Tristním výsledkem skončila v Přerově policejní kontrolní akce zaměřená na technický stav osobních aut. U všech deseti zastavených vozů se objevily závady, kvůli kterým budou muset majitelé znovu na STK.
Kontroly prováděli policisté z oddělení silničního dohledu společně s pracovníky organizace Centra služeb pro silniční dopravu, jež spadá pod ministerstvo dopravy a zajišťuje technickou stránku kontrol
„U devíti aut pracovníci centra naměřili překročené hodnoty emisí a v jednom případě byl vůz v nevyhovujícím technickém stavu. Policisté následně omezili řidičům technickou způsobilost jejich vozidla na třicet dnů, do té doby musí vůz projít technickou kontrolou,“ uvedl krajský policejní mluvčí Libor Hejtman s tím, že řidiči na pokutách celkem zaplatili necelých devět tisíc korun. Podle něj si policisté cíleně vybírali starší vozy, případně takové, z jejichž výfuků vycházelo podezřelé množství kouře.
„Cílem nebylo zdržovat ty, u kterých je velká pravděpodobnost, že mají auto v pořádku, ale zaměřit se na ty, u nichž tomu tak nejspíš není,“ sdělil. Příčinou zanedbaná údržba i úmyslné úpravy Vedoucí odboru silniční kontroly Centra služeb pro silniční dopravu Ladislav Zívalík přiblížil, že kontroly probíhají téměř stejným způsobem, jako v rámci pravidelné STK.
Výtky z internetových diskusí kritizující měření jako nefér vůči řidičům, kteří přijedou s čerstvě nastartovaným vozem, jehož motor má tudíž horší spalování, podle něj nejsou na místě.
„Pracovníci provádějící kontrolu, kteří mají platné osvědčení technika STK, se vždy ptají řidiče, odkud jede, případně jak dlouho. Rovněž je sledována teplota motoru, takže pokud někdo přijede se ‚studeným‘ autem, tak i měřicí zařízení ohlásí, že nejsou splněny podmínky pro měření,“ podotkl.
„V takových případech se pak buď neměří, nebo počkáme, až se motor zahřeje do provozní teploty,“ dodal. Též připomněl, že auta jsou vždy posuzována podle norem platných v době jejich výroby. Kromě toho zdůraznil, že kontrola emisí není jen o měření kouřivosti, neboť auta často neprojdou z jiných důvodů. Některým zastaveným vozům třeba svítí kontrolka závady motoru, lidově zvaná grilované kuře.
„V takovém případě se ani neměří, takové auto automaticky není způsobilé provozu kvůli závadě na emisním systému. Dále se setkáváme s různými závadami na výfukovém systému, ať už kvůli zanedbané údržbě, nebo i v podobě úmyslně odstraněných částí. Když toto technik najde, tak opět ani neměříme. Rovněž narážíme na zjevné úniky provozních kapalin, především oleje z motoru,“ shrnul Zívalík. Vliv může mít i nevhodný styl jízdy Zkušenosti z kontrol ukazují, že kontrolami neprojdou tři hlavní skupiny aut a majitelů. První tvoří případy zjevně zanedbané údržby, kdy auta mají rozpadlé nebo dokonce upadlé části výfukového systému.
„Případně otevřete kapotu a motorový prostor je plný unikajícího oleje nebo jsou očividně špatné EGR ventily (ventil propojující výfukové potrubí a sání motoru, jehož cílem je snižování emisí – pozn. red .),“ přiblížil vedoucí odboru silniční kontroly. Druhou skupinu tvoří příznivci tuningu, kteří upravují výfukový systém nepovoleným způsobem, který opět vede k vypouštění nepovoleného množství emisí.
„Třetí jsou pak vozy, které na první pohled vypadají v pořádku, ale z nějakého důvodu neprojdou právě měřením emisí a kouřivosti. Roli totiž někdy může i hrát například dlouhodobý nevhodný styl jízdy,“ upozornil Zívalík. „Zvláště u dieselového motoru, když se jezdí jen krátké trasy a motor není aspoň občas vytočen do vyšších otáček, tak dochází k jeho zanášení, což se pak při kontrole emisí projeví. A pak je tu ještě kapitola používání kvalitního paliva, případně aditiv. Na opačné straně stále existují lidé, kteří si do nádrže starých dieselů lijí olej,“ doplnil.
Konec spoléhání na dvouletý interval STK S kontrolami emisí souhlasí i krajský koordinátor BESIP a dopravní expert Miroslav Charouz. „Pořád mezi námi jezdí lidé, kteří ostatním zbytečně otravují vzduch. Dokonce bych byl pro větší intenzitu kontrol kvůli těm, kteří si do výfukového systému zasahují úmyslně. Ať už jde o ty, kteří si ‚vykuchají‘ nebo úplně odstraní filtr pevných částic, aby ušetřili, nebo tuningáře toužící po tom, aby je bylo vidět a slyšet, když přidají plyn,“ řekl.
„Lidé si musí být vědomi toho, že i o starší vůz je nutné se řádně starat a nestačí dát si ho do pořádku jednou za dva roky na technickou. Což samozřejmě spousta z nich dělá. Jinak budeme dál svědky podobných tristních výsledků kontrol u osobních i nákladních aut. A u těch, kteří emise vypouští schválně, je jen dobře, že už nemohou spoléhat na dvouletý kontrolní interval, kdy jim to ve zbylém čase projde,“ uzavřel.
Zdroj: impuls.cz