Únor 2025 se v prodejích nových osobních vozů nesl v podobném duchu, jako ten předcházející, ale přesto přinesl několik změn. Větší ztráty zaznamenává oproti loňsku kategorie lehkých užitkových vozů (- 30 %). Téměř katastrofou je zatím letošek pro značku Tesla, která zřejmě nejvíce „doplatila“ na konec dotací. Z loňských předních pozic se v únoru propadla až na 28. místo o jen dva vozy před Porsche.
Únor přinesl přes menší pokles slušné výsledky
Navzdory celkovému hospodářskému vývoji naznačují současné výsledky českých registrací osobních automobilů, že není zdaleka tak zle. Meziroční pokles u nejvíce sledované kategorie není tak dramatický, v únoru -3 % a po dvou měsících – 4 %. Jako obvykle, jsou i letos značky, které si polepšily, ale také je několik takových, pro které budou loňské prodejní výsledky jen smutnou vzpomínkou.
Letos jsou na tom meziročně zatím o dost lépe např. (abecedně): Audi (+38,79 % za únor a 40,47 % po dvou měsících), Cupra (+20,53 %/+21,66 %), Ferrari (+57,14 %/+61,54 %), Ford (+60,61 %/+66,71 %), Kia (+7,41 %/+14,147 %), Land Rover (+47,62 %/+46,03 %), Mercedes-Benz (+32,94 %/+35,10 %), MG (+29,43 %/+36,76 %/), Nissan (+22,63 %/+27,07 %), Porsche (+60 %/+81,26 %), Renault (+51,88 %/+47,98 %) a VW (+25,23 %/+13,25 %).
Naopak smutek asi zavládl v předjaří u značek: BMW (-15,43 %/-12,88 %), DS (-36,76 %/-33,33 %), Fiat (-39,47 %/-41,76 %), Hyundai (-20,44 %/-7,63 %), Lexus (-36,55 %/-22,56 %), Mazda (-44,20 %/-21,97 %), Opel (-33,89 %/-37,68 %), Seat (-68,95 %/-70,56 %), Suzuki (-16,8 %/-22,43 %), Tesla (-34,09 %/-14,71 %) a Volvo (-43,76 %/-14,88 %).
Liga typů s několika proměnami
Registrace suverénně vede stále Octavia, v únoru se trochu překvapivě dostal na druhou příčku Kamiq (loni 7.), před Karoq, Kodiaq a Fabii. Hyundai i30 byl v únoru šestý, následovaný Scalou, Tucsonem a desátým Superbem. Překvapením února je čtrnáctý, ale loni až 124-tý Ford Custom Tourneo, kterého bylo skokově registrováno 233 kusů. Do TOP 15 se dostaly také MG ZS (13) a Ssangyong Korando (15).
Přibylo soukromníků
Česká specialita, jasně převažující podíl osobních automobilů, registrovaných na firemní odběratele zaznamenal v únoru překvapivou menší změnu, meziměsíčně se podíl soukromých zákazníků zvýšil o 5 procent, na 27,16 %. Do evropského standardu sice chybí ještě hodně, ale možná, že se začíná blýskat na lepší časy.
Paliva a pohony – víc, než pětina osobáků jsou čtyřkolky
Únorové statistiky také ukazují rozložení registrací podle paliv. Dominantní podíl benzinových motorů se se např. meziročně malinko snížil o 1,83 % na 67,76 % a naftových o 1,93 % na 22,31 %. Naopak ke zvýšení podílu došlo u čistě elektricky poháněných osobních vozidel o 1,73 % na 4,15 %, plug-in hybridů o 0,65 %, na 3,13 %, u pohonu na LPG o 0,58 %, na 2,64 % a všech verzí hybridních jednotek o 1,45 % na 23,58 %. Meziroční změny nejsou nijak výrazné, což svědčí o určitě konzervativnosti českých zákazníků.
Oblibou pohonu 4×4 je Česko známé, údajně dokonce máme největší podíl čtyřkolek mezi evropskými zeměmi. Z aktuálních údaji vyplývá, jen za únor bylo u nás registrováno 4014 nových osobních automobilů s pohonem všech kol, což představuje 22,58 % všech prodejů a je to o 0,76 % méně než loni. Je vidět, že se podíly meziročně také příliš nemění a čtyřkolky stále „jedou“.
Sešup prodejů dodávek
Exploze poptávky po lehkých užitkových vozech z minulých dvou, resp. čtyřech let, začala polevovat už od poloviny minulého roku a vyvrcholila letos, snížením registrací o téměř třetinu. Vozové parky se zřejmě nasytily a nejistota mnohých firem brání dalším investicím do aut. Z první desítky nejprodávanějších značek ztratily, až na Toyotu, která se meziročně zlepšila 9,73 % (tržní podíl jí přitom stoupnul z 12,95 %, na 20,22 %) a Forda, který uplatnil stejně vozů jako loni, čímž mu vzrostl tržní podíl, všichni ostatní. Někteří i hodně, jiní o ještě víc.
Ligu letos vede Toyota, před Fordem, Volkswagenem Renaultem, Peugeotem a Mercedesem. A černého Petra si za únor odnesla trojice: Citroën -80,25 %, Opel -79,45 % a Iveco -53,21 %. Podíl čistě elektricky poháněných LUV stoupnul na 4,78 %.
Motorky po sedmi letech v útlumu
Sedm tučných let, kdy se prodejům motocyklů mimořádně dařilo a mezi roky 2017 až 2024 každoročně rostly, a jejich registrace se téměř zdvojnásobily, je zřejmě u konce. Alespoň to naznačují výsledky prvních dvou měsíců letošního roku. Mnozí očekávali, že k útlumu dojde už dříve, ale apetit motorkářů nepolevoval, takže se zdá, že k němu začíná docházet až letos. Útěchou budiž, že letošních 1817 kusů registrovaných za první dva měsíce (o 30 % méně než loni) je přesto pátý nejlepší výsledek dosavadní historie. Třeba bude zase líp.
Růst elektromobility? Jak se to vezme
V období nejasností, kdy na jedné straně EU vyhlašuje, že nesleví ani píď ze svých bezemisních cílů a nákup elektromobilů bude od roku 2035 jedinou možností evropské mobility, a současné vyhlašování některých politiků, že musí dojít k revizi a zmírnění Green Dealu, nevytváří pro zákazníky dobré nákupní klima.
Výsledky registrací ukazují, že dotační elektromobilový boom od června loňského roku pomalu vychladá a nastává opět návrat k „tržnímu hospodářství“. Navíc je únorový meziroční nárůst registrací elektromobilů o 66,36 % poněkud zkreslený, protože loni v únoru už mnoho zájemců čekalo na start avizovaných dotací, takže oddalovali svá nákupní rozhodnutí. Další měsíce ukážou, co na další vývoj prodejů elektromobilů u nás řeknou zákazníci, kterých se sice EU neptá ani je nezajímá, a jasně se rozhodla je donutit elektrická vozidla bez výjimek kupovat. Zatím mohou, ale nemusí, tak uvidíme.
My jsme se usnesli (a vy to zaplatíte)
Současné dění okolo motorových vozidel, především automobilů, jejich výroby a prodeje, se musí podřizovat ukrutné zpolitizovanosti regulací a ambiciózním ideologiím, které se někdy opírají o známé rčení, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou. Viz např. flotilové emise a řada dalších byrokratických opatření. Ale hlavně, stále se neví, kde se na všechny ty ambiciózní cíle najdou tak obrovské peníze, i když je jasné, že těmi, kdo by to měli zaplatit jsou ti, kterých se mocní v EU vůbec neptají, kde na to vezmou.
Ještěže si můžeme být jistí tím, že dámy a pánové v čele aktuálního zbrojního úsilí EU i ČR zela určitě svými zákazy zajistí, aby všechny tanky, ostatní motorizovaná ozbrojená a další pozemní vojenská vozidla měla od roku 2035 výhradně nulové emise CO2, měla tedy plně elektrický pohon a ta, uvedená do provozu od letoška plnila bezvýhradně normu Euro6, popř. později Euro7.
Karel Beránek