Velkým problémem elektromobilistů v Evropě je skutečnost, že většina nabíječek nepřijímá běžné platební karty. To se má změnit. Od letošního dubna musí každá nová dobíječka elektroaut přijímat bezhotovostní platby.
Již stojící dobíjecí stanice pak budou přijímat platby kartou či QR kódem nejpozději od roku 2027. Cílem má být zpřístupnění „ad hoc“ nabíjení pro každého.
Nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva vydané Evropskou komisí rovněž zavádí povinnost instalovat rychlé dobíjecí stanice o výkonu nejméně 150 kW každých 60 km podél hlavních dopravních koridorů EU, tzv. transevropské dopravní sítě (TEN-T).
„Z nově platného evropského nařízení pod zkratkou AFIR je pro české motoristy důležité, že každá dobíjecí stanice bude nejpozději do tří let přijímat bezhotovostní platby. To stejné platí například i pro vodíkové čerpací stanice,“ komentuje novou situaci Lukáš Svoboda z KB SmartPay, která se zabývá instalací platebních terminálů na dobíjecí stojany.
„V minulém roce byl náš terminál instalován na úplně první nabíječce v Česku, která platbu kartou umožňovala. Konkrétně to byla stanice společnosti E.ON ve Strakonicích, se svými devadesáti kilowatty tehdy nejvýkonnější v Jihočeském kraji,“ připomněl Svoboda s tím, že samoobslužné terminály jsou již prověřené v mnoha odvětvích, elektromobilitu nevyjímaje.
„Můžete je nalézt na stovkách parkovišť, na čerpacích stanicích, v samoobslužných myčkách, u potravinových automatů nebo v samoobslužných prodejnách nové generace. Na nádražích si díky nim snadno kupujeme jízdenky a lze přes ně platit zásilky u výdejových boxů. Své využití našly dokonce i ve státní službě,“ uzavírá manažer. Množství veřejných dobíjecích stanic je nyní v Česku vůči počtu elektroaut dostatečné. Konkrétně je v ČR registrováno celkem 31 418 čistých elektromobilů, veřejných dobíjecích stanic je 2392.
Zdroj: Týdeník Euro