Pokud se někdo pozastavoval nad březnovým citelným meziročním poklesem registrací osobních automobilů (o -15,47 %) a zpomalením po prvních třech letošních měsících (nárůst jen o 2,24 %), pak nejspíš opomněl okolnost, která tento jev ovlivnila a zřejmě bude trh i nadále významně působit.
Kdo může za březnový pokles?
Za sebou máme čtyři, svým způsobem velmi nenormální roky (2020 až 2023) komplikované výroby a tím i omezených dodávek, způsobených několika vlnami krizí, které negativně ovlivnily uspokojování poptávky. Až letos zřejmě dochází ke stabilizaci a český automobilový trh se postupně vrací do normálnějších kolejí. Vozidla objednaná před delším časem, byla z největší části už dodána a dodací lhůty dostávají na „normálnější“ úroveň, takže:
Rozhodující slovo na postupně se nasycujícím automobilovém (a to nejen českém) trhu začíná mít ten, koho se výrobci a politici už delší čas snaží „převychovávat“ ve jménu svých vizí. Za březnovým zpomalení nestojí ani tolik dodavatelé, ale odběratelé – tedy zákazníci, kteří při nákupu automobilů citlivěji reagují na nabídku podle svých potřeb, ale také na celkovou hospodářskou situaci. Letos se po zmíněných krizových letech konečně začínají projevovat ti, kdož jsou hlavní hybnou silou trhu – zákazníci – a jejich chuť, potřeba a také možnosti „utrácet“.
Vliv má také prosazovaná změna nabídky
Sázka na vize o bezemisní mobilitě a připravované zákazy, se projevily zánikem mnoha dostupných a provozně hospodárných modelů, a naopak důrazem na výrobu vozidel, na kterých mají výrobci největší zisky. Stačí připomenout, že celá řada výrobců se v poslední době chlubí tím, že při i výrazně nižší produkci jsou jejich zisky nejvyšší v historii.
Bohatým zákazníkům to nevadí, ale přibývá bohužel těch, kteří na nákup nových automobilů už nemají dostatek prostředků. Vždyť podle nedávné zprávy ČSÚ má už čtvrtina českých domácností problémy s financováním bydlení a stravování. O nových autech si už mohou nechat jen zdát.
Zatímco cenově dostupným vozům v kategoriích malých a nižší střední třídy patřilo před deseti lety 17,89 %, resp. 26,34 %, před pěti let to bylo ještě 15,58 % a 19,53 %, letos činí podíl malých vozů jen 9,39 % a vozů nižší střední třídy 17,42 %. Je sice pravdou, že na úkor malých osobních vozů přibylo kompaktních crossoverů a zvýšily se nároky zákazníků, ale i tak to má jistou vypovídací hodnotu.
První náznaky reakce výrobců
Na zmíněný trend klesající zákaznické odezvy na dosud prosazovanou ideologii jediné cesty bezemisní mobility už reagují někteří výrobci kromě omezování výroby elektromobilů také opatrnými a diplomaticky stylizovanými informacemi, když dost nečekaně prohlašují, že
„Našim zákazníkům chceme u všech technologií pohonu nabízet vždy nejlepší řešení vozidel. Proto ještě nějakou dobu zůstanou v různých světových regionech nepostradatelná také klasická vozidla poháněná spalovacími motory“.
Zajímavé březnové změny
Aktuální registrace nových osobních automobilů tak trochu připomínají dění při cyklistických závodech, ve kterých se v pelotonu stále něco děje. V našem případě sice lídr – Škoda – stále jasně vede, ale jeho náskok v podobě tržního podílu se v posledních etapách (měsících) zmenšuje. Zatímco v lednu držel dokonce 42,31 % domácího trhu, v březnu klesl na 30,46 %.
Za škodovkou se nejen urputně bojuje, ale dochází k až nečekaným proměnám v pořadí i tržních podílech. Z původní trojice pronásledovatelů se na druhém a třetím místě perou už jen dva. Na Hyundai tvrdě dotírá Toyota, zatímco VW trochu ztrácí dech a s odstupem jede letos zatím sám na čtvrtém místě.
O pátou a šestou pozici se i letos přetahují Dacia a Kia, kterým na záda s uctivým odstupem hledí letos také ztrácející sedmý Mercedes-Benz (meziročně za čtvrtletí -34,9 %). Na osmou příčku v březnu překvapivě poskočil z druhé desítky Renault, deváté je BMW a desítku uzavírá Peugeot, který si také znatelně polepšil svoji pozici.
Překvapení měsíce
A teď přicházejí velká překvapení, na jedenáctou příčku v březnu zaspurtovalo Volvo, dvanáctý šlape Ford, třináctku obsadil další skokan – Suzuki, které předjelo dosud dravý Ssangyong.
Ambiciózní MG je překvapivě až za Citroënem, šestnácté, sedmnáctý je Seat, osmnáctý Opel, dále Audi a TOP dvacet uzavírá loni více úspěšná Cupra. Mimořádně se daří Lexusu, který je s dvojnásobnými registracemi oproti loňsku už číslem 22, zatímco Tesla jako by po loňském spurtu trochu ztrácela formu, byť stále vede ligu elektromobilů.
Elektromobily za březen – zklamání nebo nadechnutí k lepším časům?
Preferovaná kategorie elektromobilů, která se už těší i státní dotační podpoře, je stále vděčné téma. Jejich březnové registrace jsou meziročně překvapivě horší a také po prvním čtvrtletí jsou nižší. Zdali je příčinou toho jevu vyčkávání firem na „dotace“, nebo složitost dotační ho procesu, ukáže brzká budoucnost. V každém případě v Národním rozvojové bance, kde se žádosti o dotace přijímají, nedošlo v březnu k žádnému zahlcení systému. Tak uvidíme, co ukáže duben.
Daří se LUV i motocyklům
Prodejní boom lehkých užitkových automobilů pokračuje a přinesl nový rekordní březen za uplynulých čtrnáct let. Nový je také březnový leader kategorie LUV, kterým je Toyota, když předstihla Renault. Toyota si také zlepšila pozici v součtu registrací osobních a užitkových automobilů, kde je už na druhém místě, když odsunula Hyundai s omezenou nabídku v kategorii LUV.
Motocyklový trh zcela určitě ovlivnilo letošní počasí, když už v únoru bylo pěkně a poměrně teplo, což urychlilo nákupy. Zřejmě proto byl po mimořádné úspěšném únoru jen o trochu horší březen, ale první čtvrtletí je s 5378 registrovanými motocykly jasně nejlepší v dosavadní historii.
Zákazníci budou vzácnější a prodej dozná změny
Český automobilový trh, na rozdíl od většiny evropských zemí si jede stále svou cestou, což je patrné i z letošních březnových registrací. Podle všech indicií ho ale čekají určité změny. Jednak se ještě víc zvýší význam samotných zákazníků, kteří nebudou vždy a v plné míře akceptovat vize výrobců. A určitě se ještě letos projeví intenzivnější nástup nových čínských značek, které chystají netradiční koncepty prodeje automobilů, což může významně změnit situaci na našem trhu. I auta se mohou prodávat jinak než dosud.
Karel Beránek
: