Dodavatel do autoprůmyslu ZF Friedrichshafen, která má závod i v Klášterci nad Ohří, chce do konce roku 2028 snížit počet svých zaměstnanců v Německu až o až 14 000. To překonalo obavy odborové rady, která očekávala snížení stavu do roku 2030 nejvýš o 12 000 pracovních míst.
Celkově skupina v Německu zaměstnává 54 000 lidí. Kromě toho mají být německé lokality v budoucnu sloučeny do několika lokalizačních sítí a řízeny efektivněji. Skupina chce během příštích dvou let snížit náklady o šest miliard eur. Úspory jsou nutné, protože společnost trápí dluhové břemeno 10 miliard eur z převzetí amerického dodavatele TRW Automotive a amerického výrobce brzd pro nákladní vozidla Wabco. Společnost uvádí, že vzhledem k velké konkurenci, vysokému tlaku na náklady a slabému vývoji trhu s elektricky poháněnými vozy se restrukturalizace zaměřuje zejména na divizi Electrified Drive Technologies.
Sdružování německých lokalit
Člen představenstva pro užitkové vozy a výrobu Peter Laier vysvětlil plánovaná sdružení lokalit: „Cílem je vytvořit efektivní výrobní síť na jedné straně a efektivní organizaci oblastí výzkumu a vývoje na straně druhé.“ Struktura lokalit ZF v Německu se postupně rozšířila díky velkým akvizicím v posledních letech (TRW/2015, Wabco/2020). Tato struktura, která je i po akvizicích stále malá, bude nyní v několika fázích přeměněna na štíhlejší strukturu sítě lokalit. ZF chce zároveň přizpůsobit své kapacity očekávané slabší poptávce trhu. „Naší firemní odpovědností je připravit ZF na budoucnost a dále rozvíjet pobočky v Německu tak, aby byly udržitelně konkurenceschopné a měly pevnou pozici. Jsme si vědomi toho, že musíme činit i obtížná, ale nezbytná rozhodnutí,“ vysvětlil generální ředitel ZF Holger Klein.
Předseda podnikové rady odborů ZF Achim Dietrich oznámil rozhodný odpor: „Tyto plány se jednostranně opírají o snižování mzdových nákladů a neřeší příčiny krize, ale spíše odvádějí pozornost od manažerských selhání. Představenstvo ZF se rozhodlo proti budoucnosti poboček a tisíců zaměstnanců a narazí na tvrdý odpor.“ Odborový svaz IG Metall Bayern také ostře kritizoval ZF za oznámené plány na snižování počtu pracovních míst.
„Vedení společnosti dostalo ZF do obtížné pozice strategickými nesprávnými úsudky a neúspěšnými modely financování akvizic za miliardy. Nyní by tyto manažerské chyby měly padnout na hlavu zaměstnancům. Budeme se proti tomu bránit,“ prohlásil okresní manažer IG Metall Horst Ott.
Nyní se upřesňuje, do jaké míry se v lokalitách plánují redukce. Ke snížení by mělo dojít například prostřednictvím rozsáhlých nabídek předčasného odchodu do důchodu. V úvahu připadají i programy odstupného. Společnost chce také zvýšit úroveň automatizace a důsledněji využívat digitalizaci, aby se stala konkurenceschopnější.
Podle ZF existuje v segmentu trhu s pohony osobních automobilů velmi vysoká globální konkurence a tlak na náklady, což ztěžuje křížové financování produkce čistě elektrických pohonů, která má často stále nízké marže, s pohony pro konvenční a hybridní vozidla. Společnost také očekává, že posun k elektromobilitě povede k poklesu objemu výroby převodovek pro konvenční a hybridní vozidla. K tomu se přidává současný výrazný pokles poptávky po čistě elektrických vozidlech, který vede k nadměrné kapacitě výrobních linek na elektrické pohony, které byly pořízeny s vysokými investicemi. ZF proto chce přezkoumat a zlepšit postupy, procesy a struktury, zejména v divizi Electrified Drive Technologies.
Jedna věc je jasná i pro generálního ředitele Kleina:
„I přes současnou situaci na trhu je jedno jasné: budoucnost patří elektromobilitě. Zaplatili jsme zde zálohy a budeme do této oblasti nadále masivně investovat.“ Změněná perspektiva trhu a vysoký konkurenční tlak na technologie elektrifikovaných pohonů také vyžadují otevřenost ke spolupráci a silná partnerství.
Zdroj: ZF