Spread the love

Automobilka Hyundai představila model NEXO s elektrickým pohonem napájeným palivovými články. Světová premiéra středně velkého SUV se uskutečnila na veletrhu Seoul Mobility Show v Koreji.

Hyundai udává předběžný dojezd modelu NEXO více než 700 km, přičemž nádrže vozu lze doplnit za 5 minut. Bude také aspirovat na nejvyšší hodnocení bezpečnosti nezávislými organizacemi díky komplexní bezpečnostní výbavě.

Druhá generace modelu NEXO potvrzuje vedoucí postavení značky Hyundai v oblasti vodíkové mobility a zužitkovává 27 let zkušeností s technikou palivových článků. Je výsledkem strategie diverzifikované elektrifikace, která zahrnuje nejen elektromobily vybavené sadou akumulátorů a hybridní vozy, ale také elektromobily napájené palivovými články.

Design ve stylu Art of Steel 

Model NEXO vychází z koncepčního vozu INITIUM představeného v říjnu 2024. Vodíkové SUV ztělesňuje designový styl značky Hyundai s označením Art of Steel. Výsledkem je dojem robustního designu. Dojem pevnosti posiluje zaoblená karoserie.

Osobitým prvkem exteriéru elektromobilu s palivovými články jsou světlomety HTWO reprezentující stejnojmennou vodíkovou značku koncernu Hyundai Motor Group a jeho vizi „vodíku pro lidstvo“. Světlomety se čtyřbodovými prvky jsou také zárukou toho, že je NEXO za tmy snadno rozpoznatelné jako vůz značky Hyundai.

Nová generace modelu bude nabízena se šesti barvami karoserie: Creamy White Pearl, Phantom Black Pearl, Amazon Gray Metallic, Ocean Indigo Matte, Ecotronic Gray Pearl a Goyo Copper Pearl. Poslední uvedená barva byla inspirována korejskou přírodou i kulturou a ztělesňuje esenci „korejství“.

Název dostala podle korejského slova „goyo“, které znamená „klidný“ nebo „tichý“. NEXO pro používá třívrstvý lakovací proces, který vytváří vícerozměrný efekt, při němž se barva karoserie mění v závislosti na úhlu dopadu světla a okolním prostředí.

Interiér

Měkké čalounění používá vzory, které vyvolávají dojem útulnosti domova. Zakřivený displej zaměřený na řidiče doplňují intuitivní ovládací prvky a ostrůvkovitá středová konzola s odkládacími prostory. Displeje digitálních vnějších zrcátek jsou integrovány do přístrojové desky.

Druhá generace modelu NEXO je delší, širší i vyšší než předchůdce. Výsledkem je i objemnější zavazadlový prostor. Maximální objem je 993 litrů, což postačuje k uložení čtyř golfových bagů. Nově použitá variabilní podlaha zavazadlového prostoru umožňuje použití příslušenství přizpůsobeného různým potřebám.

Interiér je též vybaven relaxačními sedadly s opěrkami nohou v první řadě. Tato sedadla současně mají štíhlá opěradla, která ponechávají více prostoru pro kolena a nohy cestujícím ve druhé řadě. Pohodlí vzadu zajistí také sedadla s odvětráváním a rozšířeným rozsahem sklonu opěradla a zvětšený prostor pro hlavu a ramena. Zadní dveře mají větší úhel otevření, což usnadňuje nastupování a vystupování.

Odkládací prostory jsou k dispozici v celém interiéru, a to především na středové konzole, přístrojové desce a výplních dveří. K zážitkům z cestování přispívá ambientní osvětlení.

V celém voze jsou použity udržitelné materiály včetně kůží vyčiněných biologickým procesem, umělých kůží z bio polyuretanu, tkanin z recyklovaného plastu PET, lněných tkanin, bio plastů, povrchových vrstev z bio termoplastických polyolefinů, bio laků, výplní z pěnového bio polyuretanu a recyklovaného plastového odpadu z automobilového průmyslu.

Systém palivových článků 

NEXO poskytuje vyšší výkon nové soustavě elektromotoru ve spojení se systémem výkonové elektroniky a větší kapacitou sady akumulátorů. Celkový výkon byl zvýšen ze 135 kW na 190 kW a výkon sady akumulátorů je nyní dvojnásobný, 80 kW místo původních 40 kW. To přispívá k rychlejší akceleraci z 0 na 100 km/h, která trvá 7,8 sekundy oproti 9,2 sekundy u předchozí generace.

Sada palivových článků na vodík poskytuje nejvyšší celkový výkon 110 kW, což je nárůst o 16 %, zatímco elektromotor nabízí až 150 kW. Články se vyznačují lepší provozuschopností při nízkých teplotách a vyšší odolností včetně membrány, stejně jako rovnoměrnou výkonovou strukturou. Speciální funkce brání jejich zamrznutí a spolu s dalšími optimalizacemi zlepšuje provozní vlastnosti v extrémně nízkých teplotách.

NEXO nabízí větší kapacitu pro uložení paliva, aniž by tím utrpěl prostor v interiéru. Nádrže pojmou 6,69 kg vodíku (dříve 6,33 kg) s vyšší hustotou skladování. V evropské specifikaci nabídne širší možnosti využití díky nejvyšší přípustné hmotnosti přívěsu až 1000 kg.

Aerodynamická vylepšení zahrnují optimalizaci spodní části karoserie a efektivnější usměrňování proudícího vzduchu, což snižuje aerodynamický odpor a zvyšuje hospodárnost. NEXO má odhlučněný interiér a izolaci proti pronikání vibrací. Na tom se podílí technologie, mezi něž patří aktivní protihlukový systém ANC-R (Active Noise Control-Road) a pneumatiky pohlcující hluk. Vyšší kultivovanost ocení cestující především při akceleraci nebo jízdě po nerovném povrchu.

Systém e-Handling přináší zlepšení ovladatelnosti prostřednictvím řízeného rozdělování točivého momentu elektromotoru. Systém úpravami výkonu elektromotoru optimalizuje přilnavost, zrychluje reakce na pohyby volantu a zvyšuje stabilitu.

NEXO také používá chytrý rekuperační systém SRS (Smart Regenerative System). Řídicí jednotka automaticky přizpůsobuje intenzitu rekuperačního brzdění podle navigačních dat a vzdálenosti od vozidel vpředu. Systém používá rozšířené mapové podklady, aby se dokázal přizpůsobovat provozním podmínkám, například úsekům s měřením rychlosti, zatáčkám a zpomalovacím prahům.

Technologie

NEXO nabízí řadu uživatelsky zaměřených funkcí, díky nimž je řízení vodíkového elektromobilu intuitivnější. Volič převodovky umístěný na sloupku řízení zvyšuje komfort a rozšiřuje možnosti využití přístrojové desky. Eliminací tradiční páky vznikl větší vnitřní prostor s rozšířenou variabilitou a cestující mají k dispozici větší odkládací prostory ve středové konzole.

Plánovač tras „FCEV Route Planner“ pomáhá dojet do cíle i při nízkém stavu paliva v nádržích. Doporučí stanice, zobrazí stav paliva v jednotlivých bodech trasy a nabídne informace o vhodné vodíkové stanici v reálném čase. Zbývající dojezd upravuje na základě používání klimatizace a zobrazuje graf energetických toků, stav vodíku v nádržích a aktuální jízdní režim.

Systém ccNC (Connected Car Navigation Cockpit) disponuje displejem, který kombinuje 12,3“ informační panel řidiče a 12,3“ monitor informačního a zábavního systému. Síťově propojený informační, zábavní a navigační systém ccNC podporuje bezdrátové aktualizace softwaru OTA (Over-the-Air) i hlasové ovládání propojené s generativní umělou inteligencí. Bezdrátové systémy Apple CarPlay a Android Auto doplňuje prémiový audiosystém Bang & Olufsen s až 14 reproduktory.

Head-up displej (HUD) promítá zásadní informace na čelní okno, čímž minimalizuje rozptylování pozornosti řidiče a zvyšuje bezpečnost. Součástí systému je 12“ zobrazovací plocha, která řidiči poskytuje údaje o rychlosti či autonomní jízdě, bezpečnostní upozornění na situaci vzadu i po stranách vozu a další důležité informace.

Na středové konzole je umístěn systém pro rychlé bezdrátové nabíjení dvou chytrých telefonů s chladicím ventilátorem pro prevenci přehřátí. Nechybí ani funkce digitálního klíčku Digital Key 2. USB poskytuje nabíjecí výkon 15 W.

Stejně jako akumulátorové elektromobily značky Hyundai je i NEXO vybaveno funkcí obousměrného nabíjení V2L (Vehicle-to-Load). Zásuvka na středové konzole umožňuje připojit domácí spotřebiče a napájet je z vysokonapěťové sady akumulátorů vozu. Také vnější funkce V2L nabízí možnost přímého připojení elektronických zařízení, aniž by bylo nutné připojovat samostatný konektor V2L nebo adaptér.

Výbava modelu zahrnuje digitální vnitřní zpětné zrcátko DCM (Digital Center Mirror), jehož kamera s rozšířeným zorným úhlem zlepšuje výhled dozadu, a také lépe pokrývá také prostor zadních sedadel. V porovnání s tradičními optickými zrcátky je lepší i viditelnost za tmy. DCM zahrnuje i ostřikovač kamery, který zachovává plnou funkčnost za špatného počasí.

Systém digitálních vnějších zpětných zrcátek DSM (Digital Side Mirror) nahrazuje na některých trzích tradiční optická zrcátka a nabízí širší zorný úhel s jasnějším zobrazováním situace za vozem a po stranách. Systém zlepšuje přehled o slepých úhlech a v porovnání s konvenčními zrcátky optimalizuje viditelnost po stranách vozu, za deště i za tmy. Mezi klíčové funkce patří rozšíření zobrazení při couvání, pomocné linie při změně jízdního pruhu a začlenění kamerového asistenta pro sledování slepého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor), který zlepšuje výhled při změně pruhu.

Integrovaný kamerový systém Built-in Cam 2 Plus nabízí vysoce kvalitní záběry z předních a zadních kamer včetně zvukového záznamu. Systém vylepšený na základě ohlasů od zákazníků zahrnuje funkci detekce pohybu u zaparkovaného vozu, která může fungovat po dobu až čtyř dnů. Poskytuje také možnost rychlého zhlédnutí pořízených videí.

Autentizace otiskem prstu je součástí systému AVNT (Audio, Visual, Navigation and Telematics System) s audiovizuálními, navigačními a telematickými funkcemi. Snímač otisku prstu umožňuje rychlou osobní identifikaci uživatele při elektronických platbách a dalších procesech vyžadujících autentizaci. Na otisk prstu lze také navázat bezklíčové startování.

Digitální klíček 2 umožňuje odemčení a spuštění vozu pomocí bezdrátové komunikace s chytrým telefonem. Jeho součástí je dálkové ovládání s krátkým dosahem a chytrý parkovací asistent s dálkovým ovládáním RSPA 2 (Remote Smart Parking Assistance 2). Uživatelé si mohou „klíček“ zaregistrovat a sdílet až pro 15 zařízení včetně hodinek Apple Watch. Navíc mohou používat funkci NFC Card Key (kartový klíček s bezdrátovou komunikací) propojenou s osobními profily. Systém nabízí pasivní uzamknutí/odemknutí dveří a automatické uzamknutí vozu, pokud se od něj řidič s autentizovaným klíčkem vzdálí.

Asistent upozorňující na cestující vzadu ROA (Rear Occupant Alert) předchází nebezpečným situacím detekováním dětí zanechaných uvnitř vozu. Radarovými senzory rozpoznává pohyb na zadních sedadlech a vydává zvuková a vizuální upozornění, aby řidiče informoval.

Sada bezpečnostních a asistenčních systémů

Konstrukce modelu NEXO zohledňuje požadavky nezbytné pro udělení nejvyšších hodnocení bezpečnosti nezávislými zkušebními organizacemi na celém světě. Hyundai hodlá i s novým vodíkovým modelem potvrdit, že lidem cestujícím v jeho modelech poskytuje nadprůměrnou úroveň bezpečnosti a ochrany.

Ochranu cestujících i vodíkových nádrží zajišťuje skelet karoserie s několika stupni deformačních zón a až devět airbagů. NEXO je vybaveno také technologiemi asistenčních systémů ADAS (Advanced Driver Assistance System), jejichž prioritou je prevence kolizí.

V konstrukci vozu nalézají uplatnění vysokopevnostní materiály a metody tváření plechů za tepla včetně tvrzení. Výsledkem je vysoká tuhost karoserie. Všechny části karoserie dosahují v nárazových testech nejvyšší úrovně hodnocení. Svůj podíl na tom má účinný systém pohlcování nárazové energie a jejího vedení do dalších částí skeletu, který minimalizuje deformace vnitřního prostoru.

Použití třetí generace ultra vysokopevnostní oceli výrazně zlepšuje tvarovatelnost v porovnání s první generací. Výčet klíčových strukturálních vylepšení zahrnuje výztuhy přídě, vícedílné spodní boční části vyráběné tvářením za tepla včetně tvrzení, optimalizovanou přední deformační zónu a vícenásobné deformační zóny pro boční nárazy.

Mezi asistenční systémy ADAS patří asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu FCA 1.5/2.0 (Forward Collision-Avoidance Assist 1.5/2.0), asistent pro jízdu v jízdním pruhu LKA (Lane Keeping Assist), aktivní asistent pro odvrácení kolize s vozidly ve slepém úhlu BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist), asistent upozorňující na riziko při vystupování SEW (Safe Exit Warning), asistent pro bezpečné vystupování SEA (Safe Exit Assist), inteligentní asistent pro rozpoznávání rychlostních limitů ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW (Driver Attention Warning), kamerový asistent pro sledování slepého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor).

Déle asistent pro přepínání dálkových světel HBA (High Beam Assist), chytrý adaptivní tempomat SCC (Smart Cruise Control), nouzové zastavení, chytrý adaptivní tempomat NSCC (Navigation-based Smart Cruise Control) propojený s navigačním systémem, aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu LFA 2 (Lane Following Assist 2), asistent pro dálniční jízdu HDA (Highway Driving Assist), zadní kamera RVM (Rear View Monitor), prostorový kamerový systém SVM (Surround View Monitor), asistent pro odvrácení kolize s vozidly přijíždějícími ze stran při couvání RCCA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist), senzory vzdálenosti od překážek vpředu, vzadu a po stranách PDW (Forward/Side/Reverse Parking Distance Warning), asistent pro předcházení kolizím při parkování vpředu/po stranách/vzadu PCA (Forward/Side/Reverse Parking Collision-Avoidance Assist) a chytrý parkovací asistent s dálkovým ovládáním RSPA 2 (Remote Smart Parking Assist 2).

Hyundai NEXO bude uveden na globální trhy v dalším průběhu letošního roku. Značka Hyundai pokračuje v rozšiřování infrastruktury pro elektromobily poháněné palivovými články, posilování své pozice průkopníka vodíkové mobility pod značkou HTWO a ve své snaze stát se poskytovatelem řešení v celém spektru mobility.

Related Post