Agentura CzechTrade slibuje asistenci exportérům v reakci na rostoucí celní bariéry, které zavádějí Spojené státy. Českým firmám nabízí nejen expertní podporu v orientaci v celních otázkách, ale také odborné poradenství při hledání alternativních trhů, přesměrování výroby a optimalizaci exportních strategií.
S cílem zajistit českým exportérům co nejlepší obchodní scénáře a dlouhodobou prosperitu na zahraničních trzích CzechTrade přichází s praktickými řešeními na míru.
Zvýšení celních sazeb představuje pro české exportéry, zejména ty obchodující se Spojenými státy, novou výzvu. I přesto, že jde o dynamickou situaci, CzechTrade nabízí konkrétní podporu při hledání řešení, jak se s těmito změnami vypořádat. „Pro české exportéry je důležité být připraveni na měnící se celní podmínky a optimálně jim přizpůsobit své exportní strategie. Klíčovou rolí je poskytnout firmám konkrétní poradenství, jak se vyrovnat se změnami, a pomáhat jim hledat řešení, ať už s cílem přesunu části jejich výrobního procesu nebo diverzifikace exportního portfolia. Největší výhodou spolupráce s CzechTrade je zkrácení doby vstupu na nové trhy a nalezení vhodného trhu pro konkrétní výrobek. V našich zahraničních kancelářích máme kvalifikované odborníky, kteří českým exportérům aktivně pomáhají,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.
Expertní poradenství
V rámci této strategie CzechTrade pomáhá firmám nejen s hledáním alternativních trhů a identifikací nejvhodnějších lokalit pro přemístění výrobních kapacit, ale i s konkrétními kroky, jako je analýza nákladů na výrobu, ověření zájmu o výrobek nebo zajištění nových obchodních kontaktů. Malým a středním podnikům jsou k dispozici sektorově zaměřené konzultační týmy v Praze, regionální konzultanti ve vybraných regionech České republiky a ředitelé zahraničních kanceláří působících přímo v teritoriu po celém světě. Agentura také pro firmy posiluje vzdělávací možnosti v této oblasti a připravuje odborný seminář zaměřený na praktické aspekty celní problematiky v USA, který se uskuteční v květnu. Jedná se o workshopovou aktivitu, v rámci které experti ze zahraniční kanceláře CzechTrade USA budou doplněni odborníky z praxe a během diskuze budou sdílet své zkušenosti s trhem.
Posílení zastoupení na americkém trhu
Spojené státy jsou pro české exportéry významným obchodním partnerem díky své vysoké kupní síle a široké škále tržních příležitostí. CzechTrade v USA provozuje dvě kanceláře, a to v Chicagu a Austinu, které poskytují komplexní podporu českým firmám při vstupu na americký trh. Pro firmy je také k dispozici v New Yorku v rámci sdílené zahraniční kanceláře. Nyní agentura posiluje své zastoupení v teritoriu otevřením zahraniční kanceláře CzechTrade v San Francisku, které je příležitostí pro startupové a vysoce inovativní firmy.
Klíčová služba pro rozvoj podnikání v zahraničí
Firmy navíc v poslední době vyjádřily zájem o prověření podmínek investic na tamějším trhu – i s tím zástupci zahraničních kanceláří pomáhají. „Firmám, které na americkém trhu chtěly uspět, pomáháme s expanzí prostřednictvím investice dlouhodobě. Americký trh díky své specifické mentalitě toto vyžadoval vždy a nová cla jsou jen dalším důvodem k tomuto kroku. I díky této skutečnosti nabízíme českým společnostem exportní inkubátor v USA, který je jedinečným nástrojem pro nastartování podnikání v této zemi za podpory týmu našich odborníků,“ uvádí Pavel Eichner, ředitel regionálního centra CzechTrade pro Severní Ameriku.
Služba Exportní inkubátor CzechTrade obsahuje balík asistenčních služeb spojených s českými investicemi na zahraničních trzích. Českým investorům jejich prostřednictvím CzechTrade nabízí dlouhodobou podporu při zajišťování obchodních aktivit, styku s úřady nebo zajištění kontaktu s dalšími entitami, jako jsou právníci, personální agentury nebo daňoví odborníci. „Dosavadní vyhodnocení fungování exportních inkubátorů ukazuje vysoký zájem ze strany českých firem i v místech, kde nejsou kanceláře CzechTrade. Z tohoto důvodu bude tato služba nabízena prakticky kdekoliv, kde to bude technicky možné, bez ohledu na fyzickou přítomnost kanceláře agentury. Výrazně se tak rozšíří nejen počet zemí, ale i lokální nabídka služby. To platí například právě ve Spojených státech amerických, kde evidujeme zvýšený zájem o flexibilitu při poskytování této služby,“ doplňuje Radomil Doležal.
Podpora diverzifikace
V případě, že by celní sazby ohrozily některé exportní skupiny, CzechTrade se zaměří na hledání alternativních trhů, které mají dostatečnou kapacitu pro přesměrování české výroby.
„Pokud by se trh v USA stal pro některé firmy příliš celně komplikovaný, doporučili bychom diverzifikovat exportní portfolio na vhodné trhy. Pro severoamerický trh je alternativou Kanada, která disponuje stabilní ekonomikou a rostoucím zájmem o nové technologie a inovace. Plánujeme zde také zintenzivnit naši přítomnost. Efektivním krokem je pak využití příležitostí v Latinské Americe, která se častěji dívá po dodavatelích právě z Evropy s cílem omezit svou závislost na USA. Mimo oblast Severní Ameriky vidíme příležitosti na dynamicky rostoucích trzích Asie a Tichomoří, kde máme již aktivní kanceláře v Číně, Japonsku, Jižní Koreji a Indii. Dalšími perspektivními regiony, kde je vysoký potenciál pro české firmy, jsou Blízký východ a Afrika, přičemž stále bohatší země Perského zálivu a Jihoafrická republika se jeví jako důležité trhy pro budoucí růst,“ dodává Radomil Doležal.
Zdroj: CzechTrade