Trh motorových vozidel prožívá letos značně turbulentní období, což je patrné jak v osobních vozech, tak dodávkách, ale i u motocyklů. Devatenáct a půl tisíce registrací osobních automobilů je na jedné straně číslo docela povzbudivé a nejlepší dubnové za posledních pět let, ale pořád o tři až pět tisíc kusů nižší než v letech 2016 až 2019.
Letošní duben opět ukázal, k jakým skokovým proměnám může docházet v našem malém českém automobilovém rybníčku, a jak meziměsíčně nevyrovnané mohou být registrace v případě některých značek. Pokud jsme minule přirovnali výsledky registrací a jejich proměny k pelotonu cyklistů, pak duben to jen potvrdil. Přinesl opět nové změny v žebříčku pořadí značek, ale také změny v odstupech jednotlivých aktérů.
Peloton se trhá a mění
Jasně vedoucí Škoda si nikým neohrožovaná stále jede na špici v sólovém úniku svůj vlastní závod a může být zajímavá větším či zmenšeným tržním podílem (v dubnu 32,76 % s 6404 registracemi, což meziročně představuje – 7,38 %) nebo odstupem od pronásledovatelů (vede-li v daném měsíci o více či méně než čtyři a půl tisíce vozů).
Za ní ale probíhá nelítostný souboj jednotlivých skupinek nejen o každý registrovaný kus, ale také o pořadí, o odstup od konkurentů i o tržní podíl. Výsledky registrací za duben, ale stejně tak od začátku roku potvrzují, že si jen málo značek si drží +/- své tempo, větší část se výrazněji odchyluje, jednou ztrácí, jindy se zlepší, ale jsou i takové, kterým se v poslední době hodně daří, nebo jim peloton naopak nebezpečně ujíždí.
Toyota je už dvojkou
Trojice na druhém až čtvrtém místě měla za duben pořadí Toyota, Hyundai a VW, když Toyota (s 1834 osobními vozy – loni čtvrtá s 1201) překonala razantním nástupem do března dlouhodobě druhý Hyundai (1683/1648). Na bramborovou příčku, dokonce už s uctivým odstupem odpadl Volkswagen (1200/loni třetí s 1562), který sází víc na elektromobilitu, ale začíná se zdát, jako by v poslední době trochu ztrácel dech.
O pořadí na pátém až sedmém místě se pere další trochu nesourodá trojice – pátá Dacia (842/loni 655 a sedmá), šestá Kia (820/973 pátá) a sedmý Mercedes-Benz (782/673 šestý).
A aby se potvrdila specifická situace českého trhu, tak v další trojici jsou hned dvě prémiové značky – BMW (osmé 497/429 deváté) a Volvo (poprvé na deváté příčce 494/loni 186 a sedmnácté), kterým kryje záda desátý Ford (482/575 osmý). V TOP českých 10 je tak jen jedna „levnější“ značka (Dacia), zato tři prémiové, což také svědčí o specifických podmínkách našeho trhu.
Druhá desítka a dále
Na dalších místech také není nouze o meziroční změny. Jedenácté místo letos v dubnu obsadil Peugeot (loni 10) 12. místo patří značce Ssangyong (20), 13. Renault (11, ale letos v březnu osmý), 14. Suzuki (13), 15. Opel (16), 16. Citroën (19), 17. Audi (12), 18. MG (20), a na 19. příčku se vypracoval Lexus, který byl loni ještě 23.
Od dvacátého místa dál je několik značek, kterým v minulosti patřila umístění podstatně lepší, jako např. Seat (až 20.). Vozů Tesla (21) bylo registrováno víc než Hond, Mazd, Mitsubishi, Fiatů apod. Vozů Porsche bylo v dubnu registrováno víc než Nissanů či Jeepů. Zvláštní? Proč asi?
Hodně povyku a už je ticho
Zajímavé je, že předvánoční nákupní boom, kvůli změně odpisů DPH, se letos zdaleka neprojevuje tak, jak očekávali někteří pesimističtí experti. Meziroční propad není až na výjimky katastrofální a jednotlivé značky luxusních vozů se s ním postupně vypořádávají. Registrace vozů Porsche jsou zatím po čtyřech měsících jen o 17 % nižší než v loňském rekordním roce, registrace Ferrari klesly o pětinu, naopak Bentley stouply o čtvrtinu, Lamborghini o 7 %. Jen Maserati má propad na polovinu a Rolls-Royce o víc než 80 %, ale je naděje, že se situace opět zlepší.
Úspěšný program „Záruka Elektromobilita“
V březnu vládou vyhlášený program na podporu elektromobility přináší první výborné výsledky. Počty žadatelů o čerpání dotací úspěšně rostou a jen za dubem bylo u nás registrováno 583 čistě elektřinou poháněných osobních vozidel, což představuje 2,98 % trhu, zatímco loni to bylo za stejnou dobu 471 vozů a 2,56 %. Lehkých užitkových automobilů na elektrický pohon přibylo 47 (2,41 % trhu), když loni to bylo 34 kusů a 1,96 % trhu.
Zajímavé je i TOP 10 značek elektromobilů, kterým i v dubnu u nás vládla Tesla se 182 kusy, na druhé příčce skončila s velkým odstupem Škoda (88), třetí Hyundai (50), čtvrté BMW (39), 5. Volvo (34), 6. Mercedes (33), 7. Opel (25), 8. Toyota (20), 9. Kia (18) a 10. VW s šestnácti čistě elektricky poháněnými vozidly.
Cestě za klimatickou neutralitou se tak blýská na lepší časy. Podle některých expertů se také rýsuje skvělá perspektiva, až se budou podniky elektrovozidel po pěti letech potřebných pro jejich „odpis“ zbavovat a soukromým zájemcům se tak dostanou cenově výhodné ojetiny s ještě zbytkem záruky na akumulátory. Ale kdo ví, co bude za pár měsíců, natož pak za pár let.
Dodávky boří rekordy
Už to může znít jako klišé, ale prodejům lehkých užitkových automobilů se stále víc daří a letošní počty registrací jak za duben, tak po čtyřech měsících jsou nejlepší za posledních patnáct let. Více než tři roky je na českém trhu jedničkou značka Renault, která si drží svoji vedoucí pozici také díky velmi dobrým a vyrovnaným výkonům.
Překvapením letošního roku je i mezi LUV Toyota, která obsadila druhou příčku jak za duben, tak od začátku roku. Podobně si třetí místo drží Ford. Stejně jako v osobních vozech je i v dodávkách na čtvrtém místě Volkswagen. Duben se nějak nepovedl v minulých měsících často velmi úspěšné značce Opel, která skončila až na osmé příčce a po čtyřech měsících na ni zbyla až pátá příčka,
Toyota je u nás také suverénní dvojkou z hlediska registrací osobních a lehkých užitkových automobilů dohromady.
Motocykly jsou k nezadržení
Dubnových 3912 kusů prodaných motorek je novým rekordním výkonem a někdy se až vnucuje otázka, kdy tato prodejní exploze už konečně opadne, nebo alespoň ochladne. Vždyť ještě před rokem 2020 by jen dubnové množství bylo větší než prodeje za celé první čtvrtletí.
Ze značek našemu motocyklovému trhu vládne suverénně Honda, které patří jeho celá pětina, s odstupem ji sleduje CF Moto, třetí je BMW, čtvrtá Yamaha, páté KTM a šestá Aprilia.
Do budoucna mnoho neznámých
Predikovat další vývoj je dnes velmi riskantní. Ve hře je totiž hned víc nevyjasněných okolností. Je např. otázkou, jak bude trh reagovat na blížící se bohatou nabídku čínských automobilů a elektromobilů, které jsou moderní, zdá se že kvalitní, budou zřejmě cenově zajímavé a jejich masovější dovoz je doslova na spadnutí.
Není také úplně jasné, zda se po volbách do EU nezmění alespoň některé připravované zákazy, jako např. prodeje automobilů se spalovacími motory. Nebo, jak se projeví pokles poptávky po elektromobilech ve vyspělých zemích, na který musela reagovat výroba, stejně jako další kroky automobilového průmyslu, avizované v posledních dnech.
Karel Beránek