Autor analýzy Karel Beránek
Spread the love

Ještě nikdy nebyl evropský automobilový trh tak propojen s politikou a jejími problémy jako v poslední době. Česko si jede i letos svojí vlastní, zatím úspěšnou cestou. Bez ohledu na krize, cla, regulace, pokuty, či Čínu, nic z toho zatím nekazí slušné prodeje aut. Hodně se daří prémiovým značkám, letos jsme například registrovali více aut Porsche než Fiatů!

Na optimistické vlně

Registrace nových vozidel přiblížila páteční tiskovka SDA, za březen šlo celkem o 22 566 osobních a 1747 lehkých užitkových automobilů.

Stejně jako s 59 686 osobními a 4480 LUV po prvních třech měsících, jsou čísla poprvé nad úrovní předkovidového roku 2019 a v součtu samozřejmě lepší než loni. Připočteme-li k tomu březnové registrace elektromobilů – 1395, resp. 3113 za kvartál a tržní podíl 6,18 %/ 5,22 %, je v Česku důvod k oslavám.

O takových výsledcích si mohou mnohé vyspělé země nechat jen zdát. Letošní prodeje tak opět potvrzují značnou odlišnost českého automobilového trhu od zbytku Evropy. Osobním vozům vládne neohroženě Škoda, která v březnu dosáhla na tržní podíl 35,45 % a po třech měsících jej má téměř identických 35,21 %. Neevropská je také úspěšnost či neúspěšnost dalších značek. U nás je dvojkou Hyundai a čtyřkou Toyota, mezi které se vklínil VW, ale odlišnosti jsou i u mnoha dalších značek.

Překvapení a kuriozity – více aut Porsche než Fiatů!

Ani v nejbohatších zemích se nedaří prémiovým značkám tak, jako v Česku, Mercedes se drží v TOP osm (nějakou dobu byl i šestý), BMW je desáté, Audi čtrnácté, Tesla 15. a Volvo 16, zatímco mnozí někdejší matadoři českého trhu, jako např. Opel, Citroen, Mazda či Seat, jsou až na dalších místech. Určitým překvapením je také čínská značka MG, které se za tři roky působení na trhu dopracovalo na jedenáctou příčku. Aby nevšedností nebylo málo, tak je letos u nás registrovalo víc vozů Porsche než Mini, Fiatů či Jeepů.

Přitom se o přízeň českých zákazníků v letošním roce uchází až neskutečných 114 značek, nabízejících osobní vozy (M1, včetně obytných), 380. typů, samozřejmě v mnoha modelových provedeních. Více údajů si může každý vyhledat na stránkách SDA.

Tesla se v březnu probudila, ale elektromobilům už vládne Škoda

Zatímco v zahraničí a u nás v prvních dvou měsících zaznamenala Tesla letos výrazný pokles obliby, v březnu si prodejem 359 vozů u českých zákazníků překvapivě spravila chuť. V čele elektromobilového žebříčku je ale letos suverénní Škoda, s 35,5 % trhu, před Teslou (17,1 %), která loni čistě elektricky poháněným vozům suverénně vládla.

O zbývající necelou polovinu elektromobilního trhu se letos dělí dalších 30 značek s téměř devíti desítkami modelů. Nabídka je tedy opravdu bohatá, ale čeští zákazníci zřejmě nechápou bezemisní cíle EU ani snahy výrobců, kteří tvrdí, že naše budoucnost je jen elektrická. Poptávka zdaleka neodpovídá jejich predikcím. Uvidíme, jak se v této kategorii projeví avizovaný vstup čínských značek, zda alespoň ty přesvědčí konzervativní Čechy. O čínských značkách a jejich invazi na český trh napíšeme v jiném místě.

Dodávky a motorky

Český trh lehkých užitkových automobilů, po nečekaně velkém boomu v minulých letech se jasně naplnil a objemově vrátil do druhé poloviny minulé dekády. Změnou ale je, že se v poslední době do čela české ligy dodávek vyšvihla Toyota, která pro mnohé překvapivě odsunula na další pořadí v minulých letech úspěšné značky Renault, Ford či VW.

Svým způsobem očekávané nasycení trhu je zatím patrné také v kategorii motocyklů, když jejich registrace poklesly oproti loňskému rekordnímu roku o 14 %, ale březen skončil s téměř stejným výsledkem, takže nic není ztraceno.

Co čeká specifické Česko

Určitě nemálo komplikací, i když kupní síla našich spotřebitelů by díky pozitivnímu ekonomickému vývoji měla přetrvávat. Osobní auta by se tedy měla i letos dál celkem slušně prodávat. A to navzdory krizím, hrozbám cel, evropských regulací, pokut, ale také nastupující čínské konkurenci, která už opravdu klepe na dveře.

Současná realita ukazuje, že situace bude ještě složitější a nebezpečnější. O své se postarají nejistota, ale i regulace EU a dogmatické trvání na cílech, které byly stanovovány v době, kdy o jakýchkoli krizích posledních let neměl nikdo ani potuchy. Přitom se v rámci EU tak nějak rádo zapomíná, že na všech problémech „někdo“ brutálně vydělává.

Karel Beránek  

Related Post