V prvním čtvrtletí bylo v ČR vyrobeno celkem 394 443 osobních aut, meziročně o 11,5 % víc. Jde tak o nejvyšší produkční výsledek prvního kvartálu v historii. Rostly i autobusy +6,7 % (1 175 ks), nákladní vozidla Tatra +12,2 % (405 ks) a motocykly Jawa +31,7 % (241 ks). Podíl elektroaut na celkových číslech klesl.
Sedmiprocentní pokles výroby naopak evidují producenti přípojných vozidel. Malých do 3,5t bylo zkompletováno 3 741 ks, velkých nad 3,5t pak 531 ks. V segmentu elektrických vozidel bylo od začátku roku do konce března vyrobeno celkem 27 024 elektrických vozidel, z nichž 19 246 bylo čistě elektrických a 7 778 s plug-in hybridním pohonem.
„Pokračující růst objemu výroby a historicky nejúspěšnější první kvartální výsledek jsou jednoznačným potvrzením významu a přínosu automobilového průmyslu domácímu hospodářství. Dobrou zprávou je pak růst napříč všemi sledovanými kategoriemi motorových vozidel. Přesto, a právě proto, musíme dnes pracovat na tom, abychom globálně konkurenceschopné podmínky výroby v ČR, respektive EU, udrželi i nadále, např. pokud jde o aktuální negativní výhled na růst cen energií,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
Za první tři měsíce tohoto roku bylo v České republice vyrobeno 394 443 osobních vozidel, tj. meziročně o 11,5 % víc než v prvním kvartálním období předchozího roku. Elektrických vozidel bylo v daném období vyrobeno 27 024 ks a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů klesl na 6,8 %.
Celkem bylo vyrobeno 19 246 bateriových BEV a 7 778 plug-in hybridních PHEV vozidel. Na tuzemský trh směřovalo celkem 23 423 vozidel, tedy o 6,1 % méně než v předchozím roce. Přes 94 % vyrobených automobilů (371 020 ks) zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 12,8% nárůst.
Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila v lednu až březnu ve svých tuzemských závodech 243 322 osobních automobilů (+5 %). Na český trh bylo umístěno 18 649 vozidel (-7,6 %), na zahraniční trhy bylo určeno 224 673 vozidel (+6,2 %). Elektrických vozů (bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV) vyrobila Škoda Auto 12 691 ks, tj. 5,2 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 10 171 vozidel bateriových BEV a 2 520 vozidel plug-in hybridních.
V nošovickému závodu automobilky Hyundai došlo k nepatrnému meziročnímu poklesu výroby ve výši 1,2 %. Hyundai v první čtvrtletí vyrobil celkem 87 200 vozidel. Celkem 83 011 vozů bylo exportováno (-1,9 %) a 4 189 bylo umístěno na tuzemském trhu (+13,1 %). Z celkového počtu vyrobených vozidel mělo 9 072 ks čistě elektrický 5 258 ks plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy představovaly 16,4 % celkové produkce.
V kolínské Toyotě v prvním čtvrtletí zaznamenali nárůst produkce o 89 %. Ten je dán především nižší srovnávací základnou z minulého roku, ve kterém automobilka kvůli nedostatku komponent odstavila výrobu na téměř celý měsíc únor. V absolutním vyjádření bylo v Kolíně v prvních třech měsících letošního roku vyrobeno celkem 63 921 osobních automobilů. Téměř polovinu z nich pak tvořila vozidla hybridního modelu Yaris HV. Automobilka tak pokračuje v plné výrobě a zcela se ji daří plnit stanované výrobní plány.
Autobusy
V prvním kvartálním období bylo v Česku vyrobeno celkem 1 175 autobusů (+6,7 %), 184 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (+228,8 %), zbylých 1 151 bylo exportováno (+4,7 %). Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 1 068 autobusů, tedy o 4,2 % víc než v loňském roce, 1 124 směřovalo do zahraničí (+8,8 %) a 104 ks (+121,3 %) bylo prodáno v tuzemsku. SOR Libchavy v prvním čtvrtletí tohoto roku vyrobil 97 autobusů, tj. o 36,6 % víc než vloni, z nichž 17 ks (-72,1 %) bylo určeno na export a 80 ks (+700 %) autobusů této značky www.autosap.cz směřovalo na domácí trh. Výrobce KHMC vyrobil za zmíněné období 10 autobusů, tedy dvakrát víc než v minulém roce. Všechna vozidla tohoto výrobce byla určena na exportní trhy. V segmentu bezemisních vozidel přibyly v březnu celkem 3 čistě bateriové autobusy. Byly zhotoveny ve výrobě IVECO CR.
Nákladní vozidla
Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním čtvrtletí tohoto roku 405 vozidel, tedy o 44 ks více než ve stejném období loňského roku (tj.+12,2 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (216 ks), v Česku bylo umístěno 175 vozidel.
Motocykly
Výrobce Jawa v prvních třech měsících roku vyrobil 241 motocyklů, tedy o 58 ks víc než v minulém roce (+31,7 %). Z celkové produkce bylo na českém trhu umístěno 91 motocyklů této značky (+3,4 %), exportováno bylo 150 strojů (+57,9 %).
Přípojná vozidla
Segment přípojných vozidel zaznamenal celkový meziroční pokles. Mezi lednem a březnem bylo vyrobeno 4 272 přívěsů a návěsů všech velikostí, tj. o 338 ks méně než vloni (-7,3 %). Z pohledu objemu obstarala většinu produkce společnost Agados specializující se na malé přívěsy do 3,5t. Těch vyrobila 3 741 ks (-7,4 %), v Česku jich prodala 1 805 ks (-11,3 %), v zahraničí pak 1 459 ks (-10,2 %).
V kategorii velkých přívěsů a návěsů také došlo k částečnému poklesu produkce. Schwarzmüller vyrobil 388 velkých přípojných vozidel, tj. o 10,6 % méně než vloni. V České republice prodal 41 ks (-81,4 %), v zahraničí 357 ks (+5,9 %).
V růstu se naopak dařilo společnosti Panav, která vyrobila 140 přívěsů a návěsů a zaznamenala tak další meziroční nárůst v řadě (+3,7 %). Na tuzemský trh umístila 73 ks přípojných zařízení (tj.-18 %), v zahraničí 15 ks (+66,7 %).
Zdroj: AutoSAP, Zdeněk Petzl