Prezident republiky Petr Pavel podepsal 24. dubna novelu zákona, která vytváří jasný legislativní rámec pro provoz autonomních vozidel na českých silnicích. Novela umožní od 1. ledna 2026 provoz vozidel vybavených systémy automatizovaného řízení úrovně SAE Level 3.
Česko je tak, např. spolu s Německem, jednou z prvních evropských zemí, kde řidiči budou moci na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, předat řízení vozidlu. Přijetí novely představuje významný krok nejen směrem ke zvýšení bezpečnosti provozu, ale i k podpoře investic do moderních technologií a posílení konkurenceschopnosti českého automobilového průmyslu na globálním trhu. Sdružení auto mobilového průmyslu (AutoSAP), které se na přípravě legislativy aktivně podílelo, již zahájilo práce na dalším rozvoji podmínek pro provoz plně autonomních vozidel úrovně L4+.
Co to znamená v praxi
Vozidla s homologovaným systémem autonomního řízení L3 budou schopna na vybraných úsecích, zpravidla na dálnicích, od 1. ledna 2026 převzít řízení, v tzv. „podmíněné automatizaci“. Vozidlo bude v takovou chvíli zodpovědné za úkony, které přímo souvisejí s řízením. Pro řidiče to znamená, že se při splnění nezbytných podmínek, po tuto dobu nebude nemuset věnovat řízení. Jediná povinnost, která řidičovi přibyla, je být připraven převzít řízení, jakmile jej k tomu vozidlo vyzve. Na převzetí řízení bude mít řidič, tak jak je stanoveno homologačním předpisem, nejméně 10 sekund.
Význam pro bezpečnost
Autonomní vozidla výrazně zvyšují bezpečnost silničního provozu a zároveň zlepšují komfort jízdy. Díky eliminaci některých lidských chyb, jako je únava, rozptýlení či nesprávné vyhodnocení situace, pomáhají předcházet dopravním nehodám. Jejich systémy navíc reagují rychleji než člověk, což výrazně snižuje riziko kolizí, zejména v krizových situacích.
Jasný signál pro investice
Přijetí novely vysílá tuzemským firmám jednoznačný signál k akceleraci investic v oblasti automatizovaných technologií. Tento krok posílí jejich schopnost držet krok se zahraniční konkurencí ve vývoji, testování i implementaci moderních řešení, která dnes představují klíčovou přidanou hodnotu ve vozidlech. Chceme nejnovější technologie rozvíjet přímo v našich podmínkách, čímž posílíme konkurenceschopnost České republiky a místních firem na globálním trhu. Novela zároveň vysílá jasný vzkaz investorům a technologickým partnerům ze zahraničí: Česká republika je otevřená inovacím a připravena aktivně podporovat moderní automobilový průmysl.
Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) k podpisu uvedl: „Podpis novely zákona prezidentem republiky je výsledkem několikaletého úsilí automobilového průmyslu a otevřeného dialogu se současným ministrem dopravy Martinem Kupkou. Otevíráme tím cestu k moderní a bezpečné mobilitě. Očekává se, že globální trh s asistenčními systémy poroste mezi lety 2023 až 2035 až 180x, a české firmy mají díky této legislativě šanci být u toho.“

Dlouhodobé úsilí a partnerství
Sdružení automobilového průmyslu bylo od počátku klíčovým partnerem při přípravě a prosazování legislativy – od prvotních odborných diskusí za účasti expertů z členských společností AutoSAPu až po úspěšné projednání novely v Poslanecké sněmovně a Senátu, kde získala širokou podporu napříč politickým spektrem.
„Podepsaná novela je významným milníkem, ale nikoliv konečným cílem. Právě nyní otevíráme diskusi o právních podmínkách pro plně autonomní vozidla. Česká republika tak může i nadále patřit k technologickým lídrům v oblasti autonomní mobility,“ říká Marie Nováková, manažerka regulatorních záležitostí AutoSAPu.
Další kroky
AutoSAP již zahájil přípravy na další fázi, která se zaměří na vytvoření legislativního rámce pro systémy automatizovaného řízení úrovně L4+, podporu testování plně autonomních vozidel v reálném provozu a aktivní zapojení České republiky do strategického dialogu v rámci Průmyslového akčního plánu pro evropský automobilový sektor.
Zdroj: AutoSAP