Seznam Zprávám se podařilo získat kompletní protokoly z výslechů, na jejichž základě dal státní zástupce podnět Ministerstvu průmyslu a obchodu, ať prověří systém obchodů Tatry Trucks. O výsledku soudu, včetně tohoto podezření, informovaly Novinky.cz.
Radim Volný předstoupil loni v listopadu před soud. Jako jednatel firmy Tatra Export měl říct, co ví o uskutečněných obchodech se součástkami do armádních automobilů.
Ale překvapivě po pár otázkách přiznal, že firmu neřídí, nemá žádné podřízené a že zkrátka podepisuje, co mu přistane na stole. „Nemám o tom přehled,“ připustil během výslechu, že o uskutečněných kontraktech téměř nic neví.
Tahle scéna se odehrála u trestního soudu v Ostravě, kde stál jako obžalovaný člověk, jenž se živil mezinárodním prodejem dílu do vozů Tatra. Výrobce nákladních vojenských aut na něj podal trestní oznámení pro údajný nepovolený obchod s armádními součástkami.
Samotná trestní kauza není až tak podstatná. Zajímavější je, co před soudem popisovali svědci.
Právě při výsleších manažerů Tatry, jež patří do impéria Michala Strnada, největšího českého zbraňového byznysmena a majitele společnosti Czechoslovak Group, se ukázalo podezření, že je to naopak Tatra, kdo může obcházet přísná pravidla pro obchod s citlivým vojenským materiálem.
Doposud neznámé protokoly ukazují, co se u soudu odehrálo a co státního zástupce přimělo k podání podnětu.
Co smí skořápka?
Výrobce automobilů Tatra Trucks prodává automobily a díly přes svoji firmu Tatra Export. Podle zákona musí mít každý mezinárodní obchodník se zbraněmi a vojenským materiálem licenci od Ministerstva průmyslu a bezpečnostní prověrku. Aby stát a jeho bezpečnostní složky včetně tajných služeb měly přehled, že zboží nekončí například v rizikových válečných zónách či nepřátelských zemích.
„V případě provedení zahraničního obchodu s vojenským materiálem bez povolení se můžete dopustit přestupku nebo trestného činu,“ upozorňuje ostatně i Portál veřejné správy v sekci, která podnikatelům radí, jak si zařídit obchodní licenci.
Výrobce Tatra Trucks tuto licenci nemá, Tatra Export ano – získala ji historicky ještě za minulých vlastníků.
Jenže během soudního procesu se zjistilo, že Tatra Export je schránka , která svou licencí pouze „přikrývá“ obchody výrobce Tatra Trucks. A že tyto obchody reálně dojednává a zúřadovávají je právě lidé z Tatra Trucks – tedy z firmy bez povolení vyvážet.
Počet lidí? Nula, řekl svědek
Podle Radka Ondruše, obhájce obžalovaného muže v této kauze, je to jasné obcházení zákona – podobné, za jaké jeho klient skončil před soudem.
„Jsou tady realizovány obchody s vojenským materiálem společností, která nemá žádné zaměstnance, a její jednatelé řekli před soudem, že jen podepisovali dokumenty. Tady nám prostě dělá miliardové obchody někdo, kdo nemá povolení k této činnosti,“ prohlásil Ondruš, který svědky Tatry před soudem vyslýchal proto, aby dokázal, že Tatra fakticky dělá totéž, z čeho viní jeho klienta. Tedy z porušování zákona při obchodech.
Volný, jednatel Tatra Export a zároveň účetní Tatra Trucks, při výslechu potvrdil, že firma Tatra Export nemá zaměstnance, že sídlí v jedné kanceláři a že vše podstatné ohledně obchodů si řídí Tatra Trucks (tedy firma bez licence). „Asi ano,“ reagoval podle protokolu jednatel Volný na otázku obhájce, jestli pouze podepisuje, co dostane z firmy Tatra Trucks.
„Nula,“ odpověděl Adam Dorazil, další jednatel Tatra Export, kolik má firma zaměstnanců. A stejně jednoslovně reagoval na dotaz, jestli má Tatra Trucks povolení k mezinárodnímu obchodu s vojenským materiálem. „Nemá,“ prohlásil jednatel Dorazil.
Obhájce se také zeptal, jestli obchod probíhá takto: Tatra Trucks celý obchod domluví a uskuteční a jednatel Tatry Export jen vše stvrdí na papíře – tedy aby se „přikrylo“ chybějící povolení k obchodu se zbraněmi. „Ano,“ potvrdil jednatel Dorazil.
Odpovědi obou jednatelů zaujaly i soudce Ondřeje Běčáka, který se sám doptával na další okolnosti fungování firem.
Jednateli Dorazilovi se v jednu chvíli nechtělo odpovídat na otázky obhájce Ondruše. Takže soudce Běčák ho musel napomenout. „Jste před trestním soudem a práce pana obhájce je vést obhajobu obžalovaných. K tomu jistě patří i to, že se ptá svědků na věci, které jim nejsou příjemné,“ poučil ho soudce Ondřej Běčák, že musí takové otázky zkrátka vydržet.
Firma: Je to běžná praxe
Andrej Čírtek, mluvčí Tatra Trucks, pro Seznam Zprávy popřel, že firma obchází zákon. „Tvrzení, že se jedná o ‚slupku‘, která zazněla v rámci trestněprávního řízení v rámci obhajoby žalované strany, jsou tedy ryze účelová a neodpovídají realitě,“ řekl Čírtek.
Podle Čírtka je běžnou praxí, když výrobní firma (tedy Tatra Trucks) má ještě obchodní agentury, tedy Tatra Export, která splňuje všechny podmínky vyžadované zákonem pro zahraniční obchod s vojenským materiálem.
V souvislosti s růstem Tatry a mezinárodní poptávkou po jejích jedinečných vozidlech rozvíjíme i společnost Tatra Export. Ta disponuje samostatným obchodním týmem, vlastním kancelářským zázemím i vlastním IT zabezpečením, aby zvládala velmi složitou administrativu spojenou s regulací obchodu se zahraničním materiálem i uzavíráním kontraktů po celém světě,“ tvrdí mluvčí Čírtek navzdory tomu, co zaznělo u soudu.
Žalobce dal podnět ministerstvu, to věc nekomentuje
Státní zástupce se po skončení procesu obrátil na Ministerstvu průmyslu s výzvou, ať obchody obou firem prověří. Ministerstvo ale nechce sdělovat cokoli bližšího.
„Ministerstvo průmyslu a obchodu nemůže komentovat případné podněty ze strany orgánů státní moci, mohlo by dojít k narušení probíhajícího správního řízení,“ uvedla Miluše Trefancová z tiskového oddělení ministerstva. Seznam Zprávy přitom nechtěly komentář ke správnímu řízení, ale pouze potvrzení, nebo vyvrácení, že se úřad podnětem státního zástupce zabývá a zda už o něm případně rozhodl.
Soud loni ve stejné trestní kauze vyslýchal i Pavla Balihara, ředitele Licenční správy Ministerstva průmyslu a obchodu. Balihar podle protokolu řekl, že i „prázdná skořápka“ – pokud splní podmínky zákona – může obchodovat s vojenským zbožím.
Balihar ještě u soudu dodal, že kdyby Tatra Trucks bývala porušovala zákon, přišel by na to ministerstvu nějaký podnět kvůli možnému spáchání přestupku. Například od jiných úřadů a ministerstev, která se k těmto obchodům vyjadřují. Ale nic takového se podle Balihara zatím nestalo.
Změnilo se to až během projednávání u ostravského soudu, kdy – jak už zaznělo – zapochyboval o obchodech Tatry Trucks i státní zástupce a dal pokyn k prověření.
Zdroj: Seznam Zprávy