Na světový trh vstoupila společnost Battswap, která má české kořeny a zaměřuje se na technologii rychlé výměny baterií v elektromobilech. Firma získala veškerá potřebná oprávnění působit jako automobilka. Její vozidla testuje v Praze Rohlík.cz.
Battswap je ve své kategorii minimálně v Evropě první, kdo má svá auta s výměnnými bateriemi v běžném provozu. V České republice naplno využívá od konce roku přibližně dvacet vozidel a dedikovanou výměnnou stanici ve svém pražském depu Rohlík.cz, který s vozidly Battswap od té doby najezdil již desítky tisíc kilometrů. Přestože sídlo nové automobilky je v kalifornském Silicon Valley, má české kořeny.
Završil se tak několikaletý vývoj a testování celého systému, jehož základem je automatizovaná výměnná stanice Battswap. Ta dokáže vybitou baterii speciálního elektromobilu nahradit za novou během necelých tří minut. Vozidlo tak může být zpět v provozu za stejnou dobu, jako v případě čerpání tradičních pohonných hmot. Řešení cílí na firemní flotily určené například k doručování zásilek nebo na městské technické služby.
„Zavedení rychle vyměnitelných baterií do firemních flotil a městské logistiky je revolucí v elektromobilitě – odstraňuje překážky a přináší firmám obrovské výhody, protože je efektivnější než tradiční dobíjení. Stáváme se v této kategorii první firmou minimálně v Evropě, která už má své řešení v ostrém provozu, i proto si ceníme spolupráce s Rohlík.cz. Našim zákazníkům přinášíme obrovské výhody – nulové náklady na vybudování dobíjecí infrastruktury nebo nižší potřebný příkon i prostor na nabíjení. A především jejich elektromobily nemusí trávit hodiny u nabíječek, mohou se využívat celý den,“ říká Radek Janků, zakladatel a CEO společnosti Battswap.
Projekt cílí na kurýrní firmy
Nová technologie je převratným řešením zejména pro rozvážkové a kurýrní společnosti. Ve své spádové oblasti získávají prakticky neomezený dojezd, protože spolu s naložením zásilek k přepravě si rovnou vyzvednou i nabitou baterii.
„Dobíjení tak pro ně již není logistický oříšek. Navíc tím, že sami vyrábíme nejen výměnné stanice, ale i speciální elektromobily a baterie, můžeme vše přizpůsobit požadavkům každé firmy,“ vysvětluje Radek Janků ze společnosti Battswap. Její elektromobily s výměnnou baterií mají velikost standardní městské dodávky, do budoucna se počítá i s větší variantou.
Technologie Battswap adresuje dva největší problémy fleetové elektromobility – dobu nabíjení a limitovanou dostupnost energie. Klasické nabíjení, které na delší dobu vyřadí elektromobil z provozu, je nahrazeno výměnou baterie. Ta probíhá v automatizované stanici o rozměrech lodního kontejneru. Skládá se z úložiště pro dobíjení baterií a nízké rampy, na kterou řidič vyjede, zmáčkne tlačítko a robot sám vymění vybitou baterii za nabitou.
Nabíjecí stanice Battswap navíc vyžaduje jen desetinu energetického příkonu nutného pro standardní rychlonabíječky, což flotilám umožňuje řádový nárůst počtu elektromobilů bez zbytečných investic. Jedna stanice přitom při běžném provozu zvládne denně přes 100 výměn a obslouží až 20 speciálních elektromobilů. Samotná baterie má kompaktní rozměry a kapacitu 25 kWh s garancí dojezdu přibližně 120 km na jednu trasu, což je například pro kurýrní rozvozy na krátké vzdálenosti po městě optimální. Díky výměně baterie se celkový denní nájezd bez problémů dostane na stovky kilometrů.
„Technologie výměny baterie v elektromobilu samozřejmě existovala již dříve. My jsme ji ale chtěli zdokonalit a udělat ji tak, aby její použití dávalo ekonomický smysl a bylo ideální pro flotilová firemní vozidla určená například k doručování zásilek nebo pro městské technické služby. Původně jsme chtěli upravovat existující automobily, nicméně při testech v ostrém provozu jsme zjistili, že dlouhodobě prospěšnější zejména z pohledu zákazníka bude jít cestou našich vlastních aut. Tedy žádné úpravy, ale elektromobil určený pro naše výměnné stanice přímo z výroby, s garantovanou zárukou a servisem. Máme tak plnou kontrolu nad celým ekosystémem, který jsme dokázali optimalizovat a nyní i vše dovést do fáze reálného provozu a linkové výroby,“ uzavírá Radek Janků z Battswap.
O společnosti Battswap:
Společnost Battswap založil v roce 2015 Radek Janků. Po deseti letech vývoje a testování, během kterého se najezdily stovky tisíc kilometrů, nabízí Battswap ucelený ekosystém pro moderní městskou logistiku. Jeho základním prvkem je automatizovaná stanice na rychlou výměnu baterií ve speciálních elektromobilech velikosti standardní městské dodávky s modulární nástavbou, které jsou vhodné pro doručovací firmy nebo například městské technické služby. Battswap je ve své kategorii minimálně v Evropě první, kdo má svá auta s výměnnými bateriemi v běžném provozu. Společnost má sídlo má v kalifornském Silicon Valley, výzkum a vývoj v Německu a České republice. První zákazníkem Battswap v České republice je Rohlík.cz.
Zdroj: Ondřej Micka