Na Autodromu Most se 3. dubna sešly posádky ROBOT Expedice Praha–Ósaka EXPO 2025, projektu, který letos v červnu propojí českou a japonskou kulturu i techniku během 16 000 kilometrů dlouhé jízdy přes 11 zemí.
V rámci testovacího dne na mosteckém okruhu i v jeho okolí se ukázalo šest ze sedmi expedičních vozů – sedmé auto týmu BADGER (Škoda Octavia, 1961) Iva Tůmy a Radka Tomana zůstalo zatím v dílně, kde se na něm i nadále pracuje.
Akce se zúčastnili nejen členové posádek, ale i partneři projektu a zástupci médií. Všichni tak měli jedinečnou příležitost vidět historické vozy nejen staticky vystavené, ale i v pohybu – a to přímo na závodní trati, kde se ladily detaily před červnovým startem z Pražského hradu.
„Tahle expedice není jen o kilometrech. Je to cesta za poznáním, za přátelstvím mezi národy, ale taky o obdivu k české technice a odvaze vydat se neprošlapanou cestou. A přesně ten duch byl dnes v Mostě cítit,“ řekl k setkání vedoucí výpravy a zároveň majitel Autodromu Most Josef Zajíček, který pojede celou trasu v Tatře 603 z roku 1959 společně s automobilovým novinářem Robinem Běhalem.
Přítomná vozidla ukázala, že cesta z Prahy do Ósaky nebude jen o spolehlivosti, ale i o stylu. Některé vozy na místě získaly i nové polepy od partnerské firmy AirDesign, která dodala automobilům vizuální podobu odpovídající expedičnímu duchu.
Tatra 603 opět v akci
Vedle Tatry 603 týmu ROBOT, která je sama o sobě symbolem elegance a českého designu, se na okruhu předvedla i Toyota Celica ST z roku 1977 posádky Veterán Arena – vůz, který do expedice vnáší kousek Japonska a který na silnicích i okruhu doslova tančí. K vidění byla také Škoda 100 z roku 1973 týmu GenX130. Posádka Jan Drbohlav a Václav Dědek přivezla zatím rozpracovanou škodovku, která prochází kompletní rekonstrukcí.
Rodinný příběh v expedici reprezentuje dvojice Alois Krejčí a Alois Krejčí jr. s jejich Škodou Octavia z roku 1962 pod hlavičkou týmu ITAREG. Jejich perfektně zrenovovaný vůz už teď dýchá duchem staré školy v každém detailu. Ze Slovenska dorazila také posádka týmu Vychodňare, tedy Miroslav Kuchár a Mikuláš Koščo, ve své Škodě 120 z roku 1980. Jejich červená škodovka bude asi nejlépe zajetým expedičním vozem, protože už podruhé neváhali po vlastní ose dorazit na setkání až ze Slovenska.
Mostecký asfalt i silnice v okolí vyzkoušel také tým Big Fish, tedy Dalibor Šebek a Martin Novotný, ve svém americkém Fordu Mustang z roku 1966. Burácející motor a elegantní silueta přitahovala pozornost nejen fanoušků klasiky, ale i všech, kteří přišli s očekáváním výjimečného zážitku.
Zatímco týmy testovaly, dolaďovaly a diskutovaly o strategii cesty, v pozadí už pulzovala atmosféra blížícího se startu. 21. června slavnostně vyrazí všech sedm vozů z Pražského hradu za účasti prezidenta ČR a velvyslanců zemí, kterými výprava projede. Cíl? EXPO 2025 v Ósace, kde vozy symbolicky zakončí svoji misi přátelství, míru a české invence.
Současně s přípravou Robot Expedice proběhlo na Autodromu Most i setkání účastníků Czech Oldtimer Expressu, další iniciativy vedené Josefem Zajíčkem. Letos se tento oblíbený projekt vydá na svou už třetí jízdu, a to 2. května z Prahy, opět od Národního technického muzea. Téměř padesát historických vozidel zamíří do francouzského Nice, přičemž je čeká bohatý program – včetně návštěvy BMW Muzea v Mnichově, Vitra Campusu, jízd na okruhu Paul Ricard a putování po ikonických trasách Formule 1 v Monaku i slavné Rally Monte Carlo.
Setkání v Mostě tak nebylo jen testem techniky, ale hlavně potvrzením toho, že vášeň pro historické vozy, společná cesta a odhodlání vystoupit z komfortní zóny stále spojuje desítky lidí z různých koutů Česka i Slovenska. Ať už míří do Nice nebo do Ósaky, jedno je jisté – tyto vozy a jejich posádky si zaslouží obdiv i podporu.
Zdroj: Autodrom Most, Radek Laube