V první polovině roku 2024 dosáhl český autoprůmysl nejvyšší produkční výsledek prvního pololetí v historii ČR. Za prvních šest měsíců bylo v České republice vyrobeno celkem 774 310 osobních vozidel, tedy o 4,9 % více než ve stejném období předchozího roku.
Meziroční nárůsty zaznamenala také výroba nákladních vozidel 821 ks (+ 26,5 %), motocyklů 662 ks (+ 78,4 %) a přípojných vozidel nad 3,5 t, kterých sjelo z výrobních linek celkem 1 085 ks (+8,5 %). K poklesu objemu výroby došlo v segmentu autobusů 2 266 ks (-9,8 %) a malých přípojných zařízení 8 556 ks (-7,1 %).
Výroba vozidel s elektrickým pohonem aktuálně představuje 8 % z celkové produkce motorových vozidel. Za prvních 6 měsíců tak bylo vyrobeno celkem 45 684 čistě elektrických a 16 201 osobních vozidel s plug-in hybridním pohonem.
„Rekordních více než 774 tisíc zkompletovaných osobních vozidel za první pololetí, navzdory červnovému zpomalení tempa výroby, je jednoznačným potvrzením úspěchu domácích výrobců na hlavních evropských trzích a přínosu automobilového průmyslu, coby hnacího motoru domácí ekonomiky. Skvělých výsledků dosahují i tuzemští výrobci nákladních vozidel i motocyklů, kteří vykazují výrazný nárůst prodejů v ČR. V případě Tatry zájem o tuzemská vozidla potvrzuje i uzavřená rámcová dohoda s Ministerstvem obrany k nákupu až 872 vozidel vyrobených na kopřivnické lince,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
Za prvních šest měsíců tohoto roku bylo v České republice vyrobeno 774 310 osobních vozidel, tj. meziročně o 4,9 % více než ve stejném období předchozího roku. Elektrických vozidel bylo v daném období vyrobeno 61 885 ks a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů představuje 8 %.
Celkem bylo vyrobeno 45 684 bateriových BEV a 16 201 plug-in hybridních PHEV vozidel. Na tuzemský trh směřovalo celkem 51 031 vozidel, tedy o 4,4 % méně než v předchozím roce. Přes 93 % vyrobených automobilů (723 279 ks) zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 5,6% nárůst.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v lednu až červnu ve svých tuzemských závodech 473 582 osobních automobilů (+2 %). Na český trh bylo umístěno 41 268 vozidel (-6 %), na zahraniční trhy směřovalo 432 314 vozidel (+2,8 %). Elektrických vozů (bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV) vyrobila Škoda Auto 32 810 ks, tj. téměř 7 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 27 577 vozidel bateriových BEV a 5 233 vozidel plug-in hybridních.
Nošovický závod Hyundai Motor Manufacturing za první dvě čtvrtletí vyrobil celkem 175 950 vozidel, tj. sice o -0,6 % méně než ve stejném období loňského roku, přesto však o 3 250 vozidel více než bylo pro toto období plánováno. Celkem 167 490 vozů bylo exportováno (-1,2 %) a 8 460 bylo uplatněno na tuzemském trhu (+12,2 %).
Z celkového počtu vyrobených vozidel mělo 18 107 ks čistě elektrický a 10 968 ks plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily 16,5 % celkové produkce. Velkou pozornost nyní automobilka věnuje zajištění kapacit dodavatelů pro uspokojení poptávky po spalovacích motorech v modelech i30 a Tucson, které na začátku dubna prošly faceliftem.
V kolínské Toyotě zaznamenali meziročně vyšší produkční hodnoty, které byly dány nižší srovnávací základnou minulého roku, ve které se projevovaly odstávky ve výrobě způsobené nedostatkem komponent pro výrobu.
V prvních šesti měsících bylo v závodě vyrobeno celkem 124 778 automobilů, tj. o 28,6 % více než v lednu až červnu 2023. V absolutním vyjádření tedy bylo v Kolíně ve zmíněném období vyrobeno o 27 777 osobních automobilů více. Celkem 123 475 vozidel směřovalo na export (+29,9 %), především do Itálie, Francie a Německa a 1 303 (- 32,1 %) bylo registrováno v tuzemsku. Téměř polovinu produkce představovaly hybridní vozy Yaris HV.
Autobusy
V prvních dvou čtvrtletích bylo v Česku vyrobeno 2 266 autobusů (-9,8 %), 520 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (+173,7 %), zbylých 2 360 bylo exportováno (-5,1 %).
Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 2 057 autobusů, tedy o 11,8 % méně než v loňském roce, 2 297 směřovalo do zahraničí (-1,8 %) a 374 ks (+138,2 %) bylo prodáno v tuzemsku.
SOR Libchavy v první polovině tohoto roku vyrobila 190 autobusů, tj. o 10,5 % více než vloni, z nichž 146 ks (+342,4 %) bylo určeno pro domácí trh a 44 ks (-68,3 %) autobusů této značky směřovalo do zahraničí. Výrobce KHMC vyrobil za zmíněné období 17 autobusů (+112,5 %), všechny byly určeny na export.
Nákladní vozidla
Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v první polovině tohoto roku celkem 821 vozidel, tedy o 172 ks více než ve stejném období loňského roku (tj. +26,5 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (437 ks), v Česku bylo umístěno 333 vozidel.
Motocykly
Výrobce Jawa v prvních šesti měsících roku vyrobil 662 motocyklů, tedy o 291 ks více než v minulém roce (+78,4 %). Z celkové produkce bylo na českém trhu umístěno 268 motocyklů této značky (+56,7 %), exportováno bylo 394 strojů (+97 %).
Přípojná vozidla
Segment přípojných vozidel zaznamenal nepatrný meziroční pokles. Mezi lednem a červnem bylo vyrobeno 9 641 přívěsů a návěsů všech velikostí, tj. o 564 ks méně než vloni (-5,5 %). Z pohledu objemu obstarala většinu produkce společnost Agados specializující se na malé přívěsy do 3,5 t. Těch vyrobila 8 556 ks (-7,1 %),v Česku jich prodala 4 574 ks (-9,6 %), v zahraničí pak 3 383 ks (-8,1 %).
V kategorii velkých přívěsů a návěsů došlo k meziročnímu nárůstu produkce. Schwarzmüller vyrobil 810 velkých přípojných vozidel, tj. o 10,8 % více než vloni. V České republice prodal 110 ks (-71,1 %), v zahraničí 725 ks (+8,9 %).
Dařilo se také české společnosti Panav, která vyrobila celkem 272 přívěsů a návěsů, tedy o 2,3 % více než v předchozím roce. Na tuzemský trh umístila 212 ks přípojných zařízení (tj.-3,6 %), na zahraniční 27 ks (+22,7 %). Do segmentu přípojných vozidel nad 3,5 t přispěla výrobou i společnost Agados 3 vyrobenými kusy.