Evropská unie uvalila v červenci cla na dovoz čínských elektromobilů, které prodraží importované vozy z Říše středu mimo tradičních 10 % o dalších 27,5 procenta. Co na to Číňané? Očekávala se odveta v rámci celní války. Zatím se ale zdá, že se Číňané spíše budou snažit dovozní bariéry obejít, píše týdeník EURO.
Budou montovat elektroauta přímo v Evropě. Nejaktivnější je v tuto chvíli značka BYD, která již dříve ohlásila výstavbu továrny v maďarském městě Szeged, která má tisíce nových pracovních míst. Maďarský ministr zahraničí Péter Szijjártó projekt označil za jednu z největších investic v historii maďarské ekonomiky. Jeho vláda poskytne firmě finanční pobídky pro výstavbu závodu.
Turecko boduje, je v celní unii s EU
BYD ale chce jít i do další investice. Na začátku července představilo Turecko dohodu s touto automobilkou o výstavbě továrny v hodnotě 1 miliardy dolarů na západě země. Přidá se tak po bok Renaultu, Hyundaie a Fordu, díky nimž se roční automobilová produkce v zemi bílého půlměsíce pohybuje okolo 1,4 milionu aut. Turecko je v celní unii EU, takže se za vybrané výrobky včetně aut zhotovené v této zemi nemusí při dovozu do EU platit clo.
SAIC se dívá i do České republiky
A záměr obejít cla výrobou v Evropě už oznámila i další čínská automobilka. Podle zpráv ve španělském tisku se státní koncern SAIC chystá otevřít evropskou továrnu na elektrické vozy buď ve Španělsku, Česku nebo Maďarsku. Média Europa Press a Expansión se odvolávají na zprávu tiskové agentury Bloomberg s tím, že SAIC již jedná se španělským ministerstvem průmyslu ohledně možné lokality závodu. Ve hře je údajně několik španělských regionů, čínská automobilka však zvažuje i Česko a Maďarsko kvůli menším platům. Pro Španělsko prozatím hovoří blízkost vůči Velké Británii, která je pro SAIC důležitým odbytištěm.
Česko ale má také své želízko v ohni. Značka MG, spadající pod SAIC, se už v tuzemsku prodejně etablovala a má zde vybudovanou prodejní a servisní síť.
Zdroj: Týdeník EURO