnost stánku společnosti na letošním veletrhu bauma, který se koná od 7. do 13. dubna 2025.
Na předním světovém veletrhu pro stavebnictví představí Mercedes-Benz Trucks více než 40 vozidel s řadou aplikačních řešení na vlastním výstavním stánku v pavilonu B4 (stánek 141) a také u různých výrobců nástaveb. Tato vozidla pokrývají téměř celý segment, ať už jsou poháněna klasickým vznětovým motorem nebo bateriovým elektrickým pohonem. Výrobce také poskytne informace o svých řešeních služeb a mobility, nástrojích a své nové značce TruckCharge .
Mercedes-Benz eArocs 400
Díky svému výkonu na silnici i v terénu je Arocs již léta významným hráčem v odvětví stavební dopravy. Mercedes-Benz Trucks nyní rozšiřuje své bateriově elektrické portfolio o další vozidlo: Mercedes-Benz eArocs 400. V rámci své světové premiéry na letošním veletrhu bauma poskytne výrobce podrobné informace o novém bateriovém nákladním vozidle a upozorní na výhody e-mobility ve stavební dopravě.
Mercedes-Benz Arocs Extent
Mercedes-Benz Trucks s Mercedes-Benz Arocs Extent dále rozšiřuje svou konstrukční řadu modelů. Tato speciální edice, omezená na pouhých 100 kusů, vyniká svým designem. Přední kapota tohoto modelu, který se začne vyrábět v červenci 2025, nese nápis Arocs v tmavém chromu. Tento model limitované edice dále odlišuje speciální plaketa a také nálepky na sluneční cloně a kapotě spolu s dekorativní mřížkou ve speciálně vyvinuté matné povrchové úpravě Weather Grey.
Mezi další výrazné prvky Arocs Extent patří černý panel za hvězdou Mercedes-Benz v tmavém chromu, LED světlomety, přídavné LED světlomety integrované do sluneční clony, ozdobné prvky v karbonovém vzhledu, kryty nábojů a matek kol z nerezové oceli, kožený volant a paket Extra Line. Vůz je poháněn buď vznětovým motorem Euro VI třetí generace OM 471 nebo OM 473, největším dieselovým motorem Euro VI od Mercedes-Benz Trucks. Dalším vrcholem Mercedes-Benz Arocs Extent je Multimedia Cockpit Interactive 2, který bude od letošního jara instalován jako standardní nebo speciální výbava do všech modelů Arocs a Actros v závislosti na konfiguraci kabiny řidiče.
Multimedia Cockpit Interactive 2 s hlasovým ovládáním a vylepšenou konektivitou
S Multimedia Cockpit Interactive 2 je Arocs propojenější a optimalizovanější pro každodenní provoz na staveništi. 12palcový přístrojový displej a dotyková obrazovka zajišťují intuitivní ovládání i v nerovném terénu. Mnoho funkcí lze nyní bezpečně a rychle aktivovat pomocí hlasového ovládání. Nová nabídka Oblíbené také umožňuje přímý přístup k funkcím specifickým pro provedení vozidla, jako jsou vedlejší pohony. Další novinkou je integrace navigačního systému pro nákladní vozidla a jeho dat o trase se systémem Predictive Powertrain Control (PPC), který dále optimalizuje přesnou a předvídavou jízdu. Remote Truck App 3.0 také umožňuje vzdálenou správu klíčových funkcí vozidla.
TruckLive
Multimedia Cockpit Interactive 2 také poskytuje přístup k řadě funkcí řešení konektivity prostřednictvím TruckLive , což nabízí významné výhody pro provozovatele vozových parků i řidiče. To platí jak pro bateriový elektrický eActros 600, tak pro tradiční dieselová vozidla. Například Live Traffic je užitečný modul pro plánování na cestách a pro krátkodobé plánování. Dopravní data v reálném čase umožňují výpočet trasy, který může zkrátit dobu jízdy a pomoci s větší přesností plánovat časy příjezdu.
Connected Traffic Warnings – dopravní hlášení online: tato funkce pomáhá zvýšit bezpečnost tím, že detekuje a předává varování před nebezpečím vozidlům v okolí. Řidiči vidí aktuální dopravní události na mapě ve vozidle nebo jako vyskakovací okno na sdruženém přístroji. Navíc jsou zde také zvukové výstrahy deset sekund před příslušnou událostí. Modul dokáže varovat celkem před deseti druhy nebezpečí, včetně nehod, mlhy, silného deště, staveniště a kluzké vozovky.
Nejnovější funkce, Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0, která je integrována s Multimedia Cockpit Interactive 2, slouží jako digitální rozhraní mezi uživatelem a jeho nákladním vozidlem Mercedes Benz. V mobilní aplikaci lze přistupovat k důležitým informacím o stavu, jako je stav baterie, stav nabití a notifikace pohybu.
Další funkcí TruckLive je Maintenance Management, který pomáhá zlepšit plánování údržby pomocí aktuálních předpovědí intervalů údržby. Kromě toho mohou provozovatelé vozových parků vždy bez námahy udržovat aktuální software vozidla pomocí bezdrátových aktualizací. To funguje téměř kdykoli a kdekoli, což snižuje potřebu častých návštěv servisu.
S funkcí Service24h Connected mohou nyní provozovatelé vozových parků hlásit poruchu online na servisní linku Mercedes-Benz Trucks Service24h. Online hlášení se podává prostřednictvím digitálního zákaznického portálu My TruckPoint pro Mercedes-Benz Trucks, což šetří čas ve srovnání s voláním na hotline. Díky centralizované správě vozidel je většina informací o dotčeném nákladním vozidle předvyplněna automaticky. TruckLive také umožňuje přenos diagnostických dat a aktuální polohy vozidla. To pomáhá technikům Service24h efektivně se připravit na poruchové situace.
U dieselových nákladních vozidel modelových řad Actros a Arocs výrazně usnadňuje těžkou práci řaditelný hydraulický pohon předních kol Hydraulic Auxiliary Drive (HAD). HAD funguje až do rychlosti 30 km/h a generuje potřebné množství dodatečné trakce, aby zvládl náročné stoupání a další situace, a to i na kluzké vozovce. Ve srovnání s konvenčními systémy pohonu všech kol HAD také šetří palivo a snižuje hmotnost.
Kapalinová spojka je dalším prvkem navrženým pro náročné podmínky. Jako kombinace hydraulické rozjezdové spojky a retardéru v rámci jednoho komponentu umožňuje plynulé a přesné manévrování i při velkém zatížení a při extrémně nízkých rychlostech – to vše bez opotřebení. Spolu s motorovou brzdou High Performance Engine Brake poskytuje spojka turbo retardéru také brzdný výkon až 750 kW a brzdný moment až 3 000 Nm – opět zcela bez opotřebení.
Pro zvláště těžké náklady nabízí Mercedes-Benz Trucks Arocs SLT. Toto vozidlo je vybaveno výkonnými dieselovými motory Euro VI (OM 471 nebo OM 473) a dokáže přepravit na staveniště celkovou hmotnost vozidla až 500 tun. Pro zvládnutí takového zatížení se vyznačuje mimořádně robustním podvozkem, odpružením a konstrukcí rámu. Ve variantě se systémem vzduchového odpružení se čtyřmi měchy a tažným zařízením může volitelně táhnout až 1000 tun.
Pozorní asistenti na palubě
Klíčovou prioritou pro Mercedes-Benz Trucks, zejména ve stavební dopravě, je zajištění bezpečnosti řidičů – na stavbě i na cestě. K dosažení tohoto cíle pomáhají různé asistenční systémy dostupné v různých modelových řadách řidičům včas rozpoznat nebezpečí, včas brzdit a udržovat jasný přehled o dopravní situaci. Tyto elektronické pomůcky jsou zvláště užitečné při zmírňování rizik nepozornosti způsobené únavou, stresem nebo rozptýlením, čímž snižují šance na vážné následky pro všechny zúčastněné.
Díky Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2, Front Guard Assist, Active Drive Assist 3, Traffic Sign Assist a systému Attention Assist – abychom jmenovali alespoň některé – společnost těmito bezpečnostními prvky opět posiluje svou pozici jednoho z průkopníků v oboru. Systémy nejen splňují standardy obecného bezpečnostního nařízení (GSR) vydané EU, které platí od roku 2022, respektive 2024, ale v některých případech je svým rozsahem překračují.
Například Active Brake Assist 6 může nyní provádět automatické maximální brzdění v plném rozsahu při rychlostech až 60 km/h, když detekuje účastníky silničního provozu, kteří kříží jízdní dráhu, vozidla protijedoucí nebo jedoucí v jízdním pruhu. Evropské nařízení o obecné bezpečnosti (GSR) III nařizuje od září 2028 v nových nákladních vozidlech a autobusech pouze brzdění pro přecházející chodce a cyklisty. Dalším příkladem je Active Sideguard Assist 2, který, pokud je detekován problém v červené monitorovací zóně, může zahájit automatický brzdný manévr při rychlosti zatáčení až 20 km/h, než řidič zareaguje, a akusticky varuje, pokud vozidlo nezastaví. V takové situaci GSR vyžaduje pouze varovný signál řidiči.
Se všemi těmito asistenčními systémy se Mercedes-Benz Trucks snaží poskytnout řidiči tu nejlepší možnou podporu při řízení vozidla. Řidič však zůstává za všech okolností plně odpovědný za bezpečnou jízdu vozidla, jak to také vyžaduje zákon.
Atego je nyní vybaveno všemi bezpečnostními prvky
Kromě modelů Arocs představených na veletrhu bauma 2025 je Atego – známé pro svou ovladatelnost na staveništích a v příbuzných odvětvích – nyní vybaveno také bezpečnostními asistenčními systémy, které zajišťují ochranu v každodenním provozu. Atego 1530 K 4×2 vystavené na baumě je vybaveno kabinou Classic S a Comfort Cockpitem a jeho pohon zajišťuje vznětový motor Euro VI OM 936 s výkonem 220 kW (299 k). Toto Atego je vybaveno sklápěcí nástavbou Trigenius od Meiller.
Speciální nákladní vozidla Mercedes-Benz: Unimog, Zetros a Econic pro konkrétní stavební výzvy
Mercedes-Benz Special Trucks nabízí řadu vozidel s všestrannými aplikacemi a řešeními šitými na míru pro různé požadavky na staveništi i mimo něj. Unimog, specializovaný nosič nářadí z modelové řady U 219 až U 535, nabízí až čtyři upevňovací a montážní oblasti. Funkce jako intuitivní palubní počítač UNI-TOUCH® a bezpečnostní asistenční systémy zvyšují efektivitu a bezpečnost v každodenním provozu. Rám a podvozek Unimogu jsou stavěny do extrémních podmínek: s pohonem všech kol, portálovými nápravami a hloubkou brodění až 1,2 metru.
eEconic díky kabině s nízkým nástupem poskytuje viditelnost chodců a cyklistů, což výrazně zvyšuje bezpečnost v městském prostředí. Jeho plně elektrický pohon navíc umožňuje ekologickou mobilitu a podporuje udržitelné stavební projekty. Zetros rozšiřuje produktovou řadu vozidel pro speciální účely jako terénní nákladní vozidlo s kabinou za motorem určené pro exportní trhy a dostupné pouze v emisních normách Euro III a V. Se stálým pohonem všech kol a nosností těžkého nákladního vozidla se dobře hodí pro náročné úkoly – a nyní je k dispozici i ve verzi 8×8.
TruckCharge spojuje několik nabídek elektrické infrastruktury od společnosti Daimler Truck
Služby TruckCharge jsou přizpůsobeny požadavkům vozových parků nákladních vozidel s elektrickým pohonem. Pod touto značkou Daimler Truck spojuje všechny své stávající i budoucí nabídky týkající se elektrické infrastruktury a nabíjení elektrických nákladních vozidel, tj. poradenství, infrastrukturu a provoz.
Daimler Truck nabídne zákazníkům cenově výhodný celkový balíček od výroby energie až po provoz vozidla, aby mohli plně využít potenciál elektrifikace. TruckCharge je zaměřen na provozovatele vozových parků nákladních vozidel i průmyslové podniky s vlastním nebo externě provozovaným vozovým parkem. Protože se obvykle používají vozidla různých výrobců, je TruckCharge k dispozici také bez ohledu na značku nákladního vozidla.
Finanční služby z jednoho zdroje
Na veletrhu bauma 2025 společnost také představí své rozsáhlé finanční služby pro stavebnictví. Se širokým portfoliem možností financování, leasingu a pronájmu nabízí Daimler Truck Financial Services společnostem v odvětví stavebnictví a logistiky integrované balíčky služeb, které umožňují flexibilní a efektivní využívání stavebních vozidel. To zahrnuje nabídky leasingu, financování vozidel a dobíjecí infrastruktury a také pronájem vozidel pod značkou CharterWay.
Prostřednictvím CharterWay mohou společnosti také flexibilně a bez investičních nákladů přistupovat ke stavebním a speciálním vozidlům a těžit z komplexního balíčku služeb, který zahrnuje údržbu, opravy, pojištění, daně a personalizované poradenství.