Letos zahájila v Kitakjúšú provoz první japonská hybridní osobní loď Hanaria poháněná vodíkem a bionaftou. Loď má na palubě stejné vodíkové palivové články jako první sériový vodíkový vůz Toyota Mirai.
Zdroje energie lze na lodi přepínat v závislosti na situaci, a to na vodík, bionaftu nebo na obojí najednou. Díky tomu se podařilo snížit emise CO2 ve srovnání s lodí poháněnou fosilními palivy o 53 procent až na 100 procent. Plavba je navíc téměř bezhlučná.
Toyota vedle vodíkového pohonu dodala ve spolupráci s dalšími společnostmi také pokročilý navigační systém. Kabina pro cestující v prvním patře lodi je vybavena velkým 98palcovým monitorem a projektorem v přední části, což otevírá širokou škálu možností využití i mimo dopravu, například pro pořádání akcí, environmentální vzdělávání a pořádání mezinárodních konferencí.
Kromě toho jsou kajuty pro cestující ve druhém patře navrženy tak, aby si cestující mohli vychutnat plavbu a zároveň pocítit vánek z paluby lodi. Na rozdíl od automobilů nemohou lodě zastavit u vodíkové stanice, aby natankovaly. To byla z technologického hlediska nová výzva.
Hanaria je příkladem toho, že využití vodíkových palivových článků se neomezuje pouze na automobily. Další využití vodíku mimo auto průmysl prezentovala letos v únoru výstava H2 & FC Expo. Vystavovalo na ní mnoho společností a vládních institucí, které ukazovaly různá využití vodíkové a fuel cell technologie, například ohřívače vody a generátory elektrické energie.