Ředitel Daimler Truck ČR Josef Mařík předal nové hasičské vozidlo Sboru dobrovolných hasičů Praha 5-Zličín. Slavnostního eventu se zůčastnila řada politiků i manažerů, automobilu požehnal opat Strahovského kláštera Peter Janáček.
Stalo se tak za účasti zástupce Parlamentu ČR, senátora Jiřího Růžičky, zástupkyně Magistrátu Hlavního města Prahy Markéty Štalmachové, opata Strahovského kláštera Daniela Petera Janáčka, místostarosty městské části Praha – Zličín Pavla Kovaříka, ředitele Hasičského záchranného sboru Hlavního města Prahy Luďka Prudila, Luďka Štěpáníka, jednatele společnosti WISS CZECH, která je dodavatelem kompletního vozidla s nástavbou.
Ředitelka odboru bezpečnosti Magistrátu Hlavního města Prahy Markéta Štalmachová vyjádřila díky za spolupráci všech subjektů, které se podílely na vzniku vozidla, a zmínila, že každé nové auto pro záchranné složky přinese velký užitek.
Ředitel Hasičského záchranného sboru Hlavního města Prahy pan Luděk Prudil vyjádřil díky městu Praze, že se stará o to, aby hasičský sbor byl vybaven moderní technikou.
Místostarosta Městské části Praha Zličín pan Pavel Kovařík, k tomu řekl: „Když vidím toto krásné nové hasičské vozidlo, přeji si především, aby vždy dojelo bezpečně a včas ke svému cíli. V tom ohledu bych rád požádal všechny řidiče, aby vždy umožnili volný průjezd každému vozidlu Integrovaného záchranného systému. Všem hasičům pak přeji, aby se vždy z výjezdů vrátili v pořádku do své domovské stanice.“
Jednatel společnosti WISS CZECH pan Luděk Štěpáník : „Mé díky patří zákazníkovi, který si vybral právě náš výrobek, a přeji hasičům, aby jim auto dlouho a dobře sloužilo. Provedení s prostorem pro posádku v přední části nástavby je praktické, poskytuje dostatečný prostor pro čtyři členy posádky, a běžně se používá v Německu i Rakousku.“
Velitel jednotky Sboru dobrovolných hasičů Praha-Zličín David Christov : „Chtěl bych především poděkovat všem, kteří se na vzniku tohoto krásného hasičského speciálu podíleli – od pražského magistrátu, přes městskou část Zličín, až po dodavatele podvozku i speciální nástavby. Díky tomuto vozidlu bude naše jednotka ještě lépe připravená na různorodé úkoly, které jako dobrovolní hasiči musíme být připraveni plnit.“
Josef Mařík, ředitel společnosti Daimler Truck ČR:
„Jsme rádi, že si hasičský sbor blízko našeho firemního sídla zvolil právě podvozek Mercedes-Benz Arocs. Naše značka má více než stoletou tradici ve výrobě speciálních podvozků pro hasiče ve všech kategoriích vozidel a speciálních nástaveb. Věřím, že Arocs plně uspokojí veškeré požadavky, které na něj budou v provozu kladeny. Speciální nástavba s prostornou sekcí pro posádku ukazuje, jak jednoduše a efektivně zajistit přepravu více členů posádky. Budeme se těšit, že toto praktické a elegantní vozidlo bude mít brzy další následovníky.“
Vozidlu i hasičkému sboru požehnal opat Strahovského kláštera pan Daniel Peter Janáček.

Dodavatelé vozidla
Společnost WISS CZECH, s.r.o. je dodavatelem techniky pro integrovaný záchranný systém pro Českou a Slovenskou republiku a dceřinou společností výrobce této techniky, polské společnosti WISS. V České republice působí již třináctým rokem a za tu dobu dodala stovky speciálních vozidel především hasičským záchranným sborům.
Společnost Daimler Truck Česká republika je 100% dceřinou společností koncernu Daimler Truck AG. V České republice je akreditovaným dovozcem nákladních vozidel značek Mercedes-Benz a Fuso a zajišťuje všechny činnosti, spojené s importem jmenovaných vozidel do ČR a řízením sítě autorizovaných prodejních a servisních míst. Zároveň svou retailovou divizí provádí přímý prodej a servis vozidel ze svých poboček v Praze 5-Stodůlkách a ve Velkém Týnci u Olomouce.
Značka Mercedes-Benz se od roku 2001 dostala díky široké nabídce produktů a služeb na první místo mezi dovozci nákladních vozidel nad 6 tun celkové hmotnosti a tuto pozici si drží do nynějška. Podíl značky na českém trhu nákladních automobilů se pohybuje kolem 20%, což znamená prodej kolem 2000 nákladních vozů ročně. V nabídce jsou nákladní vozidla všech běžných i mnoha speciálních provedení a zaměření. Kromě vozidel pro silniční dálkovou kamionovou dopravu, která mají na prodeji nejvyšší podíl, si značka Mercedes-Benz tradičně drží přední pozici i v různých specializovaných segmentech, jako jsou například stavební vozidla nebo komunální a silniční technika.
Mercedes-Benz Arocs
Mercedes-Benz Arocs je ucelená typová řada těžkých nákladních vozidel, zaměřených na oblast stavební a technologické dopravy i na vozidla pro speciální účely. Rozsáhlá typová řada Arocs zahrnuje uspořádání šasi od 4×2 a 4×4, přes třínápravová vozidla v rozměru 6×2, 6×4 a 6×6. Čtyřnápravová vozidla jsou k dispozici jako 8×2 s vlečenou nápravou, jako 8×4, 8×4 s vlečenou nápravou, 8×6 a 8×8. Řada zahrnuje ocelové i vzduchové odpružení, rámy pro použití na silnici nebo v terénu, četné rozvory, jednodenní i dálkové kabiny a tři systémy pohonu všech kol. Díky velkému výběru kabin, hospodárným motorům – s výkonovými verzemi od 175 kW (238 k) do 460 kW (625 k) – a variantám pohonu splňují různé profily požadavků.
Hasičský vůz Arocs
Vozidlo Mercedes-Benz Arocs 1846L, které bylo dnes předáno, je dvounápravový podvozek s uspořádáním pohonu 4×2 a vzduchovým odpružením zadní nápravy. Typové označení 1846 napovídá, že celková hmotnost je 18 t a výkon motoru 455 k/335 kW. Dvanáctistupňová převodovka typu G281-12 má automatizované řazení Mercedes PowerShift 3 Advanced, které disponuje i speciálním jízdním programem pro hasičská vozidla. Vozidla Arocs jsou standardně osazena řadou asistenčních a bezpečnostních systémů, které zajišťují řidiči a osádce vysokou úroveň komfortu a bezpečnosti při jízdě a výrazně přesahují požadavky legislativy, co se týká rozsahu funkcí. Kromě standardních systémů ABS a ASR jde například o asistent regulace stability ESP nebo aktivní brzdový asistent ABA poslední generace s rozpoznáním chodců nebo cyklistů. K ovládání vozidla patří palubní přístrojový panel Multimedia Cockpit Interactive s hlavním displejem před řidičem, který zobrazuje veškeré jízdní informace, a sekundárním dotykovým displejem, který slouží k ovládání funkcí vozidla i některých funkcí nástavby. Vedlejší pohon s chladičem převodového oleje zaručuje bezproblémový pohon pro čerpadla v nástavbě i po dlouhé době činnosti.
Nástavba WISS sestává z části pro posádku a části s nádržemi na hasiva. Část pro posádku se 4 místy k sezení, vybavenými držáky pro dýchací přísroje, je integrovaná v nástavbě a je propojená s kabinou řidiče, ve které jsou další dvě místa. Celý prostor pro posádku je klimatizovaný. Zadní část nástavby obsahuje dvě nádrže – na vodu o objemu 4000 l, na pěnidlo s objemem 240 l, obě s elektronickým indikátorem stavu hladiny. Ruberg EH30 dává výkon 2.000 l/min. při 10 barech v nízkotlakém režimu, 250 l/min při 40 barech ve vysokotlakém režimu. Pro rychlý prvotní zásah slouží vysokotlaký průtokový naviják s hadicí DN25 60 metrů a proudnicí Protek 236. Na bocích vozidla jsou umístěny schránky pro hasičské příslušenství, tři na každé straně, uzavíratelné roletami s hrazdou. Dále je vozidlo vybaveno automatickou vysokotlakou ochranou podvozku proti ohni a sálavému teplu, přední asanační lištou, předním lanovým navijákem RAMSEY 50,7 kN, střešní lafetou, osvětlovacím stožárem a kamerovým systémem, sledujícím okolí celého vozidla.
Zdroj : Ing.David Chleboun, Daimler Truck ČR