Tajemník SDA Josef Pokorný svolal novináře na dubnovou kvartální tiskovou konferenci do vršovického hotelu Iris. Kromě obvyklých agregátních statistik se hovořilo také o letošních registracích čínských značek v Česku.
„Celkové registrace osobních automobilů meziročně vzrostly o 3,6 procenta a poprvé se dostaly na čísla v období před covidem,“ řekl tajemník s tím, že dohromady bylo v prvním kvartále registrováno 59 686 nových osobních aut.
Kolik se letos v registracích objevilo čínských značek?
Kromě již zavedené MG se zatím začíná v číslech objevovat většími počty jen BYD. „Letos bylo registrováno 22 nových a 51 ojetých vozidel BYD,“ upřesnil Josef Pokorný na dotaz Automakers.
K tomu přidala značka Omoda do konce března 8 aut, zřejmě formou individuálních dovozů. Také BAIC má registrováno 16 vozidel.
„Nesmíme ale zapomínat, že také vozidla Tesla prodávaná na tuzemském trhu byla často vyrobena v Číně,“ doplnil tajemník.
Do SDA míří dvě další čínské značky
Číňané by nicméně měli letos rozšířit sestavu dovozců aut sdružených v SDA. „Členy svazu jsou v této chvíli importéři značek MG a DongFeng, očekáváme přihlášku dalších dvou značek,“ přiblížil situaci Pokorný.
O jaké značky půjde? Do SDA zřejmě míří výše zmíněný BYD a také Grand Automotive Auto, která dováží vozy Nissan a nedávno v Praze představila čínské značky Omoda a Jaecoo.
Další značky na startu
Svoji prodejní síť v Česku se chystá začít budovat i automobilka BAIC. jehož import má podle našich informací zajišťovat polská BEMO Group. Zapomínat nelze ani na značky XPENG, NIO nebo elektrické dodávky Farizon.
Mají Číňané šanci v ČR uspět a za jakých podmínek?
„Musí nabídnou levná auta a vybudovat širokou prodejní a servisní síť. Schopnost opravovat auta je v našem byznyse podmínkou úspěchu,“ okomentoval situaci předseda výkonného výboru SDA a generální ředitel Hyundai Motor Czech Martin Saitz.
Zdroj: TK SDA, Erich Handl, Vršovice