Bývalý šéf Škody Auto Winfried Vahland se po ukončení kariéry ve skupině VW nadlouho odmlčel, podle dostupných informací žil nějakou dobu v Praze a působil v dozorčí radě Volvo Cars. Letos podle portálu Autoweek nastoupil u Švédů na další manažerskou pozici.
Vahland je novým šéfem dozorčí rady Polestaru. Nahradil Hakana Samuelssona, který tuto funkci zastával od března 2022.
Kariéra Winfrieda Vahlanda
Winfried Vahland je už od ledna členem dozorčí rady Polestaru. Předtím byl pět let členem dozorčí rady Volvo Cars. Má za sebou dlouhou kariéru v automobilovém průmyslu. Mimo jiné byl šéfem VW v Číně a generálním ředitelem Škody Auto. Dokonce byl považován za budoucího šéfa koncernu VW.
Jenže v době vypuknutí aféry Dieselgate jej vedení koncernu chtělo poslat do USA v roli obětního beránka. Vahland to odmítl, takže musel odejít ze Škody Auto a naděje na vedoucí postavení v koncernu VW se rozplynula.
Hakan Samuelsson, který v minulosti mimo jiné působil jako generální ředitel společností MAN (výrobce nákladních vozidel pod kontrolou VW) a Volvo Cars, nyní odchází do důchodu.
Start-up Polestar
Polestar byla založena v roce 2017 jako dceřiná společnost Volva a Geely.
Firma se, stejně jako ostatní start-upy orientované na elektromobily, aktuálně potýká s řadou problémů. Poptávka po elektromobilech neroste tak, jak se očekávalo, protože první zájemci byli uspokojeni a zákazníci na masovém trhu nemají velký zájem. O elektromobilitě pochybují kvůli vysokým cenám, nevyhovující dobíjecí infrastruktuře, rychle se měnící technologii akumulátorů, což vede k rychlému morálnímu zastarávání provozovaných elektromobilů, a klesajícím dotacím.
Značka Polestar dosud měla pouze jeden model, sedan střední třídy Polestar 2. Vloni dokázala zvýšit prodej po celém světě, nicméně zdaleka nedosáhla plánovaný cíl. Po počátečním rychlém růstu nastal neméně rychlý pokles a Polestar tvrdě zasáhlo zrušení velkých objednávek od autopůjčovny Hertz. Letos do nabídky přibudou SUV Polestar 3 a Polestar 4. Další modely se plánují na další roky.
Novinky pravděpodobně posílí objem prodej, ale konkurence je v tomto segmentu velmi silná. Značka má navíc potíže s americkou Komisí pro cenné papíry, protože udělala chyby ve finančních zprávách za roky 2022 a 2021, a proto nebyla schopna včas předložit zprávu za rok 2023. Cena jejích akcií proto klesla a Volvo prodalo velkou část svých akcií Polestaru své mateřské společnosti Geely. Thomas Ingenlath tedy musí řešit spoustu problémů. Z místa šéfa designu Volva (a před tím šéf designu značky Škoda, odkud odešel k Volvu ještě před příchodem Vahlanda) jej v roce 2017 Hakan Samuelsson překvapivě jmenoval šéfem Polestaru.
Nyní doufá v úspěch nových modelů, ale plánuje také úspory z už ohlášeného snížením počtu zaměstnanců o čtvrtinu. K úspěchu by Polestaru měla pomoci příslušnost ke skupině Geely a Volvo Cars. To znamená, že má přístup k jejich továrnám i prodejcům, ale především těží ze společného vývoje a spolupráce při nákupu.
Zdroj: Autoweek, Vlado Rybecký