Spread the love

Hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková představila na tiskové konferenci projekt, který vsadí na největší flotilu vodíkových autobusů v ČR. Jejich provoz zajistí Integrovaná doprava kraje a Martin Uher Bus. Vítězem tendru na dodávku vozidel je Solaris, který  dodá 10 autobusů Urbino 12 hydrogen.

Dodavatelem vodíkového hospodářství, zahrnujícího elektrolyzér vyrábějící vodík, vodíkovou stanici a zásobníky, je společnost ČEZ ESCO. Stoprocentně zelená elektřina na výrobu vodíku bude pocházet z vodní elektrárny ČEZ ve Vraném nad Vltavou.

Až koncem roku 2025 nastoupí cestující do busů linek 446, 517 a 688 jezdících v kopcovitém terénu okolí středočeského Mníšku pod Brdy, povezou je už nové vodíkové autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen. Jde o výsledek inovativního projektu bezemisní dopravy, při kterém spojily své síly Středočeský kraj, Skupina ČEZ a dopravce Martin Uher Bus.  Dojezd autobusu je až 320 kilometrů, ročně by měly svézt několik tisíc cestujících a ujedou zhruba 550 tisíc kilometrů.

„Jsme nejlidnatější region České republiky a bedlivě sledujeme inovace v dopravě i v dalších odvětvích. Jako první kraj v republice jsme se tak rozhodli spustit velký vodíkový projekt v dopravě. V budoucnu má být celá doprava bezemisní, a my si tak potřebujeme otestovat nejnovější technologie v praxi. Na linkách v Kutné Hoře, Kladně nebo například na Benešovsku už jezdí elektrobusy a teď si vyzkoušíme i druhé perspektivní palivo – vodík. Věříme, že se nové autobusy poháněné vodíkem osvědčí i v náročném členitém terénu v okolí Mníšku pod Brdy,“ říká hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.

Palivem pro autobusy bude tzv. zelený vodík, kterého celá flotila během ročního provozu spotřebuje až 45 tun. Jeho zdrojem bude bezemisní elektřina z nedaleké vodní elektrárny Vrané nad Vltavou, kterou provozuje ČEZ. Zelenou elektřinu energetici přemění ve vodík v elektrolyzéru o příkonu 540 kW. Součástí vodíkového hospodářství bude také plnící stanice a několik zásobníků na vodík o celkovém objemu 500 kg. V soutěži na dodávku řešení zvítězila společnost ČEZ ESCO, která na dodávce vodíkových technologií spolupracuje s renomovaným britským specialistou Logan Energy.

„Ekologizace dopravy a diverzifikace pohonů je pevnou součástí energetické transformace i zvyšování soběstačnosti a bezpečnosti České republiky. ČEZ se v souladu se strategií Čistá Energie Zítřka soustředí nejen na podporu rozvoje elektromobility ale i na rozvoj vodíkových projektů. Děkujeme Středočeskému kraji za odvahu hledat a prosazovat průkopnická řešení. Díky tomu vybudujeme v Mníšku pod Brdy první velké dopravní vodíkové hospodářství v Česku. K výrobě vodíku využijeme bezemisní elektřinu z vodní elektrárny Vrané nad Vltavou,“ uvádí místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Podle aktualizované vodíkové strategie ČR je odhadovaná spotřeba vodíku v roce 2050 je v nízkém 1,1 a ve vysokém scénáři více než 1,8 milionu tun. Hlavní uplatnění by měl obnovitelný vodík v budoucnu najít v těžko elektrifikovatelných oblastech, jako je např. chemický průmysl, a také v nákladní a dálkové a regionální hromadné dopravě.

Většinu pořizovacích nákladů pokryje dvojice evropských dotačních titulů – Integrovaný regionální operační program (IROP) a program ITI pro rozvoj metropolitní oblasti. V případě programu ITI byl administrátorem projektu i zástupce Magistrátu hlavního města Prahy.

Zdroj: TK Středočeský kraj, Erich Handl, TZ ČEZ

Základní technické údaje autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen

Dvounápravový, dvoudveřový autobus, plně nízkopodlažní, poháněný vodíkem, určený pro hromadnou dopravu osob, ideálně na příměstských linkách

  • Splňuje Standardy kvality PID
  • Plně klimatizovaný interiér
  • Průchozí prostor uvnitř autobusu bez schodů
  • Kneeling umožňující snazší nástup a výstup cestujících
  • Manuálně ovládaná vyklápěcí plošina pro nástup a výstup osob na invalidním vozíku
  • Prostor pro přepravu 1 kočárku, nebo pro přepravu osoby na invalidním vozíku
  • Všechna boční skla v determálním provedení
  • Podlahová krytina šedá v protiskluzovém provedení
  • Venkovní i vnitřní osvětlení LED
  • V prostoru pro cestující umístěny zásuvky USB pro nabíjení drobné elektroniky
  • Vysoká měkká sedadla pro cestující, plastová skořepina v šedé barvě, celočalouněná
  • Délka vozidla: 12 m
  • Šířka autobusu bez zpětných kamer: 2,55 m
  • Výška vozidla: 3,3 m
  • Trakční motor o jmenovitém výkonu: 150 kW
  • Výkon palivového článku: 70 kW

Related Post