Spread the love

Škoda Auto hlásí za prvních šest měsíců letošního roku růst provozního zisku, pomohly jí úspory a výhodný směnný kurs.

Silnou pozici značky dokazují klíčové finanční ukazatele: tržby 13,652 mld. eur zůstávají na úrovni prvního pololetí roku 2023 (−0,7 %), provozní zisk vzrostl na 1,149 mld. eur (+26,1 %) a rentabilita tržeb posílila na 8,4 % (před rokem: 6,6 %). Čistý peněžní tok dosáhl 1,408 mld. eur (+135,8 %).

Pozitivní vývoj provozního zisku je výsledkem především zlepšení skladby prodaných vozů, výhodného vývoje směnného kurzu a důsledného dodržování úsporných opatření v rámci programu Next Level Efficiency+. Nárůst peněžního toku těží ze zvýšeného provozního zisku a zlepšení pracovního kapitálu.

Automobilka dodala od ledna do června zákazníkům 448 600 vozů1, tedy o 3,8 % více než ve stejném období vloni. Model Octavia potvrdil svoji roli bestselleru s nárůstem dodávek o 24,1 % a plně elektrický vůz Enyaq zůstává jedním z nejprodávanějších elektromobilů na významných trzích, jako je Německo.

Automobilka v uplynulých měsících zásadně modernizovala své portfolio modelů s úspornými spalovacími motory i s plug-in hybridním, mild-hybridním a plně elektrickým pohonem. I díky tomuto vyváženému přístupu, který má u zákazníků úspěch, Škoda vůbec poprvé obsadila 4. příčku v registracích nových vozů v Evropě. Letos na podzim představí Škoda Auto plně elektrický model Elroq v kategorii kompaktních SUV, který je objemově největším dílčím segmentem trhu v Evropě.

Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, říká: „Škoda Auto vstupuje do druhé poloviny roku se značnou energií, kterou prokázala během prvních šesti měsíců. Jsem vděčný, jak dobře zákazníci reagují na nejrozmanitější a nejmodernější modelovou nabídku v naší historii. Navíc se již připravujeme na to, že letos v říjnu dále rozšíříme naši plně elektrickou řadu o kompaktní SUV Škoda Elroq. Všichni škodováci se snaží, aby byla naše společnost ještě konkurenceschopnější, což se v souladu s našimi cíli odráží v rentabilitě tržeb ve výši 8,4 procenta. Ačkoliv pečlivě sledujeme možné nové výzvy na rychle se měnícím trhu, naše výsledky za první pololetí nám umožňují opatrný optimismus a díky tomu rovněž postupujeme vpřed s jistotou vycházející z pevných základů.“

Holger Peters, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Finance, IT a právní záležitosti, zdůrazňuje: „Hospodářské výsledky za první pololetí ukazují, že jsme na správné cestě, jak provést naši značku transformací celého odvětví. Zlepšili jsme všechny klíčové finanční parametry včetně vysokého čistého peněžního toku, a to zásluhou nárůstu provozního výsledku a pracovního kapitálu, což nám umožňuje průběžně přizpůsobovat pozici značky Škoda budoucím požadavkům a stabilně financovat další udržitelný rozvoj produktů, výrobních závodů a digitalizace. Důsledným zaváděním našeho programu Next Level Efficiency+ chceme zachovat rentabilitu tržeb v blízké budoucnosti nad 8 %. Proto budeme i nadále přísně dodržovat opatření na zvýšení efektivity, využívat synergie v rámci skupiny koncernových objemových značek Brand Group Core a investovat do oblastí orientovaných na budoucnost, jako je zavádění umělé inteligence do procesů naší společnosti. Hodláme využít naši současnou silnou pozici k zabezpečení společnosti i do dalších let.“

Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Prodej a marketing, vyzdvihuje: „Nedávno jsme vůbec poprvé obsadili čtvrté místo v evropských registracích. Tohoto skvělého výsledku jsme dosáhli zásluhou vyváženého a modernizovaného portfolia modelů, naší úspěšné marketingové kampaně, a především s pomocí vysokého nasazení dealerů, bez nichž by tento milník nebyl možný. Vedle toho neustále pracujeme na zlepšování zákaznické cesty, například nedávno spuštěnou novou aplikací MyŠkoda s vylepšenými funkcemi – které zákazníci ocení ve voze i mimo něj.“

Vynikající hospodářské výsledky a zaměření se na přání zákazníků

Škoda Auto prokázala v prvních šesti měsících roku 2024 značnou finanční sílu. Provozní zisk vzrostl na 1,149 miliardy eur (+26,1 %) a rentabilita tržeb dosáhla 8,4 % (před rokem: 6,6 %). Klíčem k tomuto úspěchu je nejrozsáhlejší produktová řada v historii značky nabízející to nejlepší z kategorie vozů se spalovacími motory i s elektrickým pohonem. Díky tomu meziročně vzrostly dodávky po celém světě o 3,8 % na 448 600 vozů.

Během prvního pololetí byly na trh uvedeny nové generace vozů Superb a Kodiaq i modernizovaná provedení řad Scala, Octavia a Kamiq. Za pozornost stojí zejména úspěch nejprodávanějšího modelu Octavia: dodávky zákazníkům meziročně vzrostly o 24,1 %. Plně elektrický model Enyaq se navzdory nestálé situaci na trhu drží mezi nejžádanějšími elektromobily v Evropě a mimořádného úspěchu dosáhl v Německu, kde jeho dodávky zákazníkům vzrostly o 22,4 % na 9 600 kusů.

Strategií značky Škoda je vycházet vstříc potřebám zákazníků. Ti mohou vybírat z historicky nejširší a nejnovější modelové nabídky a mezi moderními konvenčními jednotkami, mildhybridním pohonem, plug-in hybridním ústrojím nové generace, které vozům Superb a Kodiaq zvýšilo dojezd čistě na elektřinu přes 100 km, nebo plně elektrickým pohonem.

Historický milník: Škoda Auto 4. nejprodávanější značkou v Evropě

Automobilka si v rámci strategie Next Level Strategy 2030 vytkla za cíl umísťovat se mezi pěti nejprodávanějšími značkami v Evropě. Škoda Auto tento záměr v prvním pololetí překonala a dosáhla historicky nejlepšího výsledku na evropském trhu2 dosažením čtvrté příčky mezi nejprodávanějšími značkami v Evropě.

Na tomto úspěchu se podílí důsledná orientace na potřeby zákazníků v jednotlivých regionech. Největší absolutní přírůstky zaznamenaly Německo (91 100 vozů; +13 800), Polsko (31 500; +4 300), Francie (21 500; +3 800) a Spojené království (37 600; +3 400). Mimořádně příznivý je také růst v jihoevropských zemích, jako je Chorvatsko (5 500; +2 100), Španělsko (17 500; +1 900) a Itálie (19 300; +1 800). Významný je vývoj v Turecku (18 800; +1 300).

Rekordní výsledky v Německu

Dodávky vozů Škoda zákazníkům v Německu za první pololetí vzrostly o 17,8 %, což upevnilo pozici celosvětově největšího trhu české automobilky. I zde Škoda zaznamenala historický posun na 4. příčku s tržním podílem 6,2 %, což na velmi náročném a konkurenčním odbytišti představuje vynikající výsledek. Statistiku pozitivně ovlivnily zejména dodávky v červnu, kdy Škoda dosáhla historicky nejlepšího, druhého místa v registracích. Největšími trhy podle počtu dodaných vozů za první pololetí jsou dále Česká republika (41 300 vozů), Spojené království (37 600), Polsko (31 500) a Francie (21 500).

Pokračující elektrifikace a větší dostupnost: plně elektrické modely Elroq, nový Enyaq, Škoda Epiq a projekt „Small BEV“

Škoda Auto dále rozšíří svoji nabídku elektromobilů. Již letos na podzim představí nový model Elroq, náležející do kategorie kompaktních SUV, která je objemově největším dílčím segmentem trhu v Evropě. Nové SUV je díky výraznému vzhledu prvním modelem značky Škoda, který si osvojuje nový designový jazyk Modern Solid, a posouvá tak design exteriéru elektrických modelů Škoda ještě dál. Díky kompaktním rozměrům a dojezdu více než 560 km v režimu WLTP je rovněž ideálním společníkem , každodenních objevitelů pro jízdy ve městě i mnohem dále.

Na jaře automobilka odhalila designovou studii dalšího ze šesti nových elektromobilů, které uvede na trh v nadcházejících letech: městský crossover Škoda Epiq bude stát okolo 25 000 eur, tedy 625 000 Kč. Příští rok automobilka představí nový Enyaq, nástupce prvního elektrického SUV značky Škoda. V roce 2027 odhalí malý elektromobil, který vznikne v rámci koncernové skupiny objemových značek Brand Group Core.

Related Post