Autor komentáře Karel Beránek
Spread the love

Statistiky registrací za letošní červenec ukázaly uklidnění českého trhu. Po rekordním červnu s enormním navýšení registrací elektromobilů Tesla, která poskočila až na šesté místo tuzemské hitparády a přispěla k překvapivému navýšení tržního podílu elektromobilů až 6,82 %, se registrace za červenec dostaly do více méně dřívějších kolejí.

Návrat do normálu nebo oddechový čas?

Jakkoli byl červen měsícem ve znamení Tesly a nabídl příznivcům elektromobility hodně optimismu, hned následující červenec ukázal, že prodeje této značky nenavázaly na „růstový potenciál“ a klesly na čtvrtinu předchozího množství. Zda chyběla nabídka, nebo se zájem o americko-čínská vozidla rychle vyčerpal, ukáží další měsíce. V každém případě údaje SDA ukazují, že trh osobních vozů byl sice lepší než předcházející dva roky, ale horší než v letech 2014 až 2021.

Ofenziva Toyoty 

Letošní červenec ukázal, jak se může měnit pořadí, ale i tržní podíly jednotlivých značek. Na druhou příčku, za suverénní Škodou, která ale meziročně trochu ztratila na tržním podílu, se probojovala Toyota a třetí VW odsunul dlouhodobě druhý Hyundai, až na bramborovou pozici. Pozoruhodné je, že Toyotě se daří také v kategorii lehkých užitkových vozidel, kde je třetí a v součtu obou kategorií skončila rovněž druhá.

Pořadí po sedmi měsících vede Škoda (s meziročním poklesem -2,87 %), druhý je Hyundai (+4,83 %), třetí Toyota (+18 %) a čtvrtý VW (-18 %). Za vedoucí čtveřicí je další pořadí – Kia, Mercedes-Benz, Ford, Dacia, Volvo a BMW. Asi největším překvapením letoška je Volvo, které se prosadilo nejen do TOP 10 (za červenec je 9. a po sedmi měsících 10.), které je navíc jasnou dvojkou v registracích elektromobilů.

Značky v pohybu nahoru i dolů

I pořadí značek za první desítkou je letos jako na houpačce. Do lepších pozic se v červenci dostaly zejména dvanácté MG (+61,8 %, loni 15.), 13. Audi (+37,74 %), 16. Cupra (+112,39 %/loni 21.) či 19. Lexus (+133,33 %/22.), zatímco první dvacítku v červenci opustil např. 21. Ssangyong (-33,2 %/13.), 22. Seat (-51,27 %/14.).

Prvních sedm typů byly v červenci škodovky

Nejprodávanějším typům vládly za červenec škodovky v pořadí Octavia, Karoq, Kodiaq, Fabia, Superb, Kamiq a Scala, které obsadily prvních sedm míst (jen Enyaq skončil se 39 registracemi až na 88. místě). Teprve osmou příčku obsadil Hyundai i30, následovaný Tucsonem a Kiou ceed.

V TOP 25 jsou kromě sedmi škodovek, ještě čtyři Toyoty, po dvou typech od značek Hyundai, Kia, Dacia, VW a po jednom MG, Cupra, Tesla, Ford, Opel a Peugeot.

Elektromobilů meziměsíčně skoro jen polovina

Červencových 820 registrací elektromobilů představuje ve srovnání s červnovými 1524 kusy citelný pokles. Ligu elektromobilů vede s náskokem stále Tesla, ale s ne tak velkým jako v červnu, kdy dosáhla podíl 62 %, zatímco v červenci to bylo „jen“ 29,88 %. Laťku stále vysoko si drží Volvo, kterému patří se 122 elektromobily druhá příčka před třetím VW se 70. kusy, 4. Mercedesem 64. a 5. MG s 54. kusy. Na dalších místech jsou 6. BMW – 47 kusů, 7. Hyundai – 45 kusů a 8. Škoda – 39 kusů.

Podíly elektromobilů se zvětšují

Potěšitelné je, že i díky dotacím se meziročně zvýšil podíl elektromobilů v červenci o 62,07 % a od začátku roku o 38,78 %. Za červenec činil podíl elektromobilů 4,7 % a od začátku roku 3,65 %. Přesto ani tento nárůst určitě nenaplňuje představy EU, vlády ani výrobců. Vždyť řada značek, které do elektromobility investují nemalé peníze, na českém trhu doslova jen paběrkuje. Příkladů není málo, Audi má podíl elektromobilů na celkových prodejích 1,64 %, Dacia 0,34 %, Ford 2,3 %, Kia 2,35 %, Lexus 2,3 %, Renault 2,22 %, Škoda 0,71 % Toyota 0,89 % atd.

Dodávky jedou dál na plný plyn  

Situace v kategorii lehkých užitkových automobilů je stále velmi příznivá. Po skvělém červnu následoval registracemi 1489 kusů nejúspěšnější červenec za posledních 16 let. Jen doposud stabilní pořadí nejúspěšnějších značek se v červenci zajímavě promíchalo. Po mnoho měsíců vedoucí Renault skončil s malým odstupem až čtvrtý (183 registrací), když ho překonal nejen první Ford (195), ale i druhý VW (193) a třetí Toyota (188). Konkurence je v této kategorie opravdu velká, a to do boje o zákazníky vstoupí v brzké době ještě nová velká dodávková Toyota, která jistě zamíchá se současným pořadím.

Elektromobilita u N1 pokulhává, proč asi…

„Bezemisní“ nabídka se zatím u našich nových lehkých užitkových vozů netěší velkému zájmu zákazníků. Za červenec představovalo 27 kusů čistě elektricky poháněných dodávek podíl 1,81 % trhu a 240 po sedmi měsících ještě méně – 1,76 %, a to i navzdory státním dotacím. Kde je příčina tohoto jevu nevědí asi jen v EU.

Motocyklový apetit neustává

Lámání prodejních rekordů registrací nových motocyklů nebere konce. Historicky nejúspěšnější červenec (3726 strojů) i prvních sedm měsíců (19 713 motorek – což je mimochodem víc než v roce 2019 a dříve, za celý rok), svědčí o neustávajícím zájmu Čechů o jednostopá motorová vozidla.

Ligu značek jasně vede Honda (972 kusů), které patří více než čtvrtinový podíl na českém trhu, za ní je s odstupem CF Moto (329), 3. Yamaha (271), 4. Maxon (184), 5. Aprilia (161) a 6. BMW (160)

Budoucnost je jasně stanovená, ale nejistá

Letošní rok představuje v registracích osobních vozů další malý krok v pozvolném přibližování se k úrovni registrací v předkovidové éře. Mezitím ale vstoupila v platnost řada omezení, která změnila nabídku a zvětšila tlak na zákazníky. Ne všechny ambiciózní kroky výrobců se ale setkaly s pozitivní odezvou. Zejména prodeji elektromobilů se nedaří tak, jak si evropské mocipaní a mocipáni představovali. Někteří výrobci již začínají diplomaticky prohlašovat, že bude potřeba přehodnotit jejich ambiciózní plány. Proto nezbývá než čekat, jak vše dopadne.

Karel Beránek

 

Related Post