Řada světových automobilek od německých gigantů a Mercedesu či BMW po americké Ford a GM letos omezuje výrobu elektromobilů, případně opouští ambiciózní cíle výroby elektroaut, píše portál Echo24.
Německé BMW, které podle nedávné analýzy má na elektroautech druhou nejlepší marži po americké Tesle, tento rok oznámilo masivní investice do automobilů se spalovacími motory. O krizi elektromobility informoval nedávno například Der Spiegel.
Vysoké cíle co se týče ochrany ovzduší si kladou jak v Spojených státech, kde prezident Biden minulý rok představil nové emisní limity, tak v Evropě, kde donedávna byla připravována tvrdá norma euro 7. Ta po zásahu europarlamentu nakonec emise pro osobní automobily nechala na hladině eura 6 s argumenty, že investice do technologií mají směřovat do elektromotorů a nikoliv lepších spalovacích motorů, které by následně byly zrušeny. Zákazníky automobilek však regulace zřejmě nenadchly.
Ford je na elektromobilech ztrátový
Například americký Ford na začátku roku oznámil, že se mu výroba elektromobilů nevyplatí, když na jednom vyrobeném vozidle má ztrátu mezi 35 – 65 000 dolary. Automobilka také oznámila zrušení 12 miliard dolarů investic do vývoje elektromobilů a otevření nové továrny na baterie v hodnotě 3, 5 miliardy dolarů odsunula.
V Evropě podobné kroky oznámily němečtí giganti Mercedes a BMW. Podle šéfa Mercedesu bude firma prodávat auta se spalovacími motory, dokud o něm bude zájem, a omezí investice do rozvoje elektroaut. To BMW nedávno oznámilo, že investuje do dalšího vývoje spalovacích motorů, jak na benzín, tak diesel a do hybridů. Očekává, že do konce dekády budou spalovací motory tvořit asi polovinu prodejů.
VW zrušil jednání s Renaultem
Ve středu také další německý gigant Volkswagen oznámil, že vycouval z plánovaného společného vývoje elektromobilu s firmou Renault. Francouzská firma chce i bez spolupráce s německým gigantem vyvinout elektromobil Twingo do roku 2026. Německá asociace automobilového průmyslu očekává letos 14% propad prodejů elektromobilů v Německu.
Jedním z důvodů je především stále cenová nevýhodnost elektromobilů v porovnání se spalovacími motory a zhoršení jejich postavení na trhu, když německá vláda v rámci úsporných opatření na konci minulého roku zrušila dotace v hodnotě 4 500 euro na jeden elektromobil. Kvůli nejistotě na automobilovém trhu, ale i nejistotě na trhu s energiemi Volkswagen oznámil stažení modelu e-up!, který patřil mezi nejlevnější elektroauta na německém trhu. Firma uvedla, že levný elektromobil neuvede na trh dříve než v roce 2026. Právě v roce 2026 však mají evropští politici znovu otevřít otázku konce spalovacích motorů v EU.
Zdroj: Echo24