Autor komentáře Karel Beránek
Spread the love

Už dva dny před včerejším oficiálním vydáním pololetních statistických údajů o registracích motorových vozidel se spolu s dalšími detaily objevily na internetu informace, jak „Češi nakupují elektromobily jako šílení“.

Venku už také bylo, že počty prodaných vozů Tesla dosáhly za červen 954 kusů, že podíl značky Tesla mezi elektromobily činí 62 % a elektromobilům patří s registracemi více než 1500 kusů téměř 7 % českého trhu osobních vozů. O dva dny na to, zpráva Svazu dovozců automobilů tyto informace v podstatě potvrdila a ukázala, jak vypadal automobilový trh v červnu i za první pololetí. A protože červen patřil jednoznačně Tesle, věnujeme této značce a elektromobilům tentokrát více pozornosti.

Dotace zabraly, ale jen u Tesly

Největším překvapením uplynulého měsíce je razantní zvýšení registrací elektromobilů, a to na víc než dvojnásobek oproti květnu (+104 %), a o +39,3 % ve srovnání s loňským prvním pololetím. Hlavní zásluhu na tom má značka Tesla, která se za červen meziročně zlepšila o 457 %. Pokud by letos neprodala tolik, ale jen třeba dvojnásobek loňského počtu, byly by letošní registrace elektromobilů v ČR dokonce horší než ty loňské.

Tesla prostě vypálila všem ostatním rybník a svým prodejním výsledkem se dostala v červnu 2024 až na šestou příčku v žebříčku TOP značek, jen těsně za pátou Kiu (974 kusů), ale před Dacii, Mercedes a všechny další. Jen vedoucí čtveřice – Škoda, Hyundai, Toyota a WV – má ještě slušný náskok. Přitom letos v dubnu, stejně jako loni v červnu byla Tesla až na 21 místě. Skok to představuje nevídaný.

Červen přinesl radost i zklamání

Letošní dubnové registrace 22 334 osobních vozů jsou sice meziročně o 9 % lepší a nejlepší za posledních šest let, ale stále o pětinu nižší než před sedmi lety. Stejně to vychází i při pololetním hodnocení – meziroční zlepšení je o 3,18 %. Pokud bychom hodnotili první pololetí, pak si z první dvacítky značek meziročně kromě Tesly +117,66 % polepšily ještě značky MG (+98,73 %), Volvo (+94,59 %), Lexus (69,50 %), Citroen (+55,83 %), Ssangyong (+29,32 %), Peugeot (18,36 %) a Renault (+ 16,9 %). Naopak zhoršení postihlo např. Seat (-28,83 %), Audi (-27,94 %), VW (-20,05 %) a Kiu (-14,32 %).

Zajímavé jsou také změny podílu na trhu, který za červen meziročně klesl například Škodovce o -4,4 %, VW o -2,64 % a Kie o -0,93 %, zatímco Toyota má podíl meziročně prakticky stejný, a naopak Hyundai zaznamenal zvýšení podílu o + 1,03 % a Dacia o + 0,58 %.

Hegemon mezi elektromobily

Červnová liga elektromobilů vypadá až bizarně. Za vedoucí Teslou s 953 kusy (oficiálně i jedno auto méně, než bylo původně na internetu), což představuje 62,53 % všech registrací elektromobilů, je na druhém místě s drtivým odstupem 827 vozů Volvo (126), třetí Hyundai zaregistroval 74 vozů a teprve pod stupni vítězů je čtvrtá je Škoda s 72 kusy, pátý VW (42) a šestý Mercedes-Benz (40). Tesla tedy schlamstla nejen většinu dotací, ale zřejmě také odlákala na svoji stranu hodně zákazníků konkurenčním značkám.

Pozornost si zaslouží také podíl elektromobilů na celkových počtech registrací některých značek. Zde jasně vede také Tesla, protože jiná, než elektricky poháněná vozidla nevyrábí. Za ní je Volvo s 23,73 %, tedy téměř čtvrtinovým podílem elektra na červnových registracích a 11,99 % po polovině letošního roku. Teoreticky třetí by mělo být Mini s podílem 20,59/7,69 %, ale tato značka se pohybuje počtem prodaných vozů až ve čtvrté desítce české ligy, takže třetí příčka v podílech patří BMW s 8,08/7,25 %.

Velcí hrají jen komparz

Je až smutné, jaké podíly čistě elektricky poháněných vozidel má většina z TOP 10 značek, popř. těch značek, které se elektromobilitou tak chlubí. Počty elektromobilů k celkovým registracím, tedy včetně modelů se spalovacími motory, jsou u nich jen podprůměrné. Za červen byl totiž dosažen na české poměry dosud neskutečný podíl, 6,82 % a za půl roku pak 3,5 %. U Mercedesu připadá na širokou řadou vozů EQ jen 4,89/2,70 %, Hyundai disponuje 3,08/2,70 %, VW s řadou vozů ID 2,83/2,39 %, Audi 2,32/1,64 %, Škoda 1,1/1,09 % a Toyota, která ale sází hlavně na hybridy, jen 0,87/0,89 %.

Ostatní kategorie

Trh lehkých užitkových automobilů kvetl letos také v červnu, kdy bylo registrován opět rekordní počet 2511 vozů. této kategorii i nadále nekompromisně kraluje Renault s 621 kusy, následovaný překvapivě Ivecem s 361 a Fordem s 274 registracemi.

Na rozdíl od osobních vozů, se elektrický prodejní boom v této kategorii nekonal ani v červnu, takže 49 registrovaných elektricky poháněných dodávek představuje jen1,95 % trhu. Pololetní podíl je pak s 213 kusy jen 1,76 %. Nejvíce elektrických dodávek uplatnil na českém trhu Ford 32, což jsou dvě třetiny červnového množství a jeho 89 kusů od začátku roku představuje 41,78 %. Ostatní jen paběrkují.

Motocykly sice zaznamenaly v červnu s 3243 kusy mírný meziroční pokles registrací, ale pololetí je lepší než loňské, takže slibuje opět dobrý rok.

Zákazník je stále rozhodujícím faktorem

Červnová data určitě mnohé překvapila, ale v případě elektromobilů opět ukázala, že i sebenákladnější reklama a vychvalování produktů v médiích, se nemusí setkávat s očekávanou odezvou těch, kterým je určena. Červnové počty a zejména podíly jsou toho jasným důkazem a není divu, že někteří výrobci už přehodnocují své ambiciózní plány.

Značka, která je sice americká, ale převážná část její u nás prodávané produkce pochází z Číny, má v celé ČR vlastně jen jednu prodejnu, plus další dvě zastoupení, se zcela nevšedním modelem prodeje. Přesto dokázala převálcovat všechny ostatní, a nevypadá to, že by červnový výsledek byl jen ojedinělým zahřměním.

Zákazníci zřejmě slyší na jiné argumenty a z dotačního koláče české vlády, na který si tolik konkurentů brousilo zuby, si ukousla největší kus i se šlehačkou a třešničkami Tesla.

Karel Beránek

Related Post