Spread the love

Daimler Truck chce do roku 2039 nabízet na hlavních globálních trzích (EU30, USA, Japonsko) pouze CO2 – neutrální vozidla. Technologie pohonu na bázi vodíku tak mohou být řešením, zejména pro náročné aplikace v těžké a dálkové přepravě.

Na cestě k dekarbonizaci dopravy vstupuje Daimler Truck do další vývojové fáze svých nákladních vozidel s palivovými články. Po přísné testovací fázi na testovací dráze a veřejných komunikacích nyní nákladní vozy Mercedes-Benz GenH2 dosáhly pokročilé vývojové fáze pro nasazení v prvních zákaznických flotilách.

V testovacím a vývojovém centru Daimler Truck ve Woerth am Rhein oslavil Martin Daum, předseda představenstva společnosti Daimler Truck, zahájení prvních zákaznických zkoušek pěti prototypových nákladních vozidel Mercedes-Benz GenH2 Truck s palivovými články za přítomnosti Hildegardy Müller, prezidentky Německé asociace automobilového průmyslu (VDA), se zástupci společností Air Products, Amazon, Holcim, INEOS a Wiedmann & Winz. Tito zákazníci mají příležitost získat praktické zkušenosti s dálkovou přepravou s nákladními automobily na palivové články již v rané fázi, během zkušební fáze přibližně jednoho roku.

Na druhou stranu vývojový tým Daimler Truck získává cenné poznatky o reálném provozu nákladních vozidel poháněných kapalným vodíkem, dozvídá se o specifických požadavcích zákazníků a může je zohlednit při vývoji sériového provedení.

Pět nákladních vozů GenH2 Truck bude nasazeno v různých dálkových aplikacích na specifických trasách v Německu, jako je přeprava stavebních materiálů, námořních kontejnerů nebo plynů v lahvích. Během těchto prvních zákaznických zkoušek zůstanou vozidla pod přímým dohledem a odpovědností výrobce. Nákladní vozy budou tankovat na určených čerpacích stanicích kapalného vodíku (sLH2) ve Woerth am Rhein (Porýní-Falc) a v budoucnu také v oblasti Duisburg (Severní Porýní-Vestfálsko).

Martin Daum, předseda představenstva Daimler Truck: „Pokud jde o dekarbonizaci dopravy, zaměřujeme se na bateriové elektrické a vodíkové pohony. Transformace může být úspěšná pouze tehdy, bude-li zelená energie dostatečně a komplexně dostupná – a k tomu potřebujeme obě technologie. S ohledem na vodíkové pohony nyní podnikáme další důležitý krok směrem k připravenosti na sériovou výrobu: zahajujeme zkoušky našich nákladních vozů Mercedes-Benz GenH2 Truck v reálném každodenním provozu s našimi zákazníky. Je však důležité poznamenat, že samotná vysoce výkonná vozidla s neutrálními emisemi CO2 nebudou stačit k tomu, aby byla udržitelná doprava úspěšná. Vyžaduje to i odpovídající infrastrukturu nabíjení a doplňování paliva, jakož i nákladovou paritu s konvenčními vozidly. Přestože zde již působí politici i energetické společnosti, naléhavě potřebujeme ještě větší impuls v celé Evropě!“

Hildegard Müller, prezidentka Německého svazu automobilového průmyslu (VDA), dodává: „Na cestě ke klimaticky neutrální mobilitě budoucnosti je třeba využít potenciál všech dostupných technologií. Zejména pokud jde o těžká užitková vozidla, nelze e-mobilitu směřovat výhradně k bateriovým elektrickým pohonům. Pohon palivovými články na vodík je spíše třeba považovat za součást rozmanitosti dostupných technologií. Výrobci mají odpovídající modely ve vývoji a výrobě a nyní musí být konečně vytvořeny politické rámcové podmínky: musí být urychleně vybudována síť vodíkových čerpacích stanic, odpovídající potřebě, a související infrastruktura. Je naléhavě třeba, aby politici, německá spolková agentura pro energetickou síť a energetický průmysl jednali.”

Pět tahačů návěsů bude po celou dobu zkušebního období využíváno zákazníky v různých aplikacích pro dálkovou přepravu. Amazon využije GenH2 Truck ve svých logistických operacích v Německu, Air Products pro přepravu plynů v lahvích, Wiedmann & Winz pro námořní kontejnery, Holcim pro logistiku stavebních materiálů a VERVAEKE – logistická společnost INEOS – pro přepravu PVC a vinylu.

Výkon GenH2 Truck je srovnatelný s konvenčními nákladními vozy pro dálkovou přepravu

Vývojoví inženýři společnosti Daimler Truck založili nákladní vozidlo GenH2 Truck na charakteristikách konvenčního nákladního vozidla Mercedes-Benz Actros pro dálkovou dopravu, pokud jde o užitečné zatížení, dojezd a výkon. Nákladní vozy Mercedes-Benz GenH2 Truck, které se používají v těchto prvních zákaznických zkouškách, nabízejí užitečné zatížení přibližně 25 tun při celkové hmotnosti soupravy (GCW) 40 tun.

Dvě speciální nádrže na kapalný vodík a výkonný systém palivových článků od společnosti cellcentric, společného podniku Daimler Truck a Volvo Group, umožňují vysoké užitečné zatížení a dlouhý dojezd a představují středobod vývoje vozidel GenH2 Truck.

Systém palivových článků GenH2 Truck dodává 300 kilowattů (2 x 150 kW) a baterie poskytuje dočasně dalších 400 kW. Akumulační kapacita baterie 70 kWh je relativně nízká, protože není určena k pokrytí veškeré spotřeby energie, ale hlavně k vykrytí aktuálních potřeb, aby poskytovala situační výkonovou podporu pro palivový článek, například během špičkového zatížení při zrychlování nebo během jízdy plně naloženého vozidla do kopce.

Relativně lehká baterie zároveň umožňuje vyšší užitečné zatížení. Dobíjí se rekuperací při brždění a přebytečnou energií z palivových článků. Základním prvkem sofistikované provozní strategie systému palivových článků a baterií je chladicí a topný systém, který udržuje všechny komponenty na vhodné provozní teplotě a zajišťuje tak maximální životnost.

V předsériové verzi jsou dva elektromotory navrženy pro celkový trvalý výkon 2 x 230 kW a maximální výkon 2 x 330 kW. GenH2 Truck tak poskytuje točivý moment 2 x 1 577 Nm nebo 2 x 2 071 Nm.

Dvě nádrže na kapalný vodík z nerezové oceli mají obzvláště vysokou skladovací kapacitu 88 kilogramů (každá 44 kg), což se dokonale hodí pro překonání dlouhých vzdáleností. Systém nádrží z nerezové oceli se skládá ze dvou trubek, jedna v druhé, které jsou vakuově izolované a vzájemně propojené.

Kapalný vodík umožňuje dojezd 1000 kilometrů a více

Daimler Truck preferuje při vývoji pohonů na bázi vodíku kapalný vodík. V tomto stavu má nosič energie – vodík – výrazně vyšší hustotu energie. Díky tomu lze přepravovat více vodíku, což výrazně zvyšuje dojezd a umožňuje srovnatelný výkon vozidla s konvenčním dieselovým nákladním vozidlem.

S kapalným vodíkem lze výrazně snížit přepravní náklady. Nádrže na kapalný vodík také přinášejí výhody z hlediska ceny a hmotnosti ve srovnání se stlačeným plynným vodíkem. Použití kapalného vodíku tedy umožňuje vyšší užitečné zatížení. Díky tomu je Mercedes-Benz GenH2 Truck stejně vhodný pro náročnou dálkovou silniční přepravu jako konvenční dieselová nákladní vozidla.

V září 2023 to Daimler Truck úspěšně demonstroval, když prototyp nákladního vozidla Mercedes-Benz GenH2 schválený pro veřejnou komunikaci dokončil #HydrogenRecordRun a urazil 1 047 km s jednou náplní nádrží na kapalný vodík.

Citace zákazníků od Air Products, Amazon, Holcim, INEOS/VERVAEKE, Wiedmann & Winz u příležitosti zahájení prvních zákaznických zkoušek dne 25. července 2024

Seifi Ghasemi, předseda, prezident a generální ředitel společnosti Air Products: „Vzhledem k tisícům kamionů, které denně dodávají průmyslové plyny našim zákazníkům, je logistika nedílnou součástí našeho podnikání. Vyzkoušení nákladního vozidla Mercedes-Benz GenH2 Truck v reálných podmínkách je kritickým krokem v naší práci na přeměně našeho distribučního parku na vozidla s vodíkovým pohonem. Na cestě k udržitelné dopravě je také nezbytná bezpečná a spolehlivá výroba, přeprava a distribuce obnovitelného vodíku v celém hodnotovém řetězci. Toto je osvědčená oblast odborných znalostí společnosti Air Products a jsme hrdí na to, že v rámci tohoto projektu poskytujeme kritickou infrastrukturu pro doplňování paliva a kapalný vodík.“

Andreas Marschner, viceprezident, Amazon Transportation Services: „Zůstáváme pevní v našem závazku Climate Pledge dosáhnout nulových čistých emisí uhlíku ve všech našich provozech do roku 2040. Dekarbonizace naší dopravní sítě hraje zásadní roli při dosahování tohoto milníku a my pokračujeme v investicích, experimentech a inovacích. Těšíme se na podporu vývojového týmu Daimler Truck v další fázi tohoto projektu.“

John H. Landwehr, Gerdes + Landwehr, partner skupiny Holcim : „V naší hromadné logistice hrálo užitečné zatížení vždy významnou roli, pokud jde o stopu CO2 a efektivitu. Po rozsáhlých testech s bateriovými elektrickými vozidly jsme nadšeni, že můžeme pokračovat v testování cesty k udržitelné dopravě budoucnosti s vozidlem na vodíkový pohon. Pouze s našimi vlastními intenzivními zkušenostmi můžeme činit správná rozhodnutí pro změnu v naší skupině počínaje rokem 2025.“

INEOS a VERVAEKE

Wouter Bleukx, obchodní ředitel pro vodík ve společnosti INEOS Inovyn : „Jsme potěšeni, že jsme součástí zákaznického testování technologie palivových článků. Vodík je nové energetické řešení, které změní kamionovou dopravu a pomůže nám dosáhnout budoucnosti s nulovými emisemi. Jako největší evropský provozovatel elektrolýzy a výrobce a spotřebitel nízkouhlíkového vodíku má INEOS jedinečnou pozici, aby řídil tuto zásadní změnu. Společně s naším logistickým partnerem VERVAEKE jsme nadšeni, že můžeme podpořit Daimler Truck.

Frédéric Derumeaux, generální ředitel společnosti VERVAEKE: „Jsem nadšený z tohoto projektu, který dokonale zapadá do naší strategie drastického snížení emisí CO2 . Pohon těžkých nákladních vozidel kapalným vodíkem je revolučním a rozhodujícím krokem vpřed. Jako přední dopravní společnost hrajeme důležitou roli a tato jedinečná spolupráce se společnostmi INEOS a Daimler Truck nám pomůže otestovat logistiku skutečně bez emisí.“

Jednatel Dr. Micha Lege ze společnosti Wiedmann & Winz z Geislingenu : „Naše společnost se vždy zajímala o inovace, protože Wiedmann & Winz byla jednou z prvních společností, které investovaly do telematiky a digitalizace v dopravě se systémem Fleetboard. Nedávno jsme také používali eActros 300 jako návěs v každodenní přepravě. Nyní se těšíme na další krok a také na testování nákladního vozu pro dálkovou dopravu s pohonem na vodíkové palivové články v podobě GenH2 Truck.“

Zdroj: Daimler Truck, David Chleboun

Related Post