V EU se od ledna do dubna tohoto roku registrovalo 3 683 042 nových osobních vozidel (meziročně o 6,6 % více), z nich 441 992 bylo bateriových elektrických (meziročně o 6,4 % více).
Bateriové elektromobily se s podílem 12 % staly čtvrtou nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (35,6 %), před hybridními bez externího dobíjení (29 %) a dieselovými (12,9 %), plug-in hybridy pak dosáhly podílu 7,2 %.
„Česko se v podílu bateriových elektromobilů dlouhodobě pohybuje mezi zeměmi EU na chvostu, nejinak tomu je zatím i v letošním roce. Důvodu proč tomu tak je, bude celá řada, jedním z nich však nepochybně zůstává stále velká obliba naftových motorizací, která nás co do podílu v letošním roce řadí na druhé místo mezi zeměmi EU hned za první Irsko. Český trh s novými osobními vozidly byl letos 10. největší mezi zeměmi EU, s těmi naftovými 5. největší, s bateriovými elektrickými pak až 18. Dlouhodobě nejpopulárnějším modelem v Česku je Škoda Octavia, v letošním roce si její naftová motorizace připsala 4 498 registrací – jedná se o v Česku nejregistrovanější model a motorizaci vůbec. Na jednu registrovanou elektrickou Škodu Enyaq tak letos připadá téměř 15 naftových Octavií. Bude zajímavé sledovat jestli, případně jak tento poměr zvrátí model dostupnější Enyaq Tour s kapacitou baterie 52 kWh a dojezdem dle WLTP až 375 km, který Škoda nově nabízí za 899 000 Kč s DPH. Za tyto nebo podobné peníze lze v Česku aktuálně pořídit např. Hyundai Kona, MG4, Volvo EX30, Volkswagen ID.3, Renault Megane a další,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Z pohledu značek si zatím letos v Česku nejvíce registrací osobních bateriových elektromobilů připsaly automobilky Tesla (507), Škoda (306), Hyundai (177), BMW (125) a Volvo (111), nejregistrovanější modely dle obchodního označení: Škoda Enyaq (306), Tesla Model Y (299), Tesla Model 3 (189), Hyundai Kona (119) a Volvo EX30 (68).
Zdroj: Ing. Lukáš Kadula, Centrum dopravního výzkumu Brno