Spread the love

Hyundai Tucson, vyráběný v moravských Nošovicích, si letos připomíná své 20. výročí. Od svého debutu v roce 2004 se prodalo miliony Tucsonů po celém světě. Přinášíme ohlédnutí za dosavadními čtyřmi generacemi vozu.

Robustní design první generace byl inspirovaný terénními vozy a byl změnou proti krabicovitým tvarům dosavadních SUV. I na hustě obsazeném trhu se dokázal prosadit a rychle se zařadil mezi nejprodávanější modely značky Hyundai.

Aktuální, čtvrtá generace modelu přišla v roce 2020 s futuristickým designem, který se vyznačuje ostrými liniemi, je nabízena se širokou řadou pohonů, od konvenčních zážehových a vznětových motorů po mild hybridní, hybridní i plug-in hybridní verze.

Průkopník na evropském trhu SUV

Jen na evropském trhu byly od zahájení prodeje v roce 2004 prodány více než dva miliony vozů a velké oblibě se Tucson se těší i nadále. Je vyráběn v Evropě pro Evropu a zákazníci napříč evropským kontinentem si tak mohou vybrat SUV, které bude splňovat jejich požadavky na všestranně využitelné auto.

První generace modelu, jehož označení je inspirováno arizonským městem Tucson, debutovala v roce 2004 jako kompaktní SUV s designem oslovujícím motoristy, kteří vyhledávají dobrodružství. Tucson je také praktickým a současně elegantním i cenově dostupným vozem pro rodiny, jimž nabízí bezpečnostní výbavu, robustní vzhled a terénní schopnosti.

Hyundai se zaměřil na optimalizaci ergonomie. Maximální úroveň komfortu zajistila uživatelsky přívětivá přístrojová deska se snadno čitelnými údaji. Tucson si tímto přístupem vybudoval silné postavení na celém světě.

Druhá generace s ostrými rysy

V roce 2009 prošel Tucson transformací. Druhá generace vyměnila robustní estetické pojetí za ostřejší, odvážnější vzhled v souladu s trendy v soudobém designu. Model přejmenovaný na mnoha trzích mimo Jižní Koreu a Severní Ameriku na Hyundai ix35 udělal vývojový skok z hlediska stylu i funkčnosti a nabídl vylepšené provozní vlastnosti, ještě větší hospodárnost a opět i nejmodernější bezpečnostní prvky.

Třetí generace od roku 2015

Třetí generace z roku 2015 přinesla informační a zábavní systémy, nové asistenční funkce a také větší vnější rozměry podtržené na přání dodávanými 19“ koly z lehké slitiny, čímž uspokojila rostoucí požadavky fanoušků SUV. Radost udělala také příznivcům dynamičtějšího stylu, v nabídce se totiž poprvé objevila verze N Line se sportovním vzhledem. Prioritou pro značku Hyundai bylo rovněž další zlepšení celkové kvality a bezpečnosti.

Technologie vyspělých asistenčních systémů ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) zajišťuje vysokou míru bezpečnosti i komfortu.

Úspěchy modelu na trhu

Během dvou dekád existence Tucson posbíral mnoho ocenění a překonal řadu výrobních rekordů.Nezávislá organizace Euro NCAP udělila tomuto modelu v roce 2021 nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti díky výbavě orientované na rodiny, nejlepší ve své třídě.

Český výrobní závod Hyundai Motor Manufacturing Czech v roce 2023 vyrobil 244 495 Tucsonů, které byly vyvezeny do 70 zemí světa. V témže roce bylo v Evropě registrováno 158 056 těchto kompaktních SUV – z toho 6495 v České republice, což z něj udělalo po i30 druhý nejprodávanější model v soukromém segmentu a osmý nejprodávanější model vůbec. Došlo zároveň k výraznému nárůstu prodeje i v porovnání s předchozím rokem, v němž byl Tucson nejprodávanějším evropským vozem v segmentu kompaktních SUV.

K lednu 2024 bylo vyrobeno již 727 344 Tucsonů čtvrté generace. Model tak významně přispívá k silné pozici značky Hyundai na globálních trzích. 17. června pak nošovický závod HMMC oslavil výrobu dvoumiliontého vozu Tucson.

Rozsáhlá nabídka hybridů

Hyundai se naplno věnuje realizaci své vize „Pokrok pro lidstvo“, jejímž cílem je vytváření světa pro zdravější a šťastnější život. Tucson čtvrté generace dokáže uspokojit různé preference řidičů, protože je nabízen se širokou škálou pohonů a všemi typy hybridů. Nově byla do nabídky zařazena i plug-in hybridní varianta s pohonem předních kol, v níž se zrcadlí úsilí značky Hyundai nabízet inovativní a dostupná řešení pro mobilitu.

Plug-in hybridní Tucson disponuje druhou generací režimu pro ekologické zóny, který zvyšuje podíl jízdy s nulovými emisemi – funkce monitorování provozu umožňuje vozu přejít na čistě elektrický pohon při vjezdu do vyhrazených nízkoemisních zón a oblastí s emisními omezeními.

Hybridní a plug-in hybridní modely mají v režimu ECO možnost vybírat pomocí páček na volantu ze tří úrovní intenzity rekuperace. Všechny tyto vyspělé funkce podporují odpovědné řízení. Dvacetiletá evoluce modelu Tucson ilustruje široce pojatý přechod značky Hyundai k čistějším a úspornějším technologiím.

Výhled do dalších let

20. výročí Tucsonu je oslavou síly představivosti, inovací a konzistentnosti. S proměnami Tucsonu v čase je úzce spjato zaměření značky Hyundai na pokrokovou techniku a udržitelnost.

S dalším posouváním automobilového průmyslu směrem k elektrifikaci a nulovým emisím pokračuje i vývoj od tradičních zážehových motorů z roku 2004 k současným elektrifikovaným pohonům. Transformace Tucsonu je inspirující automobilový úspěch z doby digitálního rozmachu společnosti v 10. letech 21. století. U příležitosti 20. výročí bude letos na podzim představena edice Tucsonu na oslavu dvou desetiletí automobilové dokonalosti.

Hyundai Tucson si svůj náskok před konkurencí v segmentu SUV zachová i v dalších letech. Rychlý technický vývoj promění jeho budoucí generace a umožní jejich začlenění do okolní propojené infrastruktury. A co je nejdůležitější, ještě prohloubí jeho vztah s řidičem. Jedna věc je již dnes jistá: Tucson bude i nadále brázdit silnice celého světa od městských uliček až po opuštěné venkovské cesty.

Related Post