Josef Žídek z redakce Auto4Drive se se podíval do Ženevy, kde se po pěti letech znovu otevřely brány autosalonu. Po covidu se nejprve veletrh nekonal vůbec, v roce 2023 byl přesunut do Kataru. Odsud se letos vrátil na původní výstaviště Palexpo v Ženevě, skončil v neděli 3. března.
Josef navštívil autosalon v první den určený pro veřejnost, kdy byly dvě výstavní haly nabité návštěvníky skoro k prasknutí. Dostat se k předváděným novinkám nebylo vůbec snadné, což je docela v kontrastu s tím, jak vypadal den novinářský, kdy bylo účastníků o poznání méně. Ostatně, značně se proměnila i skladba vystavovatelů.
Zatímco v minulých dekádách se evropské automobilky předstihovaly ve velikosti a originalitě výstavního prostoru, letošní Ženeva přivítala z Evropy pouze Renault a Dacii. Zato se na velké části plochy usídlili producenti z Asie, konkrétně čínské značky MG a BYD.
Specialitky samozřejmě ani letos nechyběly, takže jsme si prohlédli například excentrický model Kimera, přijel také americký Lucid s elektromobilem Gravity. Tahákem pro skutečné fanoušky a fajnšmekry byla hala s veterány a vysloužilými sportovními vozy.
Novinky, z nichž se některé chystají dobýt Evropu, jiné se do ní ani nepodívají
Expozice Renaultu byla nepřehlédnutelná, protože k prezentaci nového modelu Renault 5 E-Tech zvolila značka obrovské žluté moduly ve tvaru pětky, z nichž byla vyskládána mohutná skulptura. Renault sází na fakt, že Renault 5 býval ikonou. Nyní má za úkol jako čistý elektromobil přitáhnout zákazníky na stranu čisté mobility. Francouzská značka měla ovšem další významný důvod k oslavám, protože její model Scenic E-Tech, 100% elektrický vůz, získal prestižní titul COTY 2024, tedy Evropské auto roku.
Patnáct premiér nových aut, z toho tři připadají na Dacii, která dobývá nejen český trh a nejen dnes již legendárním Dusterem. Právě ten se v Ženevě představil v třetí generaci, značka ale ukázala také nový malý elektromobil Spring s výkonem 45 koní a hmotností pod jednu tunu. Zcela jiná váha je Sandriders, prototyp, který Dacia připravila na Rallye Dakar pro rok 2025. I ten se ale značně „vybarvil“ do zelena, protože mimo jiné využívá ekologické syntetické palivo.
Čínská MG předvedla Cybester a MG3
Další premiéra se odehrála pod taktovkou značky MG, která doslova válcuje evropské trhy, kdy ten český není vůbec výjimkou. Předvedl se tady malý hatchback MG3, který měří pouhých 4,1 metru na délku. Bude využívat hybridní pohon, kombinující benzínový čtyřválec s elektromotorem. Značka MG vystavila také elegantní MG7, rozměrné MG S9 EV či sportovní Cyberster.
Čínská značka BYD, což je zkratka svádivého sloganu Build Your Dreams, zatím na českém trhu nepůsobí, v Evropě už ale její modely potkáte docela často, zejména v sousedním Německu bývají u elektro nabíječek k vidění zcela běžně. Na jejím stánku bylo rušno, a to nejen kvůli premiérovanému modelu YangWang U8, který ohromoval nejen velikostí, ale také množstvím chromu a dalších blýskavých ozdob. K vidění byl rovněž model BYD Seal, který se probojoval mezi tři finalisty světového auta roku 2024. V expozici byly vystaveny také modely BYD Tang a BYD Dolphin.
Spojení firem BYD a Mercedes-Benz vyprodukovalo značku Denza, kterou v Ženevě reprezentoval model Denza N7, crossover uvedený na čínském trhu v loňském roce, a také Denza D9, což je velké MPV, nebo chcete-li minivan s nepřehlédnutelnou přední maskou.
Pozornost nebudily jen obrovské vozy. Také firma Microlino přilákala zvědavce ke svému miniautíčku, které má na délku 2,5 metru. Vůz, který by prý měl dosáhnout rychlosti až 90 km/h, aby se mohl vydat i na dálnice, pochází ze švýcarské produkce a firma jej hodlá nabízet ve variantě pro dospělé řidiče i pro teenagery, pro něž má být rychlost omezena na 45 km/h.
Od aut pro nezletilce to byl pořádný skok k počinu Kimera EVO38, supersportovnímu prototypu, který se odkazuje k vozu Lancia 037, rallyovému speciálu z 80. let minulého století. Produkce se plánuje, a to v počtu 38 kusů, jak napovídá i označení modelu. Lehký vůz s vysokým podílem hliníku a karbonu má disponovat výkonem 600 koní.
Japonské automobilky na autosalonu reprezentuje jediná značka, a to Isuzu se svým pověstným pracantem, pick-upem D-Max.
Vedle novinek automobilového trhu si přišly na své i fanoušci nesmrtelného designu italského studia Pininfarina.
Hala, v níž byly vystaveny historické vozy, byly k vidění od běžných automobilů jako Volkswagen Golf také sportovní vozy značek Ferrari, Bugatti či Porsche.
Text a foto: Josef Žídek, Ženeva