Statistiky ukazují, že Tesla utrpěla výrazný 45procentní pokles prodejů na evropském trhu. Více než třetinový propad zaznamenaly také akcie automobilky a vymazaly tak loňské růsty. Co způsobilo tak rapidní zhoršení situace?
V lednu 2025 zaznamenala společnost Tesla prostřednictvím svých registrací o 45 % méně evropských prodejů, které dosáhly 9 945 kusů oproti 18 161 kusům z předchozího stejného období. Tento výrazný pokles jde proti trendu trhu, protože Evropa v tomto období zaznamenala 37% nárůst celkového počtu elektromobilů.
„Když se podíváme na graf vývoje akcií automobilky, ještě loni v listopadu v době amerických voleb výrazně rostly a dosáhly svého historického vrcholu. Na něm se držely do 20. ledna letošního roku, kdy majitel firmy Elon Musk vstoupil společně s Donaldem Trumpem do Bílého domu. Pak nastal strmý pád. Vývoj tržní hodnoty Tesly tedy pravděpodobně souvisí s americkou politikou,“ uvedl pro ČT 24 šéfredaktor AUTOmakers Erich Handl.
Politické zviditelnění Elona Muska
Politická prohlášení Elona Muska z konce ledna a února a jeho aktivní politická role podle všeho ovlivnily pokles prodejů na evropských trzích společnosti Tesla. Muskovo větší politické zviditelnění ve Spojených státech údajně vedlo k tomu, že někteří evropští zákazníci ztratili zájem o nákup vozů Tesla. Zájem zákazníků o společnost Tesla se snížil, protože image její značky začala být negativně spojována s kontroverzní veřejnou osobou Elona Muska.
Konkurenční tlak Číny
Zhoršení situace Tesly v Evropě ale lze přičíst také čínské automobilce BYD a několika evropským výrobcům, kteří vstoupili na trh. BYD posílila svou pozici na evropském trhu uvedením cenově výhodných elektromobilů s pokročilými technologiemi. Prodejní čísla společnosti BYD dramaticky vzrostla o 37 %, což jí umožnilo ovládnout 2,3% segment trhu nad společností Tesla.
Také Evropské automobilky rozšířily nabídku elektromobilů na trhu. Po rozšíření nabídky elektromobilů se lednová prodejní čísla společnosti Volkswagen zvýšila o 14,9 %. Renault a Toyota zlepšily prodeje prémiové řady Lexus, což vedlo ke snížení dostupnosti tržního podílu pro společnost Tesla. Konkurence konkurenčních výrobců elektromobilů vytváří pro společnost Tesla problémy na úrovni cenové konkurence a konkurence značek a funkcí, neboť společnost Tesla se v poslední době setkala s obchodními překážkami.
Zdroj: ČT 24