Přepravní společnost VCHD Cargo testovala elektrický nákladní eActros z dílny automobilky Mercedes-Benz. To ukázalo 200kilometrový dojezd soupravy se dvěma výměnnými nástavbami na jedno nabití, čas dobíjení z 20 procent do plné baterie 45 minut.
VCHD Cargo má ve své flotile přes 220 tažných vozidel na konvenční pohon. S ohledem na budoucnost evropských přeprav je však otevřená novým alternativám a hledá cesty pro realizaci nízkoemisních a bezemisních přeprav. Ve svém provozu už vyzkoušela nákladní vozidlo na LPG a letos otestovala vlajkovou loď bezemisní nákladní techniky automobilky Mercedes-Benz – eActros 300 L.
Motorové nákladní vozidlo eActros 300 L (6×2) s motorem o výkonu 330 kW a celkovou hmotností 27 000 kg je určeno pro přepravu nákladu ve výměnné nástavbě/nástavbách. Je vybaveno 8tunovou vlečnou řiditelnou zvedací nápravou pro připojení až dvou výměnných nástaveb za sebou. eActros byl testován ve variantě se třemi vysokonapěťovými lithium-iontovými akumulátory, přičemž každý z nich měl instalovanou kapacitu cca 112 kWh.
Model nabitý asistenty
Testovaný model byl vybaven vyhříváním systému rozvodu stlačeného vzduchu (APU/EAPU), brzdou přívěsu a řadou asistenčních prvků, jako jsou například asistent stability návěsu (TSA), asistent příčné stability, asistent udržování odstupu, asistent pro odbočování a aktivní brzdový asistent či asistent regulace náklonu.
Sériová přístrojová deska Multimedia Cockpit a systém MirrorCam, nízká hladina hluku v kabině a nízké vibrace (protože se pod kabinou nenachází žádný motor) jsou nástrojem pro snížení stresové zátěže profesionálních řidičů. Výrobce předurčuje eActros pro těžké distribuční přepravy v městském prostředí a uvádí dojezd až 330 km, přičemž tento se může lišit mimo jiné podle topografie, chování řidiče, venkovní teploty, podle nákladu a nástavby.
Testovaný 27tunový eActros společnost VCHD Cargo nasadila na přání zákazníka na pravidelnou vnitrostátní linku. Tahač realizoval přepravy jako tandemová souprava se dvěma výměnnými nástavbami mezi dvěma sklady ve vzdálenosti cca 65 kilometrů. Přepravoval výrobky elektrotechnického průmyslu s vyšší váhou, která měla vliv na reálný dojezd vozidla. Vozidlo nasazené na kolečkovou přepravu mezi dvěma sklady mělo realizovat trasu tam a zpět ve vzdálenosti 130 km dvakrát denně. Celkem tedy najelo 2 x 130 km a muselo být v jednom dni dvakrát dobito. Doba dobíjení baterie o zbývající kapacitě 20 procent na dobíjecí stanici pro nákladní vozidla činila vždy přibližně 45 minut.
„Zkušenosti se testovaným modelem eActros byly veskrze pozitivní, testovali jsme v chladnějším počasí a s vysokým zatížením, což snižuje výdrž baterie na jedno nabití,“ uvádí Ing. Petr Kozel, CEO a předseda představenstva VCHD Cargo, a dodává, „byli jsme spokojeni s jízdními vlastnostmi a technickými prvky, které se neliší od konvenčních vozidel.“
VCHD Cargo oceňuje také vysoký uživatelský komfort pro řidiče a řadu bezpečnostních prvků už v základní výbavě.
„Nasazení takových vozidel do pravidelného provozu je nicméně stále závislé na tom, zda budou zadavatelé přeprav připraveni pokrýt zvýšené náklady spojené s pořízením a provozem takové bezemisní techniky,“ uzavírá Petr Kozel.
Zdroj:
Industrion Boutique, Andrea Pitronová