Šéf Škody Auto Klaus Zellmer bilancoval loňské výkony firmy na výroční online konferenci. Novináři mohli tentokrát klást dotazy jen v předstihu prostřednictvím emailu a poté shlédnout páteční online přenos z Mladé Boleslavi.
V roce 2023 dosáhla historicky nejvyšších tržeb 26,5 miliardy eur (2022: 21,0 mld. €; +26,2 %). Provozní zisk automobilky se zvýšil o neuvěřitelných 182,3 % na 1,8 miliardy eur (v roce 2022: 628 mil. €).
Rentabilita tržeb dosáhla 6,7 % a i ta byla vyšší než v předchozím roce (2022: 3 %). Škoda Auto vloni dodala zákazníkům na celém světě 866 800 vozů (+18,5 %), přičemž plně elektrický vůz Enyaq zaznamenal největší procentuální nárůst ze všech modelů (81 700 vozů; +52,1 %).
Tento model se zároveň stal jedním z nejprodávanějších elektrických vozidel na mnoha evropských trzích. Vstupem na vietnamský a kazachstánský trh pokračovala česká automobilka také v naplňování své strategie internacionalizace.
Automobilka dále realizuje plány v oblasti digitalizace a elektrifikace: V příštích letech vynaloží miliardy eur v souvislosti s elektromobilitou. Spolu s pozitivními finančními výsledky jsou tato opatření předpokladem dlouhodobého úspěchu v rychle se měnícím odvětví.
Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, říká: „Našimi výsledky v roce 2023 jsme opět prokázali odolnost našeho obchodního modelu a značnou flexibilitu. Zvolená strategie se ukázala jako velmi efektivní a pestrá modelová nabídka, která obsahuje to nejlepší v kategorii vozů se spalovacími motory i v elektromobilech, nadále oslovuje naše zákazníky.“
Rekordní tzržby přes 26 miliard eur
Holger Peters, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Finance, IT a právní záležitosti, uvádí: „V roce 2023 jsme dosáhli nejvyšších tržeb v historii naší společnosti. Výsledných 26,5 miliardy eur bylo o 26,2 procenta více než loni. Zároveň jsme více než zdvojnásobili rentabilitu tržeb na 6,7 procenta – bez mimořádných výdajů spojených s ukončením našich aktivit v Rusku by to bylo dokonce až 7,5 procenta. To je důkaz toho, že náš úsporný program Next Level Efficiency+ a přijatá opatření mají požadovaný přínos. Takto posíleni pokračujeme v transformaci a investicích do elektromobility a digitalizace i přes volatilní trh a nejistotu v oblasti geopolitické situace.“
Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Prodej a marketing, přibližuje:
„V roce 2023 jsme dosáhli skvělých prodejních čísel s modelem Enyaq, který obsadil čtvrtou příčku mezi všemi plně elektrickými vozidly v celé Evropě. V Německu, na našem největším trhu, skončil dokonce třetí a v České republice i na Slovensku byl vůbec nejprodávanějším elektromobilem. Pokročili jsme také v dalších strategických oblastech: V našem inovačním centru Škoda X jsme pokračovali v důsledné digitalizaci kontaktu se zákazníky a služeb spojených s užíváním vozidla, jako je Pay to Park nebo Pay to Fuel. A podnikli jsme i další kroky, abychom získali nové zákazníky: Nedávným vstupem na důležitý rostoucí trh Vietnamu posilujeme naši pozici v regionu ASEAN. Po navázání strategické spolupráce s partnerem v Kazachstánu jsme navíc připraveni letos znovu vstoupit i na tento slibně se rozvíjející trh.“
Rostoucí dodávky vozů
Škoda Auto dodala zákazníkům v roce 2023 celkem 866 800 vozů, což je o 18,5 procenta více než v předchozím roce, přičemž plně elektrický model Enyaq zaznamenal zdaleka největší nárůst ze všech modelů Škoda, a to meziročně o 52,1 procenta.
Finančně dosáhla skupina Škoda Auto v roce 2023 rekordních tržeb ve výši 26,5 miliardy eur (2022: 21,0 mld. eur; +26,2 %).
Společnost výrazně zvýšila svůj provozní výsledek o 182,3 % na 1,8 mld. eur (2022: 628 mil. €). Rentabilita tržeb byla také vyšší než vloni, a to 6,7 % (v roce 2022 činila 3 %). Škoda Auto tohoto výsledku dosáhla navzdory náročnému tržnímu prostředí, geopolitickým nejistotám, rostoucím cenám materiálů a surovin a klesající kupní síle. Automobilka využije tento základ k dalším rozsáhlým investicím do svého rozvoje v budoucnosti.
Zdroj: TK Škoda Auto