Druhé letošní číslo magazínu Český autoprůmysl přináší rozhovor s šéfem Iveca Davidem Křížem, který vysvětluje, proč se autobusový výrobce nebojí Číňanů ani evropských regulací. Časopis se také věnuje evropským volbám, popisuje význam polygonu BMW v Sokolově a ukazuje, že navzdory politickým proklamacím evropské firmy spolupráci s Čínou nijak neomezují.
Do hlavy nikdo nikomu nevidí. Nicméně, na základě mnoha rozhovorů se dá zhruba odhadnout, co zaměstnává mozkovou kapacitu manažerů automobilového průmyslu. Pokusili jsme se o to v tomto čísle Českého autoprůmyslu. A tady jsou naše zjištění.
David Kříž, šéf českého Iveca, říká, že jako autobusový výrobce je připraven na všechny alternativy. Musí tedy usilovat o to, aby si firma toto exkluzivní postavení udržela a zůstala lídrem trhu. Manažeři Tatry restrukturalizují s cílem navýšit kapacitu výroby tak, aby uspokojili rostoucí požadavky zákazníků. A taky chtějí co nejdříve dostat do sériové výroby nový Phoenix, což je mezi nákladními auty parádní kousek, zase s unikátní konstrukcí. Michal Rychlý pracuje s partnery na tom, aby naplnili ambice a vývojové a testovací centrum společnosti BMW Group v Sokolově sehrálo klíčovou roli ve vývoji systémů mobility budoucnosti. Mimochodem, krásný příklad toho, jak na starém vyrůstá nové.
Takže, zdá se, žádné traumatizující myšlenky. Tohle jsou příběhy úspěšných společností, kterým jsme rádi dali v Českém autoprůmyslu prostor. Sektor automotive je ale daleko širší a podstatně barvitější. Minimálně podvědomí všech zástupců odvětví zaměstnávaly v posledních týdnech a měsících zároveň tyhle tři věci: hokejový šampionát, evropské volby a cla na čínské automobily. Tedy samozřejmě pomineme‐li evergreeny v podobě drahých energií, nedostatku pracovníků a tak dále.
První máme vyřešeno (k nejvyšší spokojenosti, gratulujeme!). U druhého vlastně ještě pořádně nevíme, jak to dopadne a co to ve finále přinese. Volbám do Evropského parlamentu jsme v tomto čísle časopisu dali ještě velký prostor. Je důležité znát názory manažerů jednoho z nejvýznamnějších sektorů české (evropské) ekonomiky. A ještě důležitější je formulovat, jaké předpoklady je potřeba vytvořit pro to, aby pevným pilířem mohl zůstat, a tento pohled tlumočit novým členům EP. Sdružení automobilového průmyslu na základě analýzy současného stavu připravilo souhrn konkrétních opatření pro evropské legislativní období 2024–2029. Výtah přinášíme.
Důležité je přitom připomenout, že budoucnost evropského průmyslu není jen o Green Dealu a elektromobilech. Sporné legislativy, která může potenciálně odehnat výrobní kapacity z Evropy, je určitě víc. S tím souvisí i třetí zmíněná oblast, nad kterou část manažerů automobilového sektoru určitě přemýšlí, a to jsou cla na čínský dovoz. Nepovolenou podporu čínských automobilek zkoumala Evropská komise už od října a v době, kdy vyjde toto číslo časopisu, bude rozhodnuto. A tak se nabízí otázka: Koho cla na dovoz čínských aut postihnou nejvíc? Odpověď v tuto chvíli nikdo nezná, ale určitě doporučuji přečíst si text Nová evropská invaze do Číny. Ukazuje, jak moc je Evropa s Čínou ekonomicky provázaná, a kdekoho taky napadne, jak moc jsou dovážená čínská auta vlastně čínská.
Český autoprůmysl 2Q/2024 zde: https://autosap.cz/wp-content/uploads/2024/06/ca02-2024-k2.pdf
Zdroj: Libuše Bautzová
šéfredaktorka časopisu Český autoprůmysl