Volkswageny vybavené novou generací informačních a zábavních systémů již jezdí po silnicích s podporou umělé inteligence ChatGPT. Vyhledávací nástroj založený na umělé inteligenci je dostupný ve všech nových vozech z rodiny elektromobilů ID.2 a nových modelech Golf3, Tiguan3 a Passat3.
Ovládání probíhá prostřednictvím hlasového asistenta IDA a nabízí mnoho nových možností, které podle výrobce přesahují dosavadní hlasové ovládání. Zákazníci si tak mohou mimo jiné nechat předčítat vyhledané informace nebo pomocí hovorového jazyka vstupovat do interakce s vozem.
Kai Grünitz, člen představenstva značky Volkswagen odpovědný za technický vývoj, říká: „Volkswagen dlouhodobě demokratizuje technologie a jako velkosériový výrobce je zpřístupňuje mnoha lidem. Díky dokonalé integraci chatbotu ChatGPT do backendu našeho hlasového asistenta nyní řidičům nabízíme možnost používat tuto umělou inteligenci v každodenním provozu. Tímto krokem zdůrazňujeme inovační sílu našich produktů.“
V současných modelech značky Volkswagen bylo například již nyní možné ovládat informační, zábavní a navigační systémy nebo klimatizaci online hlasovým asistentem IDA. Vůz dokázal odpovídat na dotazy na různá témata a ChatGPT tyto možnosti ještě výrazně rozšiřuje. Umělá inteligence tak dokáže například poskytnout informace k turistickým cílům, podat zprávu o výsledcích z odehraných fotbalových turnajů nebo pomoci s řešením matematických úloh. Všechno funguje intuitivně a pomocí hovorového jazyka – aniž by řidič musel odvracet zrak od dění na vozovce.
Snadné ovládání bez dalšího uživatelského účtu
Zákazníci značky Volkswagen s vlastním uživatelským účtem „VW Connect“, resp. „VW Connect Plus“, mohou i nadále používat hlasového asistenta IDA obvyklým způsobem – bez nutnosti vytvořit si dodatečný přístup nebo instalovat dodatečnou aplikaci.
Digitální asistent se aktivuje slovy „Ahoj IDA“ nebo tlačítkem na volantu. Pouze v případě, že systém značky Volkswagen nedokáže na dotaz vyhledat odpověď, dojde k předání požadavku v anonymizované podobě umělé inteligenci chatbotu „ChatGPT“ a jeho odpověď přednese známý hlas Volkswagenu. ChatGPT přitom nemá žádný přístup k datům vozidla. Dotazy a odpovědi jsou neodkladně mazány, aby byla zajištěna nejvyšší možná úroveň ochrany dat. Uživatelé si mohou online hlasového asistenta deaktivovat v nastaveních aplikace Volkswagen App nebo v nastaveních soukromí v informačním a zábavním systému.
Funkce je k dispozici v pěti jazycích
První vozidla, u nichž byl chatbot integrován do hlasového asistenta IDA, představil Volkswagen v lednu 2024 na veletrhu spotřební elektroniky CES 2024. V současnosti je funkce k dispozici v americké a britské angličtině, španělštině, češtině a němčině.
Použití v modelech značky Volkswagen umožnila spolupráce se společností Cerence Inc., která je v automobilovém průmyslu předním globálním poskytovatelem řešení na základě umělé inteligence. Její produkt Cerence Chat pro využívá mnoho zdrojů včetně chatbotu ChatGPT. Hlasový asistent IDA díky tomu dokáže poskytovat přesné a relevantní odpovědi na téměř jakékoli myslitelné dotazy.