Spread the love

Ceny ojetých aut dosáhly svého maxima na počátku letošního roku, od té doby postupně klesají. Ještě v lednu se pohybovaly na průměrné úrovni 215 tisíc korun, nyní již čtvrtý měsíc v řadě nepřekročily hranici 200 tisíc. Ukazují to analýzy skupiny AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Nyní už můžeme hovořit o stabilizaci cen na celém sekundárním trhu, u nejžádanějších vozů, zejména škodovek, pak i o poklesu průměrných cen. Nejčastěji nabízeným vozem českého trhu zůstává i nadále Škoda Octavia, jichž v inzerci najdeme téměř 11 tisíc kusů, s mediánovou cenou 180 tisíc korun, nájezdem necelých 196 tisíc kilometrů a stářím deseti let. Následuje ji menší fabia, s mediánem ceny 80 tisíc korun a patnáctiletým stářím,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings.

Pokles cen je znatelný i u elektromobilů – například v dubnu byla jejich mediánová cena 750 tisíc korun, v červenci je to o 110 tisíc korun méně. V nabídce se jich také objevuje mnohem více – zatímco v lednu figurovalo měsíčně v inzerci v průměru 1 335 aut, v červenci už jich bylo 1 663.

„Například nejprodávanější Škoda Enyaq je od ledna levnější o 150 tisíc korun,“ upřesňuje Petr Vaněček a dodává: „V síti AAA AUTO a Mototechna jsme coby lídr trhu s použitými elektromobily jich letos prodali 415, zatímco loni za celý rok 346. Letos tedy čekáme minimálně zdvojnásobení loňských prodejních objemů bateriových automobilů,“ říká Petr Vaněček.

Velmi podobné je to s hybridními vozy – ve srovnání s letošním lednem je jich na trhu o 400 více, celkem 2,5 tisíce kusů. V nabídce českých inzertních serverů byla v červenci převaha dieselových motorizací nad benzinovými (65 vs 48 tisíc kusů). „To nemusí nutně znamenat, že o nafťáky je větší zájem, může to také být tím, že prodejci se snaží dieselových aut zbavit. Podle našich prodejních čísel totiž benziny nad diesely vedou v poměru 60:40,“ dodává Petr Vaněček.

Upozornění pro příjemce: Tato statistika vznikla na základě dat skupiny AURES Holdings, která monitoruje situaci na českém inzertním trhu již více než deset let. Ve druhém pololetí roku 2024 skupina přešla na novou generaci metodiky, v níž používá detailnější nástroje na monitoring trhu. Ty umožňují lépe identifikovat jednotlivé vozy (například v inzerci uvedené pod jediným telefonním číslem), nová data tak ještě přesněji ukazují situaci na sekundárním trhu v České republice i v dalších čtyřech zemích (Polsko, Slovensko, Maďarsko, Německo), v nichž největší prodejce ojetých automobilů v současnosti působí.

Autobazar AAA AUTO v Brně.

Related Post