Autor komentáře Karel Beránek
Spread the love

Pátý měsíc patří u motorových vozidel obvykle k prodejně úspěšným a prvních pět měsíců signalizuje i vývoj pro zbytek roku. Letošní květen byl v registracích osobních vozů (19 736) o trochu horší než ten loňský (20 298) a o něco lepší (19 546) než předcházející duben. Ukazuje se ale také několik zajímavých proměn.

Český trh je docela neevropský 

Ze statistických údajů o registracích je stále markantněji patrné, jak se čeští zákazníci (a s nimi i tuzemský automobilový trh) odlišují od většiny západoevropských zemí. Nejde jen o tak často citované, že Česko má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut v EU. Odlišností je mnohem víc. Pokud se tomu někdo diví, nebo tvrdí něco jiného, tak zřejmě žije mimo realitu a ve světě zbožných přání.

Stačí uvést, že v evropských prodejích se na špičce prosazuje Dacia Sandero, která je u nás letos až na 21. místě, zatímco české lize stále vládne nepoměrně dražší Octavia. Podobně je to s Teslou Y, která se pere o evropskou špičku, ale u nás jí patří 43. příčka. Podobně je tomu i mnoha dalších oblastech.

Ve znamení změn

Letošní rok provázejí dost nečekané změny, zejména v postavení některých značek v ligovém žebříčku. O velké rošády není opravdu nouze. Tak například největším překvapením května je Volvo, které skončilo v elitní desítce dokonce na osmém místě, když loni a předloni bylo v květnu na 16, resp. 19 místě a meziročně dosáhlo zlepšení o 103,82 %. Aby potvrdilo, že se nejedná o nějaký ojedinělý skok, je i po pěti měsících na deváté (loni na 17.) pozici českých TOP značek se zlepšením o +98,23 %.

Letošní skokani

 Je až s podivem, k jak značným proměnám může docházet u TOP 20 nejprodávanějších značek během jednoho roku. O Volvu jsme se už zmiňovali, ale radovat se mohou také u MG, které se meziročně zlepšilo z 20. na 13. příčku, což představuje +114,29 %. Rovněž Ssangyong poskočil ze 17. na 12. místo (+77,78 %). Také Lexus kráčí tvrdě vzhůru, letos je už v TOP20, jak za květen, tak za 1 až 5, zatímco před rokem byl 23, resp. předloni 24. Meziročně si polepšil o 78,06 % a Tesla, ta je letos za květen 19., loni 22, a v +47,95 %.

Nejvíce s českou ligou mává Toyota, která si letos upevnila se slušným náskokem třetí pozici (loni byla čtvrtá), tlačí se na dvojku (Hyundai), skóre má lepší o +40,90 % (+499 vozů) a tržní podíl vyšší o dvě a půl procenta. Renault na 11. místě (loni 12.) se zlepšil o +36,83 %, Citroën si polepšil na 17 místo z 21., což je +45,55 %, šestá Dacia byla loni sedmá a polepšila si o +29,49 %.

A květnoví poražení

Květen 2024 měla nepovedený např. Kia, která i když je 5. a loni byla 4., má meziroční skóre -31,79 % (-389 vozů), ani VW nemá důvod k radosti, klesl na čtvrtou příčku (loni byl 3), a meziroční ztráta je – 27,88 % (-518 vozů). Audi je letos na 16. příčce, loni 10., má meziroční skóre -20,66 %. Stále pevně vedoucí Škoda ztratila -12,32 % (-927 vozů) a její tržní podíl klesl o téměř 4 %. BMW spadlo z loňské osmé příčky na desátou, se ztrátou -15,44 %.

Statisticky nejhorší květen má v meziroční srovnání dříve úspěšný Seat, který klesl z předloňské osmé příčky loni na 15. a letos se propadl až na pozici 25, s poklesem -68,94 %., Dost podobně dopadla i Cupra, která z loňského 18. místa klesla na 22. a ztratila 45,56 %. I to se bohužel stává.

Srovnání za leden až květen

Srovnávání po pěti měsících je zhruba podobné. Volvo poskočilo z 19 příčky na devátou a mělo zlepšení o 98,23 %. Honda +95,47 %, Lexus +78,05 %, MG +82,19 %, Ssangyong +33,02 % a Toyota +19,37 %. Naopak letos ztrácejí značky, jako Audi, Ford, Kia, Mercedes-Benz, Porsche, Seat či VW a není překvapením, že po loňském boomu na konci roku také většina luxusních značek.

Elektromobily v číslech 

Některé zdroje hlásí, že už bylo podáno (podle některých i schváleno) na dva tisíce žádostí o dotaci na nákup elektromobilů. Výsledky registrací ale po více než dvou měsících možnosti získání dotace prezentují jinou realitu. Za duben 2024 bylo registrováno 583 a za květen 746 čistě elektrických osobních vozů, ale v roce 2024, tedy bez dotací, to bylo v dubnu 471 kusů a v květnu 571. To je sice víc, ale nijak výrazně, a asi každý čekal zvýšení spíše skokové. On ani květnový tržní podíl elektromobilů 3,78 %, resp. od začátku roku 2,71 % o něčem svědčí. A to se velmi dobře daří Tesle, které patří třetina trhu, druhé je Volvo, třetí Hyundai a čtvrtá Škoda.

Tam, kde by se dal očekávat ještě větší nápor, v kategorii LUV, je situace elektromobilů následující. Za květen jich bylo registrováno 45, s tržním podílem 2,64 % a za duben 47 (2,41 %). Tato čísla vypovídají, že se něco asi nepovedlo. Nechme se překvapit, jak bude v dalších měsících.

Dodávkám se celkově stále daří

Po čtyřech letošních rekordních měsících byl květen sice o trochu slabší než loňský (-6,84 %) nebo duben, ale přesto jsou prodeje za 1 až 5/2024 opět nejlepší v historii. Této kategorii zatím stále suverénně vládne značka Renault a její model Master. Dvojkou je s odstupem Toyota s menším náskokem před Fordem, VW, Peugeotem a na šestou příčku se překvapivě vypracovalo Iveco.

Spanilá jízda motocyklů pokračuje

I když se mohlo zdát, že nákupní zájem o motorky by mohl být už nasycen, také letošní registrace ukazují, že český trh má ještě nějaké rezervy. Květen sice byl o něco málo slabší než loni, stejně jako duben, ale 12 744 kusů po pěti měsících je o tisíc víc, než loni a samozřejmě novým rekordem. Pořadí značek se nijak výrazně nemění, kraluje stále Honda, sledovaná CF Moto, Yamahou, BMW a Aprilií.

Kdo bude mít pravdu, aneb mnohé bude asi ještě jinak

Příčin uvedených vzestupů a pádů v lize osobních vozů je zdánlivě víc, ale o těch skutečných se většinou moc nemluví. Nabízí se známé rčení, že ryba smrdí od hlavy, avšak to asi samovládci z EU, vlády, ale hlavně výrobci automobilů nebudou rádi slyšet. Do ohlupování veřejnosti v zájmu jejich ideologie a ambiciózních cílů už investovali příliš mnoho. A je bohužel smutnou pravdou, že se jim v této oblasti i podařilo mnoho lidí dokonce přesvědčit.

Trh je ale k jejich snahám nejen u nás neúprosný. I proto dochází v poslední době k přehodnocení ideologie tak, aby odpovídala víc přání zákazníků. Ono uznání chyb v prosazování problematické, jednostranně směrované mobility, se nedělá snadno. Tak uvidíme, co přinese už blízká budoucnost.

Karel Beránek

Related Post