O invazi čínských automobilů do Evropy, ale také do ČR, se o jako hotové věci už mluví dlouho. V posledních týdnech dokonce ještě intenzivněji, ale zatím se tato invaze, s výjimkou značky MG, nijak moc neprojevila v registracích nových vozidel. To by se ale mělo ještě letos změnit.
Doposud jen osamělé MG
Až do letoška byla u nás z čínských výrobců etablovanou jen značka MG, patřící do koncernu SAIC, která začala oficiálně prodávat auta této provenience v roce 2022 a překonávat tak ne vždy pozitivní představy a povědomí českých zákazníků.
Během tří let se MG dokázala prosadit a letos po třech měsících se dokonce vypracovala prodejem 1319 vozů na výbornou jedenáctou příčku české hitparády, když loni byla s 4101 registracemi třináctá. To je nesporný úspěch.
U ostatních čínských značek, kterých bylo např. loni na českém trhu už registrováno celkem 17, zatím k žádným významnějším prodejním průlomům nedošlo. Na českém trhu se s výjimkou Dongfengu objevovaly spíše jen jako exoti v malých množstvích prostřednictvím individuálních dovozů, někdy prezentovaných i jako oficiální import, ale bez zázemí výrobců.
Konečně víc velkých hráčů
Letos ohlásily oficiální vstup na český trh hned tři velké čínské automobilové koncerny. Nejdříve to byl Chery s dvojicí značek Omoda a Jaecoo (do konce března zaregistrovaly v ČR po osmi vozech).
Ani ne týden poté se oficiálně prezentoval největší z čínských výrobců – BYD, který ale sází hlavně na elektromobilitu. Tato značka loni registrovala 22 vozů, zřejmě formou individuálních dovozů a letos zatím jen dva, i když na internetu probíhá už nějaký čas s vozy BYD rozsáhlá reklamní kampaň. Od února avizuje letošní zahájení prodeje také koncern BAIC (tato značka loni registrovala tři auta a letos 16).
Trochu méně čitelný a roztříštěný, ale prodejně relativně úspěšnější se zatím zdá být vstup importu automobilů koncernu Dongfeng, nabízející automobily značek Dongfeng (loni 50, letos po třech měsících 26 vozů), DFSK (18/0), Voyah (2/14), Forthing (79/17) a Joyear (86/42). Dongfeng je také známý např. spoluprací s automobilkami Dacia, Nissan, Peugeot, Citroën či Honda.
Do výčtu ještě stojí za uvedení automobily SWM, montované v Itálii z čínských dílů (s registracemi 38 loni a 11 letos) a v poslední době se snažící o prosazení značky Xpeng a Nio.
Samostatnou kapitolou jsou ještě automobily, hlavně elektromobily nečínských značek, jako např. Tesla, Volvo – vyráběné v rámci koncernu Geely, Honda, ale také VW či Dacia Spring a další.
Zvedá se čerstvý a nebezpečný vítr
Dá se předpokládat, že oficiální vstup dalších čínských importérů přinese na český trh mnohé změny. Čínská auta jsou moderní, kvalitně vyráběná, a především budou za víc než konkurenceschopné ceny. Až na značku BYD, preferující elektromobily, tvoří základ nabídky modely s benzinovými spalovacími motory a elektromobily jsou spíše doplňkem nabídky. Je jisté, že až dojde k předpokládanému prodeji ve velkém, budou zákazníci nové čínské vozy a jejich benefity určitě srovnávat, což může pro některé evropské, ale i japonské a korejské výrobce znamenat nemalé problémy.
Zatímco se Evropa už skoro desetiletí „stará“ o své výrobce hlavně zbytečnou byrokracii, provázenou často těžko pochopitelnými regulacemi a zákazy, z Číny, jak se zdá přichází čerstvý vítr.
Víc uvidíme na podzim
Strategie vstupu velkých čínských výrobců na český trh může být pro někoho zpočátku méně pochopitelná a pomalá, ale v případě Číny se jedná o cílevědomého největšího světového hráče s roční produkcí větší, než má celá Evropa a Severní Amerika dohromady. Takového proto nelze podceňovat. Letošek bude na českém automobilovém trhu určitě rokem nástupu velkých změn. Nechme se překvapit.
Karel Beránek